10 Tips om van de bank af te komen om te gaan hardlopen

26.10.2013
Hardlopen is hot, hip en trending en het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig met het grootste gemak de halve marathon loopt. Niets is minder waar, het mag dan misschien hip zijn, het is heus niet altijd makkelijk om je bed uit te komen of je van de bank af te hijsen om te gaan lopen! Daarom bij deze 10 tips die je van de bank af helpen om te gaan hardlopen! 
  1. Heb er lol in
    Motivatie opbrengen voor iets dat je niet leuk vindt is moeilijk. Ik merk dat veel mensen stiekem zeggen dat ze hardlopen eigenlijk helemaal niet leuk vinden, maar het doen omdat iedereen het tegenwoordig doet. Natuurlijk kan dat een reden zijn om het te doen, maar als je hardlopen echt niet leuk vindt kun je misschien beter op zoek gaan naar een sport waar je wel lol in hebt. Je kunt het echter ook leuk maken! Kijk bijvoorbeeld eens om je heen als je aan het lopen bent, lach stiekem om mensen die een hele gekke hardloopbroek hebben of om de Japanse toeristen die bijna van hun fiets afvallen. Als ik bijvoorbeeld echt geen zin heb om naar buiten te gaan kies ik voor hardlopen in de sportschool, zo kan ik toch hardlopen en het ook nog eens combineren met tv kijken. 
  2. Stel jezelf een doel
    Of het nu de 5 kilometer is om de plaatselijke plas of de marathon van New York, een doel, mits haalbaar, werkt motiverend. Je kiest een doel uit en dat wil je graag behalen, lukt dat niet en is dat aan jezelf te wijten, dan stel je jezelf teleur en een mens wil van nature zichzelf en andere nu eenmaal niet teleur stellen. Want ik al aanhaalde is dat het wel belangrijk is dat het om een haalbaar doel moet gaan. Loop je nu de 5 kilometer, stel jezelf dan niet als doel om een halve marathon binnen 2 maanden te gaan lopen. 
  3. Geef je op bij een hardloop groep
    Overal in Nederland zijn hardloopgroepjes te vinden. Misschien zijn ze niet altijd even zichtbaar op het internet, maar loop dan eens door de buurt en als je een dergelijke groep ziet die je aanspreekt, stap er dan gewoon op af. Bij een loopgroep is het niet alleen een kwestie van samen trainen, ook krijg je loopscholing en leer je dus hoe je beter kunt lopen. Daarnaast is de trainer vaak een ervaren hardloper die je kan voorzien van allerlei soorten tips, of het nu om voeding, kleding of schema’s gaat. 
  4. Ga met vrienden/vriendinnen lopen
    Als je met iemand hebt afgesproken om te gaan lopen zul je minder snel geneigd zijn om op de bank te blijven zitten! Niet alleen is het weer eens iets anders dan met een reep chocolade op de bank bijkletsen, je leert iemand ook weer op een andere manier kennen. Hou er wel rekening mee dat jullie misschien niet volledig op het zelfde tempo lopen en een zelfde conditie hebben, pas de snelheid, duur en afstand dus een beetje aan elkaar aan. Maak je gebruik van de Nike+ App dan kun je ook vrienden toevoegen en elkaars vorderingen bijhouden. Jullie morgen mij ook gerust toevoegen trouwens, met voornamelijk non-sportieve vrienden is het nogal saai op mijn leadersbord ;). 
  5. Beloon jezelf
    Vroeger werkte het al op de basisschool, deed je iets goeds dan kreeg je een sticker. Eigenlijk is het met hardlopen net zo, stel voor jezelf van te voren vast wanneer je, jezelf mag belonen. Zo kun je bijvoorbeeld zeggen dat je na 3 keer rennen een reep chocolade mag opeten of dat je na 12 trainingen binnen een maand een nieuwe hardloopbroek mag kopen. Spreek dus iets af wat je graag wil en niet smokkelen natuurlijk!
  6. Leg de lat niet te hoog
    Verwacht niet dat als je begint met lopen dat je gelijk de eerste keer 30 minuten lang kunt lopen op een moordend tempo. Vorig jaar liep ik de 8 kilometer bij de Amsterdam Marathon en een jaar later liep ik pas mijn eerste halve marathon, ik heb het rustig aan gedaan en het rustig opgebouwd. Niet alleen is dat beter voor je lichaam, ook kun je het makkelijker bijhouden en hou je het zo leuk voor jezelf. En realiseer je, je dat 5 kilometer lopen niet minder knap is dan 21 kilometer lopen, dus ga niet gelijk voor het hoogst haalbaren! 
  7. Wees trots op jezelf
    Realiseer je dat het heel goed is wat je aan het doen bent en sta daar ook gerust af en toe bij stil. Of je nu 40 minuten over de 5 kilometer doet of je hem binnen de 25 minuten loopt, je doet het toch maar en daar mag je trots op zijn! Zelf heb ik mijn hardloopmedailles prominent in de woonkamer hangen en heb ik mijn startbewijs van de Dam tot Dam en Halve marathon zelfs ingelijst, misschien een beetje gek, maar ik ben toch wel heel trots op mijn prestaties. 
  8. Laat je inspireren
    Als ik echt geen motivatie meer heb om te gaan lopen, breng ik meestal een bezoekje aan de blog van Annemerel. Over minder dan 2 weken loopt ze de marathon van NY en ze slaat geen training over. Regen of wind en of het nu 6 uur in de ochtend is om 8 uur in de avond, ze gaat lopen! Zoek voor jezelf dus naar dingen die je inspireren en waarvan je weet dat het werkt! 
  9. Zorg voor een leuke playlist
    Hardlopen zonder muziek is voor mij als warme chocolademelk zonder slagroom, het is het net niet. Ik vind het belangrijk om leuke muziek op te hebben en die liedjes moeten me vrolijk maken en een goed tempo hebben zodat ik ook nog een beetje in het ritme kan blijven lopen. Voor de halve marathon liet ik zelf mijn ouders, vriend en vriendinnetje Marisa boodschappen inspreken die ik tussen mijn playlist plaatste. 
  10. Zorg voor een goede uitrusting 
    Heb je schoenen die niet lekker zitten of voel je je niet comfortabel in je hardloopbroek? Dan zijn dat al genoeg redenen om niet te gaan hardlopen. Zorg daarom altijd voor een goede uitrusting waarin je je ook comfortabel voelt. Het belangrijkste aan je uitrusting zijn toch wel je schoenen, zonder goede hardloopschoenen kun je niet hardlopen! Natuurlijk zijn Nike schoenen onwijs vet, maar wellicht zijn deze wel helemaal niet geschikt voor jouw voet, soms moet je dan concessies doen aan het uiterlijk, maar met een blessure ben je verder van huis! 

Zo, gaan jullie dit weekend hardlopen of blijf je op de bank? 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.