Start to Run – 5 tips

08.11.2013
Je wilt gaan beginnen met hardlopen of je bent net begonnen, maar hoe pak je dat nu aan. Ga je gewoon naar buiten en rennen tot je niet meer kunt, loop je met een geprint schema en een stopwatch in je hand of sluit je, je aan bij een hardloop groep? Ik krijg de laatste tijd veel vragen over hoe je het beste kunt beginnen met hardlopen en bij deze dan ook mijn 5 tips.
Zoals je vanmorgen hebt kunnen lezen ben ik zeker wel 50 keer begonnen met hardlopen en 49 keer gestopt, ervaring met beginnen met hardlopen heb ik dan ook wel opgedaan in al die jaren. Uiteindelijk is het goed gekomen met mij en ben ik de 50ste keer gewoon door blijven lopen en loop ik nog steeds.

  1. Goede schoenen
    Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, investeer in goede schoenen! Ga niet eerste de hele Nike winkel leeg shoppen en dan langs de Bristol voor een paar hardloopschoenen. En misschien nog wel moeilijker, ik heb me hier in het verleden ook schuldig aan gemaakt, ga niet voor uiterlijk boven comfort! Hardlopen is makkelijk, maar je lichaam denkt daar toch net even anders over, het is namelijk een hele belasting voor je knieën en enkels, een goede schoen is daarom van levensbelang. Nu denk je misschien, ik overdrijf, maar het kan nare en langdurige blessure’s tot gevolg hebben als je op de verkeerde schoenen loopt. Wil je goed advies over schoenen dan kun je het beste naar een gespecialiseerde hardloopwinkel gaan waar ze een analyse van je loop kunnen maken. Ze maken dan een filmpje van hoe je loopt op een korte baantje en gaan in de vertraging analyseren hoe je neerkomt en afzet. Bij mij kwamen ze er op die manier achter dat ik enigszins op de buitenzijde van mijn schoen landt waardoor ik een corrigerende schoen moet hebben, wat voor mij de Lunar is geworden van Nike omdat deze in combinatie met mijn knieën de meeste support geeft en de minste klachten.
  2. Start to Run op je MP3 speler/Telefoon
    Het is belangrijk dat je het lopen rustig gaat opbouwen en dat je niet op dag 1 gelijk 5 kilometer gaat lopen. Voor een rustige opbouw zijn genoeg schema’s op internet te vinden maar om die goed en precies uit te voeren moet je eigenlijk met een geprint lijstje en een stopwatch of kookwekker in je hand lopen, heel onhandig dus. Wat ik zelf als heel fijn en effectief heb ervaren is het lopen met een start to run programma op mijn telefoon. Je hoort dan precies wanneer je moet lopen, wanneer je moet wandelen, je hebt muziek en ondertussen krijg je vaak ook nog tips over hoe je, je ademhaling bijvoorbeeld op orde kan krijgen. Er zijn verschillende programma’s op internet te vinden, maar ik heb de 2 meest bekende even voor je opgezocht
    – Evy: Zelf heb ik met Evy gelopen en ik heb dat altijd als zeer prettig ervaren. Ik kon daarnaast ook erg lachen om de typisch Vlaamse uitspraken die je voorbij hoort komen zoals: ‘Ik ben fier op u’. Als je hier klikt kom je op een site terecht waar je de programma’s van Evy kunt downloaden. Je vindt de bestanden aan de linkerzijde van de site in de balk Downloads en daar kun je zowel het programma uit 2006 als uit 2011 downloaden
    – Renate Wennemars: Dit is de Nederlandse variant op Evy en ik moet eerlijk toegeven dat ik deze zelf niet heb geprobeerd. Renate biedt een Start to Run App aan waar via je haar start to run programma kunt beluisteren. Meet informatie over de start to run van Renate vind je hier.
  3. Trainingsgroep
    Als je net begint met lopen moet je, je weg er nog een beetje in vinden. Hoe kun je het beste je armen houden, hoe krijg je, je ademhaling onder controle en wat kun je beter niet eten voor je gaat lopen? Tijdens trainingen zul je looptraining krijgen en leer je hoe je het beste kunt lopen en zal je trainer je ook individueel tips geven over hoe je het beste kunt lopen. Ook geven ze doorgaans tips over wat je het beste kunt eten voor en na trainingen en welke kleding je het beste kunt dragen bij welke temperatuur. Iedere week train je met je groep en je wilt natuurlijk wel mee blijven komen dus dit is niet alleen heel leerzaam maar ook nog eens een goede motivatie om door te blijven gaan.

    Vind je het niet zo handig om echt met een groep te trainen of voel je, je daar niet zo prettig bij dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om af en toe af te spreken met een loopmaatje. Zoek iemand op jouw niveau of iemand die al iets verder is, op die manier blijf je elkaar motiveren om door te blijven gaan, want je zegt een afspraak natuurlijk niet zo snel af. Kijk ook eens naar elkaars loop bewegingen en houding en corrigeer elkaar hierop, dit is geen kritiek maar alleen maar ter verbetering!

    Wil je wel graag bij een groep maar weet je niet zo goed welke? Ik heb er een aantal voor je op een rijtje gezet waarvan ik weet dat je goed staan aangeschreven
    – iRun: Dit zijn start to run cursussen van Run2Day die door het hele land tegen relatief lage kosten. Lees hier meer….
    – Runningholland: Zelf heb ik al meerdere cursussen via deze organisatie gevolgd en ik vond het altijd erg leuk. Helaas was mijn laatste groep een beetje op leeftijd, waardoor ik ben gestopt, maar zeker de start to run groepen zijn heel erg leuk en hebben een heel gevarieerd deelnemersveld. Van mensen van mijn leeftijd tot mensen van in de 60. Studenten krijgen overigens 50% korting! Lees hier meer…..
    – Phanos: Zelf heb ik hier nog nooit een training bij gevolgd maar ik ken wel diverse mensen die dit wel hebben gedaan en die hier allemaal erg tevreden over zijn. Het is van origine een atletiek vereniging dus de trainers zijn ervaren lopers en kunnen je goede tips geven! Lees hier meer….

  4. Zet de knop om/motivatie
    Hardlopen is niet alleen lichamelijk bezig zijn maar zeker ook geestelijke activiteit. Er zijn zelfs mensen die beweren dat het 80% geestelijk en 20% lichamelijk is. Hoewel ik zeker denk dat het geestelijke en mentale aspect waarschijnlijk nog iets belangrijker is dan het lichamelijke vind ik 80% wat overdreven, maar het geeft wel aan dat het zeker niet alleen om je lichamelijke conditie draait. Hoe vaak zit je niet op de bank met een zak chips terwijl je, je eigenlijk had voorgenomen om te gaan lopen? Hoe vaak heb je, je wel niet voorgenomen om 15 minuten achter elkaar te lopen en uiteindelijk al na 5 minuten te gaan wandelen? Dat heeft allemaal met je hoofd te maken en dat is een knop die om moet. Luister niet naar dat stemmetje dat je zegt dat je best kunt gaan wandelen en dat je echt niet hoeft te gaan lopen als het regent! Er is trouwens een hele leuke en voor mij herkenbare strip over dit stemmetje, dat ‘Blerch’ wordt genoemd. Motiveer jezelf en kom van die bank en je zult zien dat je er na je run juist veel lekkerder op zult zitten, eerder schreef ik al 10 tips om je te motiveren en van die bank af te komen!
  5. Doel
    Mijn grootste valkuil bij het beginnen met lopen was dat als mijn doel weg was, dat ik ook stopte met lopen, Stel jezelf daarom niet 1 doel, maar meerdere. Werk eerst bijvoorbeeld toe naar de 5 kilometer, loop een wedstrijd waarvoor je, je gelijk op geeft, geef je ook gelijk op voor een 10 kilometer wedstrijd en kijk misschien ook maar vooruit naar de Dam tot Dam of zelfs een halve marathon! Een goed voorbeeld van iemand die haar hele jaar al vol heeft gepland met doelen vind ik Josianne, haar planning kun je lezen op haar blog It’s a Lovely Day. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je haalbare doelen stelt!

Dus meiden, kom van die bank en rennen! Volgende week een artikel hoe je van de 5 kilometer naar de magische 10 kilometer komt!

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.