Time management voor hardlopers

22.11.2013
Een jaar of 3 geleden hoorde ik cabaretier en marathonloper Dolf Jansen zeggen, dat  mensen die zeggen dat ze geen tijd hebben om te gaan hardlopen liegen, iedereen heeft namelijk tijd, maar dat moet je wel maken. In die tijd hield ik me ook voor geen tijd te hebben voor hardlopen, maar toch zette het me aan het denken. Maar hoe maak je tijd om te gaan hardlopen?
Hoewel mijn oma beweert dat het druk hebben een paradepaardje is, durf ik toch wel te beweren dat ik het druk heb. Naast mijn fulltime baan volg ik een thuisstudie en uiteraard heb ik nog een relatie, familie en vrienden. Toch vind ik gemiddeld 3 a 4 keer per week de tijd en gelegenheid om te gaan hardlopen. 

  • Weekplanning
    Als je een druk schema hebt, is plannen het codewoord. Deel van te voren al je week in en plan de momenten in dat je wilt gaan hardlopen. Zo plan ik meestal 2 avonden in waarop ik direct uit mijn werk naar de sportschool ga om te gaan hardlopen of dat ik direct bij thuiskomst ga hardlopen. 
  • Early Bird
    Hoezo heb je geen tijd om te gaan trainen, omdat je de hele dag moet werken of college hebt en in de avond een etentje hebt? Wat dacht je van in de ochtend voor je werk of college gaan trainen? Zet je wekker minimaal een uur eerder en leg je kleding vast klaar, zodat er geen ontkomen aan is. Met name in de zomer vind ik early bird rondjes heel fijn omdat het dan nog niet zo warm is, terwijl ik moet bekennen dat ik er in de winter toch een stuk meer moeite mee heb! 
  • Late Night Run
    Tot laat college of vergaderingen op je werk? Natuurlijk wil je het liefst thuis op de bank ploffen als je om 9 uur thuis komt, maar je kunt ook nog even gaan lopen. Je zult er alleen maar energie van krijgen.
  • Duurlopen in het weekend
    Heb je in het weekend vrij, plan dan in het weekend je duurloop. Dan heb je tijd om een lange loop te doen en heb je er na ook nog tijd om te herstellen en leuke dingen te doen. 
  • Lunch Pauze Run
    Heb je een uur lunchpauze en is er op je werk een mogelijkheid om te douchen? Ga dan eens in je lunchpauze lopen. De eerste keer zullen je collega’s je misschien een beetje gek aankijken, maar voor je het weet lopen jullie misschien wel met een hele groep! Als er geen douche aanwezig is op je werk wordt het natuurlijk een beetje lastig, dan gaat het allemaal zo stinken….. 

Hoe mijn trainingsweek er doorgaans uit ziet de laatste tijd? 
Maandag  – Rustdag, wel buikspieren 150 en 30 squats
Dinsdag – Trainen na werk
Woensdag – Trainen na werk
Donderdag – Sportschool na werk [Wat ik daar doe is afhankelijk van de intensiteit van de andere 2 trainingen]
Vrijdag – Rustdag – wel buikspieren 150 en 30 squats
Zaterdag – Duurloop of Rust [Afhankelijk van mijn plannen van het weekend]
Zondag – Duurloop of Rust [Afhankelijk van mijn plannen van het weekend]

Last but not least, trainen is belangrijk om verder te komen, maar vergeet ook niet je rust te pakken en leuke dingen te doen! Zo had ik bijvoorbeeld het idee om gisteravond te gaan hardlopen uit het werk, maar kwam in de middag ineens spontaan het plan opzetten om uit eten te gaan met een vriendin. Gevolg was wel dat ik vanmorgen om half 7 al aan het hardlopen was 😉

Hoe plan jij je trainingen in? 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.