Het geheim van [lekkere] bietensap

26.02.2014
Als ik de verhalen mag geloven is bietensap een soort wondermiddel voor sporters. Dat wondermiddelen niet altijd lekker zijn bewijst bietensap wel want alleen al bij het idee ga ik over mijn nek. Om toch aan mijn dagelijkse dosis bietensap [DDBS] te komen besloot ik een beetje te gaan experimenteren met een lekker bietensap als resultaat. 
Vandaag alle in’s en out’s van en over bietensap en een lekker recept. 
Voor ik jullie het geheim naar lekkere bietensap verklap zal ik eerst even de in’s en out’s van bietensap met jullie delen. 

Hoeveel bietensap moet ik drinken om resultaat te merken? 
Dagelijks zou je een halve liter bietensap moeten drinken. Deze dagelijkse dosis zou je over 3 tot 5 momenten op de dag moeten verdelen. Onderstaand sapje zou je omgerekend ongeveer 5 keer moeten drinken op 1 dag om aan je dosis bietensap te komen. Het duurt ongeveer 8 tot 15 dagen tot je lichaam ook daadwerkelijk baat heeft bij de positieve effecten van bietensap. Een incidenteel glaasje bietensap voor een wedstrijd is dus niet afdoende. 

Wat doet bietensap met je? 
In bietensap [maar overigens ook in spinazie en rucola] zit veel nitraat. Nitraat wordt door het lichaam omgezet in nitriet en vervolgens in stikstofmonoxide. Een verhoogd gehalte stikstofmonoxide heeft tal van positieve effecten op je sportprestaties, zo zorgt het voor een verwijding van je bloedvaten waardoor je doorbloeding wordt verbeterd en daarnaast is er minder zuurstof nodig om een prestatie te leveren of kan er met een zelfde zuurstofopname op hogere intensiteit worden gepresteerd. 

Wat zijn de nadelen van bietensap? 
Zou je liters bietensap per dag drinken maanden achter elkaar dan zou je een hoog gehalte van nitriet binnen kunnen krijgen. Een hoog promillage nitriet vergroot de kans op kanker. Dus drink gerust bietensap, maar overdrijf het niet. 

Wat heb je nodig voor ongeveer een halve liter sap:

  • 1 1/2 biet in stukjes
  • 1 appel 
  • 1 peer
  • Gember, ongeveer ter grote van een duim
  • 1/3 komkommer
  • 100 gram wortel

Ik heb dit sapje met een sapjuicer gemaakt, maar uiteraard kun je hem ook met een slowjuicer maken! Heb je geen juicer dan kun je de ingredienten ook in de blender doen en de sap vervolgens door een zeef persen zodat je het pulp en de sap van elkaar scheidt. 

Wil je meer lezen over de effecten van bietensap op je sportprestaties lees dan de factsheet bietensap van het NOC*NSF. 

Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Maria 14.11.2015

    Mijn reactie over bietensap:
    Ik drink het regelmatig, zo’n fles 750 ml. per week, dus af en toe een glas.
    Ik heb het geleerd lekker te vinden, want de smaak is….apart.
    Ik koop het in de supermarkt en het bevalt goed.
    Ik heb een sapcentrifuge in de kast, maar kant en klaar -sap vind ik handiger.
    Mijn bloeddruk, cholesterol, hartslag enz. zijn uitstekend en piepjong ben ik niet meer.
    Al 61 jaar, maar word vaak veel jonger geschat.
    Wortelsap neem ik ook regelmatig en mijn conditie en gezondheid zijn prima!
    Als ik deze sappen neem, voel ik mijn vitaliteit toenemen.

  • Laat een reactie achter