Office Workout

22.08.2013
Ik haat stil zitten, ik vind het saai en word er moe van. Wat ik de hele dag op kantoor doe? Ik zit stil op een stoel achter een bureau. Het enige wat in beweging is, zijn mijn vingers. Daar ben ik klaar mee, mijn billen worden op een verkeerde manier gebruikt en worden er niet beter van. Dus voor iedereen die stil zit, kom in beweging op kantoor en achter je bureau! 
Een bewegende jurist, het is iets wat je niet vaak ziet en een combinatie die ook lastig te maken is op kantoor. Toch zijn er voor iedereen kleine dingen die je kunt doen om ook op kantoor zo veel  mogelijk te bewegen.

Het is belangrijk dat je ieder uur even van je stoel op staat en even in beweging bent. Dit kan zijn omdat je naar een collega loopt, iets te drinken haalt, naar de printer loopt of naar de wc gaat. Blijf je zitten dan wordt je lichaam lui en gaat het in een slaapstand, probeer dit dus te voorkomen. Ik begrijp dat dit niet altijd mogelijk is, sterker nog wij hebben op kantoor een ongeschreven wc quotum en als je vaker dan 3 keer per dag koffie haalt, word je met de nek aan gekeken, Amerikaans zullen we maar zeggen. Mijn oplossing is om te bewegen achter mijn bureau en tijdens mijn pauze. 

Tips voor een workout achter je bureau: 

  • Neem de trap in plaats van de lift. Zelf loop ik iedere dag zeker 2 keer naar 4 hoog. Ook van en naar mijn werk pak ik op de stations niet de lift of de roltrap maar kies ik voor de trap.
  • Heb je een bureaustoel die kan draaien? Probeer je bovenlichaam stil te houden terwijl je zachtjes naar links en naar rechts draait, doe dit een stuk of 10 keer per kant en een paar keer per dag. Op die manier activeer je je buikspieren en als je er aan gewend bent kun je het zelfs tijdens het typen doen. 
  • Herken je dat, je werkt aan een bepaald document en je ogen vallen bijna dicht. Rek je uit, je goed en uitbundig uitrekken is heel goed, op die manier activeer je je spieren en word jezelf ook weer iets wakkerder. 
  • Zorg dat je met een rechte rug op je stoel zit en strek je been horizontaal en lift je been zeker 15 keer per kant. Dit kun je onder je bureau doen dus niemand hoeft het te zien, wel zo handig. 
  • Zet je stoel iets lager en zorg dat je met een rechte rug op je stoel zit. Trek vervolgens je knieën omhoog en probeer dit even vast te houden voor je je knieën weer terugbrengt naar beneden.  
  • In je pauze kun je er natuurlijk voor kiezen om in de kantine te gaan zitten of achter je bureau te blijven. Nu weet ik dat achter je bureau lunchen soms onvermijdelijk is, maar heb je de tijd om even de boel de boel te laten, ga dan even naar buiten en maak een wandelingetje. Niet alleen is het beter om tijdens of net na het eten te bewegen, ook haal je nog even een frisse neus! 


Heb je een kantoor waar je onbespied oefeningen kunt doen? Dan kun je ook de onderstaande oefeningen uitvoeren:

  • Ga met een rechte rug tegen de muur staan, met je voeten parallel aan je schouders en zak door je knieën tot je een zit positie hebt. Hou dit in het begin een minuut aan en bouw dit op.
  • Ga achter je bureau staan en doe een grote stap achteruit. Plaats je handen en voeten uit elkaar  en zet je handen op je bureau. Nu is het een kwestie van opdrukken.
  •  Doe jumpingjacks


Er zij ook een aantal coole gadgets op de markt om tijdens je werk fit te blijven, mocht ik ooit een eigen bedrijf hebben of thuis werken dan zou ik zeker voor de bal stoel gaan en ook de trappers onder mijn bureau zie ik wel zitten.  Wellicht toch eens kijken of ik een van deze gadets kan fixen voor op kantoor. 

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.