Eten als een hardloopster

08.01.2014
Een van mijn goede voornemens was beter eten en om dat voornemen maar gelijk in de praktijk te brengen had ik afgelopen vrijdag een afspraak met Miriam van Reijen, professioneel hardloopster, bewegingswetenschaper en schrijfster van het hardlooperskookboek. 
In aanloop op onze afspraak moest ik Miriam een voedseldagboek van een paar weken doorsturen zodat zij zou kunnen analyseren wat ik eet. Zeker in aanloop op een marathon is het van groot belang om je trainingen en je lichaam te ondersteunen met goede voeding.

Nu probeer ik altijd wel goed te eten maar mijn probleem zijn de avonden. Als ik thuis kom is het vaak laat en heb ik geen zin meer om te koken of te eten. Als ik na mijn werk nog wil gaan hardlopen is het helemaal problematisch want ga ik dan wel koken en eten en vervolgens een uur wachten voordat ik kan gaan lopen of ga ik eerst hardlopen terwijl ik weet dat ik daarna geen zin meer heb om te gaan eten en koken? Dat geen zin geldt trouwens alleen voor echt eten, want het zijn juist vaak de avonden dat ik mijn Tony’s momenten heb en wel een een avond maaltijd oversla maar wel een reep Tony’s verslind…. Niet helemaal de juiste en bewuste keuzes dus. 

Omdat ik zelf dus niet helemaal in staat ben de juiste keuzes te make, ik nog wel eens moetje heb met voldoende eten en ik ook nog wel een beetje een stok achter de deur nodig heb om dat wel te doen vroeg ik aan mijn Dreamteam trainer Rob Veer wie ik hiervoor het beste kon benaderen waarna hij Miriam voor mij heeft gecontacteerd.

En daar zat ik dan, vrijdag avond om 18:30 bij Miriam thuis aan de keukentafel. 
Miriam heeft de door mij doorgestuurde voedseldagboeken geanalyseerd en bij elke maaltijd uitgerekend hoeveel calorieënkoolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en suikers ik binnenkrijg. Vervolgens moest ik ook per dag mijn trainingen of inspanningen invullen en daardoor kon zij aan de hand van mijn lengte en gewicht berekenen wat ik daar mee verbrand. 

1. Eet meer!
Het eerste wat op valt is dat ik veel te weinig eet momenteel. Op een dag dat ik een lange duurloop doe eet ik maximaal 2000 
calorieën terwijl ik er al snel 3000 nodig heb. Waarschijnlijk klinkt dit heel stom, maar dit vind ik toch wel een lastig punt om meer te gaan eten, ik ben namelijk als de dood dat ik aan kom. Toen ik dit tegen Miriam zei begreep ze dit volkomen maar ze legde me uit dat dit niet zal gaan gebeuren en dat ik nu door te weinig te eten eerder vet opsla en ook nog eens veel meer kans op blessures heb! Er moet dus een knopje om in mijn hoofd. 

2. Eet meer eiwitten
Ik krijg bijna 50% te weinig eiwitten binnen. Dagelijks moet je 2 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht binnen krijgen. Dat zou op basis van mijn gewicht betekenen dat ik rond de 108 gram eiwitten per dag binnen moet krijgen terwijl dat nu op een gemiddelde van 58 gram blijft steken. Je moet eigenlijk proberen om ongeveer 20 gram eiwitten per maaltijd te nuttigen. 

3. Meer Koolhydraten
Ik eet ook te weinig koolhydraten, hoe dat komt weet ik wel, door alle diëten en boeken zoals Broodbuik ben ik een beetje angstig geworden voor koolhydraten. Als er iets de boosdoener is van het massale overgewicht dan zijn het de koolhydraten als we de huidige trends mogen geloven. Daarnaast is het voor mij als glutenvrij persoontje natuurlijk ook minder makkelijk om brood en crackers te eten, in de eerste plaats omdat het minder voor handen is, maar ook zijn de producten vaak minder lekker en erg kostbaar. 

Hoe nu verder?
Van Miriam heb ik een voorbeeld dag schema gekregen met verschillende mogelijkheden voor het ontbijt, lunch, diner en voor de tussendoortjes. Daarnaast heeft ze ook een schema gemaakt die ik kan hanteren in de dagen voor de marathon, op de dag van de marathon en ook tijdens de marathon. Binnenkort zal ik dit schema uit gaan testen in aanloop op mijn trainingsloop in Breda van 25 kilometer. 

Miriam zal mij tot aan de marathon blijven begeleiden en wow wat ben ik haar daar dankbaar voor! Een marathon lopen is een behoorlijke aanslag op niet alleen je leven maar zeker ook op je lichaam en het is belangrijk goed voor je lichaam te zorgen in de aanloop op zo iets! 

Tot aan de marathon zal ik jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen en zal ik regelmatig nieuwe recepten, tips en trics en belevenissen delen. Mochten jullie vragen hebben naar aanleiding van dit verhaal schroom dan niet om ze te stellen! 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.