De stille ergernis – Avonturen in 16 uur treinreizen

06.11.2012
In 2003 introduceerde de NS de zogeheten stiltecoupes in treinen. Hoewel de bedoeling van deze coupes vrij duidelijk lijkt, blijkt dit in de dagelijkse praktijk niet te werken. Als groot voorstander van ware stilte in deze coupes zet ik mij dan ook in voor stille stilte coupes! 

In de trein kan ik heel goed werken aan mijn studie, althans dat had ik op voorhand verwacht. Met een tas vol studiespullen en vol goede goed stap ik dan ook nog steeds 3 keer per week in de stilte coupe met het idee om daar goed te kunnen werken. Ervaring leert echter dat stilte in de stilte coupe echter ver te zoeken is.

Soms lijkt het zelf wel alsof het in een stilte coupe lawaaieriger is dan in een reguliere coupe. Maar schijn bedriegt natuurlijk, want juist in een stilte coupe ga je letten op ieder klein geluidje en daarnaast is rust en stilte ook nog best subjectief blijkt! Zo sprak ik laatst een ouder echtpaar zeer rustig en beleefd aan op het feit dat zij zich in een stilte coupe bevonden, waarom op de vrouw zeer geïrriteerd reageerde en zei: “Zeg jonge dame, wij praten niet hard, wij fluisteren en dus houden wij ons keurig aan de regels…. zou je, je niet met je eigen zaken bezig gaan houden?” Uiteraard mocht ook de vaste uitsmijter: ‘De jeugd van tegenwoordig……’ ook niet ontbreken, al vond ik deze qua timing zelfs al aan de late kant nu deze mij pas bereikte toen ik reeds al weer plaats had genomen op mijn stoel. 

Al met al kan ik zeggen dat de stilte coupe voor mij geen succes van stilte is maar eerder een bron van ergernis. Opvallend vind ik daarbij dat ik nog nooit heb meegemaakt dat een conducteur de coupe binnen stapte en reizigers aansprak op het feit dat zij bijvoorbeeld aan het bellen waren in een stilte coupe. 
De stilte coupe is dus een ultieme test om je zelfbeheersing te bewaren en ach anders kun je altijd nog oordopjes in doen toch? 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.