The Magical 10K point – Tips and Tricks

14.11.2013
In mijn serie hardloop tips schreef ik al eerder over hoe je van de bank af komt en hoe je begint met hardlopen. Ben je eenmaal bij de 5 kilometer is het vaak moeilijk om door te zetten omdat je doel is bereikt en je trainingen anders langer gaan worden. Toch loont het om door te zetten naar de 10 kilometer, ik vertel je waarom. 
Goed je kunt dus al 5 kilometer lopen en dat is natuurlijk al heel erg knap, maar hoe ga je van 5 naar 10 kilometer? Bij mij was dit het moeilijkste punt. Die 5 kilometer, dat lukte me nog wel, maar daarna moet je doorzetten en worden je trainingen langer en zwaarder. Ik geef je 5 redenen waarom je door zou moeten trainen voor de 10 kilometer!

  1. Ontdek de Runners High
    Als je 5 kilometer of minder loopt dan zul je waarschijnlijk alleen maar kennis hebben gemaakt met het begrip runnershigh door er over te lezen, maar je hebt het nog nooit mee gemaakt. Juist als je langer dan 30 minuten gaat lopen loop je kans om bevangen te worden door de zogeheten runnershigh en waar je een kick kreeg van het volbrengen van de 5 kilometer ga je na het ervaren van een runnershigh echt heel anders op de bank zitten na je training. Je kunt een runnershigh een beetje vergelijken met een orgasme! 
  2. Kijk om je heen 
    Je trainingen worden langer dus wissel ook eens af met je omgeving en kijk om je heen. Je kunt 2 keer je vertrouwde 5 kilometer rondje lopen, maar je hebt nu ook de mogelijkheid om eens nieuwe plekken te ontdekken. Loop je ergens langs en vind je het er mooi uit zien, maar weet je niet waar je uit komt? Ga er gewoon voor, je merkt van zelf wel waar je uit komt en alleen op deze manier leer je nieuwe en mooie plekken kennen. Hoe langer je training duurt hoe meer er te ontdekken valt en maak daar ook gebruik van en wissel af. 
  3. Goed excuus om nieuwe running gear aan te schaffen
    Als je doelen haalt moet je jezelf belonen en zo ook als je, je doel hebt behaal;t om de 5 kilometer te gaan lopen. Met een nieuwe outfit kun je weer met frisse moed beginnen aan je trainingen en vol zelfvertrouwen al die kilometers af gaan leggen, met natuurlijk weer een nieuwe beloning in het vooruitzicht als je die 10 kilometer hebt behaalt!
  4. Meer wedstrijden
    Als je 10 kilometer kunt lopen kun je aan meer wedstrijden mee doen. Er zijn natuurlijk veel lopen die een 5 kilometer parcours hebben, maar er zijn ook veel die pas bij 8 of 10 beginnen en daar kun je aan mee doen als je die 10 kilometer kan lopen. En laten we nu eerlijk zijn, die wedstrijden zijn toch wel een beetje de Kersjes op de taart bij het hardlopen. 
  5. Burn those calories
    Hoe langer je loop hoe meer calorieën je verbrandt en dat betekend dat je afhankelijk van je doel kunt afvallen of ongestraft kunt snoepen. Persoonlijk doe ik het hardlopen niet om af te vallen, maar om fit te blijven, omdat ik het leuk vind en zodat ik me niet zo schuldig hoef te voelen als ik chocolade eet. 

Maar hoe doe je dat doorzetten nu eigenlijk? 

  1. Gebruik de start to run van Evy
    Vorige week schreef ik al over het gebruik van een start to run programma, maar dit kan ook voor je trainingen van 5 naar 10 kilometer. Voor die afstand heeft Evy ook een programma ontwikkeld die je op een rustig tempo voorbereidt op de 10 kilometer. Je kunt dit programma downloaden via deze link.
  2. Deel je tijd goed in                                                                                                                                                                           
    Als je van 5 naar 10 kilometer gaat worden je trainingen langer, dat betekend dat je, je trainingen beter zult moeten gaan plannen. Geen tijd is een smoesje, iedereen heeft tijd om te rennen alleen moet je het maken. Ik werk gemiddeld 50 uur in de week, schrijf 2 keer per dag een blog, heb een relatie, heb een sociaal leven en train 3 keer per week. Oftewel als ik het kan, kan jij het ook! Heb je een lange dag op je werk in het vooruitzicht? Ga dan eens voor je werk trainen, kies 1 dag van het weekend uit voor je duurlopen oftewel je langste trainingen van die week en probeer een vast schema qua dagen aan te houden.
  3. Zet de knop om
    Je hoofd mag misschien wel denken dat het belachelijk is om op je vrije avond te gaan trainen en wellicht wel 8 kilometer af te leggen, je lichaam heeft daar geen probleem mee, dus luister gewoon niet naar dat stemmetje in je hoofd en ga!
  4. Ga samen lopen
    Op dinsdag kun je mee lopen met de Running Junkies in Amsterdam en op woensdag kun je mee lopen met Ams Runners, de runclub van de Nike store. Dit zijn gratis mogelijkheden om je aan te sluiten bij een groep en om samen met mensen te gaan lopen. Vaak bieden ze verschillende afstanden en snelheden aan zodat er voor iedereen een mogelijkheid is om mee te doen! 
  5. Deel je prestaties
    Er is niet leukers dan supporters, maar helaas zul je tijdens je trainingen geen drumband langs de lijn hebben en al helemaal geen mensen met borden en spandoeken. Wellicht heb je net als ik mazzel af en toe een supporterde zwerver tegen te komen, maar daar zal het bij blijven.  Via de meeste hardloop Apps kun je, je prestaties delen op Facebook, Twitter en Instagram, op die manier heb je na je loop toch nog een beetje support. Tevens kun je vrienden toevoegen als je gebruik maakt van Nike+, op die manier kun je een beetje strijden tegen elkaar en blijf je gemotiveerd, je laat je immers toch niet uit de top 3 lopen? 
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.