Met Gel ren je lekker snel

14.02.2014
In het kader van mijn voorbereidingen op de marathon ben ik inmiddels een nieuwe weg ingeslagen. Het tijdperk waarin ik drankposten aan me voorbij liet gaan en niet at tijdens een wedstrijd of training is voorbij en inmiddels heb ik een berg gelletjes in voorraad tijdens het lopen. Het was voor mij een grote zoektocht en dus vandaar mijn ‘Gelletjes hoe en wat’. 
Ik zie het nog zo voor me, mensen die tijdens de halve marathon van Amsterdam op ongeveer 8 kilometer aan de gelletjes begonnen. Dat doen toch alleen professionele lopers, dacht ik nog. Inmiddels ben ik ook aan de gelletjes begonnen maar een professionele loopster, nee ik ben verre van. 

Omdat ik veel vragen van jullie ontving over gelletjes heb ik mijn ervaringen en informatie maar even in een blogje gezet. 

Hoe werken gelletjes/sportvoeding?
Over het algemeen is er een ding dat je moet vermijden in een gezond en verantwoord voedingspatroon, namelijk de slechte koolhydraten. Slechte koolhydraten zijn onder andere te vinden in witbrood, snoep, gebak en ijs. Echter hebben deze slechte koolhydraten een voordeel op de goede koolhydraten [deze zitten in groente, fruit en volkorenproducten] en worden namelijk sneller opgenomen door het lichaam. 
Waar je dus in je dagelijkse voedingspatroon met name goede koolhydraten tot je zou moeten nemen, is het tijdens het lopen dus precies andersom. Nee, dit betekend niet dat je een hele bak Ben & Jerry leeg moet eten tijdens de marathon, maar ter ondersteuning van je prestaties is het wel verstandig gebruik te maken van sportvoeding. 

Welke soorten sportvoedingen zijn er?
Je kan tijdens het lopen kiezen voor een sportdrank, een reep of een gel. Omdat ik zelf geen repen mag [gluten] en een sportdrank vaak te verkrijgen is tijdens een wedstrijd richt ik me verder even op gelletjes. 

Hoe gebruik je gelletje?
Het is belangrijk dat je gelletjes niet tijdens belangrijke wedstrijden gaat testen. Het beste kun je beginnen met het testen tijdens trainingen. Je dient namelijk te testen wat jij lekker vindt, waar je lichaam goed op reageert maar ook moet je, je darmen trainen de gelletjes op te nemen en te verwerken. Daarnaast verschilt het per product of en hoeveel je er ook bij dient te drinken. Het voordeel van de zeer vloeibare gelletjes is dat je er niet perse water bij in hoeft te nemen, maar het nadeel is weer dat ze vaak over je hele hand zitten als je ze open maakt. De ‘reguliere’ gelletjes dien je in te nemen met ongeveer een halve liter water, het is dus verstandig om deze te gebruiken vlak voor een drankpost en daar minstens 2 bekertjes water of sportdrank te scooren. 

Mijn test
Ik heb inmiddels 3 vormen van gelletjes getest, de zakjes van PowerBar [in de smaken Black Currant en Tropical Fruit] een Squeezy energy gel [smaak lemon] en een zakje Energize shots van PowerBar [smaak lemon]. Mijn eerste ervaring met gelletjes was rampzalig. Ik nam ze tijdens de 25 kilometer trainingsloop in Breda en mensen wat voelde ik me beroerd. De caffeine in de gelletjes had een zeer nare invloed op mijn darmen waardoor ik meerdere keren achter een boom gehurkt ging. De week erna gebruikte ik tijdens een 16 kilometer training de squeezy gel die ik van mijn Dreamteam collega Vera had gekregen, maar ook deze deed niet veel goed voor mijn darmen. Op internet had ik al gelezen dat veel mensen baat hadden bij de snoepjes en dus ging ik met enige angst de snoepjes proberen tijdens Schoorl en die ervaring was heel wat beter! Ik had het idee dat ik barstte van de energie, zelfs na de 30 kilometer! Daarbij zijn ze ook nog eens heel lekker! 

Hoe vaak neem je een gelletje? 
Dat is heel persoonlijk en hangt ook af van welke gel je gebruikt en de afstand die je aflegt. Persoonlijk nam ik iedere 5 kilometer een snoepje van PowerBar, maar de volgende keer wil ik mijn inname gaan verdubbelen naar iedere 2,5 kilometer vanaf 5 kilometer. De zakjes gel kun je in principe ook iedere 5 kilometer nemen, maar zelf koos ik er voor er iedere 10 kilometer een te nemen. Op de site van de producenten staan schema’s met voorschriften over wanneer je wat in welke dosering zou moeten nemen. Maar luister vooral heel goed naar je lichaam, dit is de beste graadmeter! 

Gebruiken jullie sportvoeding zoals gel of rennen jullie zonder? Mocht je trouwens tips hebben of juist vragen hebben, laat het me even weten! 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.