A journey of a lifetime

01.06.2013

Ja hoor, daar ben ik weer! Na 3 weken te hebben genoten van het prachtige Thailand ben ik inmiddels weer terug op Nederlandse bodem. De reis was echt geweldig, we hebben heel veel gezien en gedaan en ik ben er eigenlijk nog steeds beduusd van.

Daarbij hebben we het samen ook echt geweldig gehad, iets wat ik stiekem toch wel spannend vond aangezien het onze eerste vakantie samen was. Ook met de rest van de groep hebben we het erg getroffen, ik was dan wel de jongste maar er waren genoeg jonge en gezellige mensen.

Omdat alles van dag tot dag vertellen echt te veel van het goede zou worden heb ik een top 3 gemaakt van de meest vette en leuke dingen.

1.       Met stip op nummer 1 staat het olifanten trainen en rijden. Tijdens de 4 dagen dat we in Chiang Mai waren hebben we 1 dag olifanten getraind. Hoewel een aanzienlijk deel van de groep koos voor een ritje in een bakje van een uur, gingen wij voor het echte werk. In de ochtend werden we om 8 uur bij het hotel opgehaald en bleek dat wij de enige 2 waren die dit vandaag zouden gaan doen oftewel privé les! Eenmaal aangekomen bij het reservaat werden ons een paar commando’s uitgelegd waarmee we de olifant konden gaan besturen en dergelijke. Zo is ‘Bon’ bijvoorbeeld de commando om de olifant zijn mond te laten openen zodat je eten kan geven. Vrij snel al mochten we op de olifant om te oefenen en al zeg ik het zelf, we waren erg goed. (Dat kan trouwens ook liggen aan het grote aantal bananen dat we aan de olifanten gaven) Ook hebben we nog even samen op de olifant gezeten, hoe romantisch ;). Na de lunch kregen we ieder een eigen olifant, mijn vriend kreeg Wasana en ik mocht op Memo gaan rijden. We maakte een jungletocht en gingen ook met de olifanten de rivier in. Eenmaal in de rivier hebben we de olifanten ook nog gewassen, echt super! Ik durf met recht te zeggen dat dit het coolste is wat ik ooit heb gedaan! – Uiteraard ben ik mij bewust van de erbarmelijke omstandigheden waaronder sommige olifanten leven in Thailand, het reservaat waar wij zijn geweest staat echter heel goed aangeschreven en dat was ook het gevoel dat wij er zelf bij hadden.

2.       Fietsen door Bangkok staat heel terecht op nummer 2. Via het bureau van Co van Kessel [LINK] maakte we met de hele groep een tour door Bangkok maar voornamelijk Chinatown. Wat me allereerst op viel was dat ondanks het drukke verkeer in Bangkok, het heel goed te doen is om er te fietsen. Sterker nog ik denk dat het beter te doen is dan in het centrum van Amsterdam. Het meeste indruk maakte het op me dat wij, die rijke en verwende toeristen overal met een lach werden ontvangen, trouwens niet alleen tijdens het fietsen maar overal. We fietsen langs huisjes en konden gewoon naar binnen kijken, we kregen echt een inkijkje in het leven van de doorsnee Thai. Persoonlijk zette mij dat wel weer even met beide benen op de grond, want mijn huisje is 42 m2 en dat vind ik klein, maar als ik zie waar zij in leven met een groot gezin…. Daarbij vonden ze het geen probleem dat we langs kwamen en naar binnen keken (we zijn immers Nederlanders ;)). Ik was dus erg onder de indruk van de tocht en daarbij gaf het ook de mogelijkheid om de stad vanuit een ander perspectief te bekijken, zeker een aanrader dus als je in Bangkok bent!

3.       Eigenlijk staat de Full Moon party op een gedeelde tweede plek met het fietsen…. Want oeh wat was dat gaaf en als je ooit in de buurt bent tijdens volle maan, go go go! Met 12 man uit onze groep gingen we naar Koh Phangan, het eiland waar van oudsher de full moon party wordt georganiseerd. De boot trip is het waard om heel snel te vergeten, om een lang verhaal kort te maken, we kwamen half dood en kletsnat aan op het eiland… Eenmaal op het eiland zat de stemming er al goed in, overal kon je de bekende emmertjes met drank kopen, je laten beschilderen met neon verf en natuurlijk dansen! In aanloop op het feest hadden we allebei al een speciaal ‘Full Moon’ shirt gekocht in een mooie fluor kleur en op het eiland hebben we ons ook nog even laten beschilderen en toen waren we klaar om te gaan. De mensen die me kennen weten dat ik vrijwel nooit drink en als ik dat doe ik heel snel aangeschoten ben, maar eigenwijs als ik ben wilde ik toch de gehele full moon beleving en kocht ook ik een emmertje. Dat emmertje had ik dus beter niet kunnen kopen want de erfenis was tot 24 uur later nog aanwezig, maar ik heb het meegemaakt zullen we maar zeggen. Over het feest zelf kan ik niet veel meer zeggen dan dat het top is, het is natuurlijk al een gave omgeving, op het strand er is goede muziek een top sfeertje en veel leuke mensen. En hoewel ik de volgende dag een redelijke kater heb gehad kijk ik terug op een top feest!

Al met al hebben we dus echt een super vakantie gehad en kijken we al weer uit naar de volgende, misschien Indonesië?

[UPDATE 27/06] Als je meer foto’s wilt zien van de reis, kijk dan eens op StayC Media