Run: 89 dagen marathon training

28.02.2014
Op maandag 9 december 2013 ging mijn marathon training van start. Wekelijks loop ik minimaal 3 keer per week, 2 keer 1 a 1,5 uur en in het weekend een lange duurloop. Of het regent, koud is en of ik me nu wel of niet lekker vind, ik ren. Met nog 6 weken en 3 dagen op de teller is het tijd voor een tussenstandje. 
Ik ben inmiddels iets minder dan 3 maanden bezig met mijn trainingen voor de marathon. Gisteren liep ik in mijn training 14 kilometer en na afloop begon ik eens te kijken naar mijn statistieken van de afgelopen tijd ten opzichte van mijn statistieken voor de marathon training. Ik schrok me dood! Vond ik dat ik in oktober goed bezig was en veel liep, tegenwoordig loop ik makkelijk het dubbele, soms bijna het drie dubbele in een maand! 

De kilometers:
09 December t/m 31 December: 138,64 KM
01 Januari t/m 31 Januari: 236,24 KM
01 Februari t/m 27 Februari: 200,53 KM [Omdat februari wat korter is zijn de statistieken niet helemaal te vergelijken met januari]
Totaal: 575,41 KM in 89 dagen

Gemiddeld loop zou ik dus per dag ongeveer 6,5 kilometer lopen. 

Bizar als je dus kijkt naar het verschil en de progressie die ik maak binnen een jaar. In juni 2013, 8 maanden geleden, liep ik 12,6 kilometer en was ik blij dat ik 5 kilometer achter elkaar kon lopen. In september liep ik 16 kilometer tijdens de Dam tot Dam en in oktober was daar de halve marathon. Mocht je dus denken dat je jaren van training nodig hebt om hier te komen, ik bewijs het tegendeel! 

Al die uren trainen:
In totaal heb ik sinds 9 december al 51 uur en 45 minuten gelopen, bizar als je daar over nadenkt, want dat betekend dat ik gemiddeld 34 minuten per dag aan het rennen ben. Dat gemiddelde van 34 minuten per dag is natuurlijk ook Mensen die zeggen dat het veel tijd kost, jup dat klopt dus wel, maar je moet er nu eenmaal wel wat voor over hebben. 

Calorieën:
En dan de calorieën nog, in die 89 dagen heb ik 34.775 calorieën verbrand, dat houd in 17,4 dagen eten en hou je vast 36 repen Tony’s in mijn favoriete smaak Melk/Noga! [Note to me: ik mag dus binnenkort heus wel weer eens een reep Tony’s kopen]

Schoenen:
Ik wissel mijn trainingen af qua schoenen, in totaal heb ik 5 paar schoenen. Op de New Balance Schoenen mag ik niet meer lopen en voor de Free’s die ik heb loop ik eigenlijk te veel kilometers per training dus blijven er nog 2 paar schoenen over mijn Nike Lunar’s [Je weet wel die ene die ooit zo mooi wit waren] en mijn nieuwe Lunar Eclipse 3+. Het is trouwens heel verstandig om op verschillende schoenen te trainen, al overdrijf ik het met 5 paar misschien wel een beetje…. 
Of het helpt tegen blaren? Zolang ik mijn Nike’s met anti-blister sokken draag gaat het allemaal goed, maar zodra ik alleen al denk aan een duurloop met andere sokken gaat het mis…. 

De wedstrijden:
Sinds ik aan het trainen ben heb ik 6 wedstrijden gelopen en heb ik 5 officiele medailles behaald. De medaille van Schoorl was er in de vorm van een handdoek. Naast Schoorl liep ik de Bruggenloop in Rotterdam, de halve marathon van Gent, De halve marathon van Egmond, De midwinter marathon in Apeldoorn en de 10 KM kerstloop in Amstelveen.

Helaas heb ik het vermogen dat ik heb uitgegeven aan startbewijsen, kleding, schoenen, voeding en andere zaken niet bijgehouden sinds ik volle bak aan het trainen ben, maar geloof me dat de kosten aardig in de papieren lopen, de kilo’s pasta vliegen er doorheen en mijn wasmachine maakt overuren.  

Met nog 44 dagen op de teller blijf ik het geheel nauwgezet in de gaten houden en na de marathon kom ik natuurlijk met een update! 

Zijn jullie ook zo verslaafd aan je statistieken of ben ik gewoon echt een nerd? [Het kan ook zo zijn dat beide het geval is hoor]

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.