Legally-Fit & Food met: Petra Kerkhove

28.09.2016
Fit & Food met: Petra
Introductie:
Hallootjes! Mijn naam is Petra, ben ondertussen al 41 jaar, ik woon nu bijna 2 jaar in Amsterdam, maar heb lang in Utrecht gewoond. Ik ben geboren in Terneuzen, Zeeuws-Vlaanderen. Ik werk als floor-manager in een Restaurant, maar daarvoor heb ik gewerkt in een studenten- feestcafé. In juni heb ik mij drie-jarige hardloopverjaardag gevierd, voor die tijd heb ik bijna 5 jaar vooral mijn bierspier getraind. Rond mijn 25e was ik wel vaak in de gym te vinden, en heb ik zelfs een blauwe maandag les gegeven. Op de middelbare school was ik fanatiek basketballer. Hardlopen is nu mijn lust en mijn leven, ik ben lid van Running Rebels Rotterdam en over al mijn hardloop avonturen schrijf ik wel eens wat over op mijn blog.
1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?

Op maandag moet ik altijd voor mijn doen al vroeg beginnen, en kan daardoor niet teveel gekke dingen doen. Meestal ga ik daarom vroeg naar de gym voor een HIIT- klasje, gevolgd door wat extra oefeningen die mijn trainer heeft opgedragen. Op dinsdagochtend doe ik het liefste een intervaltraining. Sinds kort heb ik een atletiekbaan ontdekt, daar probeer ik gretig gebruik van te maken.

Op woensdag begint mijn weekend en probeer ik vaak een social run te vinden. Soms loop ik met Running Pack the Hague, of met de Running Junkies in Den Bosch mee. Anders probeer ik een loopmaatje te strikken om gezellig mee te lopen. Soms probeer ik overdag nog even een TRX- klasje mee te doen in de gym. Op donderdag doe ik graag gewoon een lekker tempo- loopje. Ik heb wat routes die ik wat vaker loop. Donderdag-avond is er altijd een bodypump- klasje waar ik graag aan meedoe. Op vrijdag is mijn rustdag. Dan kan ik vast even wat energie sparen voor het drukke weekend op mijn werk. Op zaterdag doe ik een losloop-rondje, want ik hou ervan om mee te doen aan hardloop-wedstrijden. Op zondag plan ik óf een langzame lange duurloop met vrienden of via Loopwijzer, óf sta ik aan de start van een hardloopevenement.
2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
Hardlopen vind ik de allerfijnste sport om te beoefenen. Het is een gevecht met jezelf, je hoofd komt erdoor tot rust en de runners-high is mijn echte verslaving.
3. Hoelang sport je al?
Ik loop nu 3 jaar.
4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
Mijn favoriete sport-outfit is een lange tight, een gekleurd shirt of top erop en mijn flipbelt. Ik draag eigenlijk altijd een pure-lime top als sport-BH. Verder zweer ik bij X-socks en asics hardloop- schoenen. (Ookal heb ik nu een paar van Nike)
5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
Golf is een sport die me absoluut niet kan boeien. Ik heb het geprobeerd, en zie niet in wat er, behalve de fijne wandeling, sportief aan is.
6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
Ik ben er deze zomer achter gekomen dat ik liever in de winter, dan in de zomer sport. Door de warmte ben je snel wat minder futloos. Geef mij dan maar een flinke regenbui!
downloads11
7. Cardio of Kracht training?
Cardio en krachttraining samen vind ik het fijnste om te doen, naast hardlopen. Want dat is natuurlijk eigenlijk cardio.
8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?’
My proudest moment’ was het finishen van de marathon van New York. Dat was mijn eerste marathon, en op dat moment liep ik pas anderhalf jaar hard.
9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten? 
Na het finishen van een marathon heb ik vaak een enorme motivatie-dip. De remedie: meedoen aan challenges. Gekke challenges, die wel te maken hebben met sporten. Bijvoorbeeld een planking- challenge, of een “elke dag hardlopen”-challenge. Ik probeer er meestal wel een eigen extra snufje aan te geven. Door het te delen op instagram, word ik vaak door de lieve comments en likes vanzelf gemotiveerd om extra mijn best te doen.
10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
Ik wil nog zóveel bereiken op sportief vlak! Op de marathon wil ik mijn PR aanscherpen, zo ook op de halve en de 10kilometer. Verder wil ik sterk en fit blijven, want ik weer hoe het is om brak en dik op de bank te hangen.
En misschien wil ik ooit wel trainingen helpen begeleiden, of zelfs geven. Maar daar heb ik me nog niet verder in verdiept.

11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
Gezond eten is voor mij een hele lastige opgave. Ontbijt en lunch is geen probleem, maar door het werken in de horeca, ben ik gebonden om mee te eten met het personeels- eten dat dienst wordt bereidt. Aangezien ik dat vijf dagen in de week doe, kan ik slechts twee dagen per week zelf koken. Ik heb wel een hele fijne chef, die, nu ik vlak voor een marathon zit, meedenkt en soms speciaal voor mij, wat lekkers maakt met veel groenten.

12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
Ik ben niet zo’n goede kok, maar ik heb een paar recepten die ik het liefste maak, dat is een volkoren pasta met veel groenten en tomatensalsa met extra mager gehakt, of een groenten curry-madras. De derde is een koude pasta-salade met bleekselderij, komkommer, tomaat, paprika, zilveruitjes en forel met een vinaigrette met Citroen en koriander.

13. Wat is jouw guilty pleasure?
Je kunt me ’s nachts altijd wakker maken voor een zak dorito’s Chili met bijpassende dip. Die moet ik ook beter niet in huis hebben! Oh, en drop. En chocolade. 😊downloads1214. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
Vandaag heb ik interval-dag gehad. Dat doe ik het liefst op een redelijk nuchtere maag. Ik neem een slank- en fit- eiwitshake met water, van de vitamine-store met mijn vitamine- en mineralen supplementen. Daarbij twee volkoren- crackers met slankie smeerkaas, een paar plakjes kipfilet en een augurken met tomaat.

Tijdens de training vul ik eventueel suiker tekort aan met power-shots van powergel. Als ik terug kom van de training neem ik een volledige bak Griekse yoghurt 0% met granola? Goyi-bessen en wat seizoensfruit. Daarna probeer ik even een siësta te houden. Als ik wakker wordt, eet ik een appel of ander fruit, bijvoorbeeld watermeloen.

Als lunch neem ik 3 volkoren crackers met een mager beleg, het wisselt wat er is, bijvoorbeeld rosbief, of magere filet- americain. Dan is het vaak al tijd om me klaar te maken om te gaan werken. Ik begin vaak rond 16.00u aan mijn werkdag. Om 17.15 is het personeels- eten. Vandaag had chef Richard Barron een heerlijke Thai-chicken salade met seizoenscress, spinazie, gamba’s en een gepocheerd ei voor me gemaakt. Superlekker!

Dan rond een uurtje of 22 krijg ik weer trek. Het lastige in de horeca is dat er altijd koekjes, snoepjes en nootjes voorradig zijn, en het is dat ik nu een maand streng op mezelf ben, maar vaak gaat er wel een handje van het één of ander naar binnen. Meestal los ik het op door ’s middags een cold-pressed juice klaar te maken met extra groenten. Mijn favoriete is met bleekselderij, komkommer, appel en gember. Rond twee uur en ik klaar met werken en kan ik lekker slapen. Tot een uurtje of 8, half 9, en dan begint het weer.
15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
Mijn tip voor een fit leven: luister naar wat je lichaam nodig heeft. Als je een keer een cheatdag hebt, geniet er lekker van! Dan weet je ook weer waarom je zo lekker traint. En hou er plezier in, dat moet voorop staan!

Legally-Fit: Verslag de Halve van Haarlem

27.09.2016

Halve van Haarlem
Spontaan een halve marathon lopen in wedstrijd verband, het is doorgaans niet de invulling die ik aan mijn zondag geef. Maar als je wakker wordt met een niet te onderdrukken drang om een halve marathon te gaan lopen, waarom zou je dat dan onderdrukken? Voor ik het wist stond ik afgelopen zondag, 25 september 2016, aan de start van de Halve van Haarlem, klaar om 21,1 km te gaan lopen. Lees alles over deze wedstrijd in dit verslag van de Halve van Haarlem.
Lees verder

Legally-Me: My weekly diary #35

26.09.2016

0000mwd-halve-van-haarlem-001
Afgelopen week was het weer een lekkere drukke en afwisselende week. Met name het weekend zat bomvol leuke activiteiten. Van lunchen op het strand tot met vriendinnen eten, naar Bridget Jones, op kraambezoek en de Halve van Haarlem. Lees alles over mijn afgelopen week in My weekly diary.  Lees verder

Legally-Me: een kleurige wishlist

25.09.2016

wishlist
Afgelopen woensdag was ik ineens gestoken door een werkbij, ik moest en zou mijn kleding kast opruimen. Bij mijn kledingkast hield ik niet op, ik ging praktisch het hele huis door. Gevolg is dat er in onze leegstaande kamer weer een tweetal goed gevulde vuilniszakken staan, klaar om op marktplaats te komen of gedoneerd te worden aan een goed doel. Voor mijn kast is het geen overbodige luxe om weer wat ruimte te hebben, maar toch mist er nog iets aan de inhoud van mijn kledingkast, KLEUR. Omdat mijn kast nu echt geen kleur bevat vandaag een iets wat kleurige wishlist met items die mijn garderobe aan zouden kunnen vullen.

Lees verder

Legally-Food: Een pizza van bloemkool

24.09.2016

Bloemkool pizza

Een pizza met een bodem van bloemkool. Je zult het wellicht niet geloven, maar het is echt heel erg lekker. Zo lekker zelfs dat ik inmiddels al voor de tweede keer in 3 weken dit recept heb gemaakt. Maar wees nu eerlijk, wie wil dat nu niet, genieten van een pizza die verantwoord is? Vandaag dan ook het recept voor bloemkool pizza.  Lees verder

Legally-Fit & Food met: Bo

21.09.2016

0c5a3442-001
In deze fit & food met: Bo. Deze sportieve dame uit Haarlem traint momenteel voor de marathon van New York die ze voor KiKa gaat lopen. Maar naast al dat hardlopen is Bo ook regelmatig in de sportschool te vinden en doet ze aan Bikram Yoga. Bij deze sportieve manier van leven past ook een gebalanceerd en gezond voedingspatroon met bijvoorbeeld havermout pannenkoekjes. Lees alles over Bo, haar sporten, motivatie en voeding in Fit & Food met: Bo.

Lees verder