Je voeten heb je niet voor het uitkiezen

20.02.2014
Vele van jullie zullen denken dat mijn trainingen van een leien dakje gaan en dat ik vrijwel nergens last van heb. Tot een paar weken terug was dit ook eigenlijk wel het geval, hier en daar een pijntje maar goed daar liep ik doorheen. Na Schoorl of beter gezegd tijdens de 30 KM in Schoorl ging het echter toch een beetje mis. 
Tijdens de 30 KM in Schoorl voelde ik vanaf een kilometer of 15 mijn linker enkel, nu voel ik wel vaker iets dus ik liep gewoon door. Het was dragelijke pijn en hoewel het niet fijn voelde liep ik door. Na de finish voelde ik de pijn nog steeds en had ik ook lichtelijk last van mijn rechter knie, niet zo gek dacht ik na 30 km. De volgende dag kon ik echter amper lopen van de pijn, ik heb die avond serieus zitten huilen omdat ik amper nog kon staan en mijn hele marathon droom uit elkaar zag spatten. Helaas ging er met mijn eerste fysio afspraak iets mis [de fysio was haar sleutel vergeten en wachten tot ze deze had gehaald kon werktechnisch niet] dus moest ik wachten tot afgelopen vrijdag. 

Afgelopen vrijdag was dus mijn eerste fysio date, een vuurdoop want ik was in mijn leven nog nooit bij een fysio geweest. Om 07:30 kon ik terecht en kwam ik nog half slapend bij Mirjam de fysio binnen. Na mijn klachten te hebben verteld en een grondige analyse kwam ze met een conclusie en ik schaam me bijna om het te vertellen. Het probleem wat ten grondslag ligt aan mijn blessure is namelijk mijn voet, mijn linker voet heeft namelijk wel iets weg van een klompvoet….. en bedankt. 

Goed wat het inhoud is dat ik een hele hoge hoge wreef heb oftewel ik heb een hele holle voet.

Goed op zich had ik dat zelf ook al eens opgemerkt, maar ik had er nooit bij stil gestaan dat het een probleem op zou kunnen leveren bij het hardlopen. Wat namelijk het geval is, is dat ik daardoor niet zo flexibel in mijn voet ben en de hoek tussen mijn voet en kuit dus niet ideaal is. Doordat die hoek vrij groot blijft worden de spieren en pezen aan de buitenkant van mijn enkels en knieën overbelast en deze overbelasting is natuurlijk groter bij 30 kilometer dan bij 12 kilometer.

Waar ik op moet letten is dat ik tijdens het lopen vooral op mijn voorvoet moet landen en niet te veel afwikkel naar mijn hiel, dit vergroot de belasting op mijn enkel namelijk. Gelukkig doe ik dit als voormalige ballerina’tje al vrijwel automatisch, maar een extra stukje bewustwording kan natuurlijk nooit kwaad. 

Het goede nieuws
Vorige week adviseerde de fysio me om een rustig weekend te nemen, wel lopen, maar niet te veel en veel oefeningen doen. Vanmorgen moest ik wederom om 07:30 bij haar terug komen en ik mag weer gaan lopen. Wel moet ik minimaal 6 keer per dag haar oefeningen doen, maar dan zou het goed moeten komen. Daarbij moet ik vanaf nu 1 keer per week bij haar langs zodat zij mijn voet verder kan mobiliseren. Al met al komt het dus helemaal goed! 

Hebben jullie ook wel eens last gehad van een blessure? 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.