Superfoods

27.02.2014
Superfoods, tegenwoordig hoef je niet meer naar speciale biologische winkels om je voorraad superfoods aan te vullen. Bij de Etos en Kruidvat ligt tegenwoordig ook een assortiment in de schappen. Leuk al die superfoods maar wat houden ze in, wat kun je er mee, wat zijn de voordelen en hoe kun je ze in je dagelijkse voeding verwerken? Vandaag alle in’s en out’s over superfoods! 
Wat zijn Superfoods?
Voor ik per superfood uit zal leggen wat de voordelen zijn en wat je er mee kan eerst even het algemene begrip superfoods, want wanneer is iets een superfood? Superfoods zijn natuurlijke voedingsmiddelen die buitengewone hoeveelheden voedingsstoffen bevatten. De meeste gezonde voedingsmiddelen hebben 2 of 3 bijzondere eigenschappen die goed voor de gezondheid zijn, superfoods bevatten vaak 12 of meer bijzondere eigenschappen. Het unieke aan superfoods is dat deze voedingsmiddelen enorm rijk zijn aan mineralen, vitaminen, aminozuren en antioxidanten.
Raw Cacao Nibs
Deze kleine cacao stukjes zijn magnesium bommetjes die je beschermen tegen hart- en vaatziektes, gaat bot ontkalking tegen, voorkomt een hoge bloeddruk, verbeterd de bloedcirculatie en verhoogd de hersenactiviteit. Lekker door je muesli, havermout, yoghurt of smoothie.

Goji Bessen
Goji bessen bevatten meet antioxidanten dan welke vrucht dan ook en bevat veel mineralen. De bessen helpen tegen vermoeidheid, menstruatieklachten, bij het afvallen en daarnaast werken ze libido verhogend en helpen ze je huid jong te houden. 

Ongebrande noten
Noten zijn een bron van proteïne, mineralen, onverzadigde vetten en vitamines B1, B2, B6 en E. Noten verlagen het cholesterol gehalte en geven je een lange tijd een verzadigd gevoel. Zoals voor veel dingen geldt, geniet maar eet met mate want hoewel noten heel gezond zijn bevatten ze veel vetten en een teveel hiervan is niet goed. 

Inca Bessen
Rijk aan vitamines A1, B1 en B12 maar ook boordevol antioxidanten en eiwitten, Incabessen gaan schommelingen in je suikerspiegel tegen en kan bijvoorbeeld door de yoghurt of een smoothie worden gebruikt. 

Hennep Zaad
Bevat 20 soorten mineralen is een bron van eiwitten, Hennepzaad heeft een noot-achtige smaakt en reinigt het darmstelsel. Je kunt het gebruiken door smoothies, salades of yoghurt. 

Moerbeijen
Deze gedroogde bessen stabiliseren je suikerspiegel waardoor je zoete trek af zal nemen en remt de opname van koolhydraten in de darmen met maar liefst 25%, daarbij werken ze cholesterol verlagend en bevatten ze veel antioxidanten. Persoonlijk doe ik er altijd een aantal door mijn havermout, maar je kunt ze ook zeker door je yoghurt doen. 

Cranberry
Regelmatig last van blaasontsteking? Cranberries helpen blaasontstekingen voorkomen, zijn rijk aan vitamine C en antioxidanten. Je kunt dit makkelijk verwerken in je voedingspatroon door het door de salade, yoghurt of smoothie te verwerken. 

[Gebroken]Lijnzaad
Dit product is gewoon bij vrijwel iedere supermarkt te verkrijgen in het dieet en speciale voeding schap en is meestal in supermarkten te verkrijgen van het merk Zonnatura. Lijnzaad bevat omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium. Het verschil tussen de hele en gebroken lijnzaad is dat de gebroken variant beter door het lichaam wordt opgenomen terwijl de ongebroken lijnzaad in zijn geheel weer het lichaam verlaat. Heb je gewone lijnzaad? No worries met een vijzel kun je het gewoon breken! Je kunt lijnzaad verwerken in bakproducten [door je cake, of brood] maar ook door salades, yoghurt, smoothies of havermout. 

Gedroogde abrikozen
Mijn guily pleasure zijn de gedroogde abrikozen en dan het liefst in stukjes door mijn havermout. Hoewel je moet opletten met de hoeveelheid gedroogd fruit die je dagelijks tot je neemt, door het drogen zitten er immers meer suikers in het fruit, kun je best met mate genieten van gedroogd fruit. Gedroogde abrikozen hebben naast een heerlijke smaak ook nog eens een bloeddruk verlagend effect en zit er 3 keer meer kalium in dan in een banaan. Kalium zorgt voor het reguleren van je bloedsuikerspiegel en interne vochtbalans, daarnaast stimuleert het de aanmaak van lichaamseigen eiwitten. 

[Blanke] Sultana’s
Ooit geweten dat rozijnen goed voor je zijn? Ook hiervoor geldt natuurlijk geniet maar eet met mate aangezien rozijnen veel suikers bevatten. Rozijnen bevatten de stof Boron deze stof zorgt er voor dat je botten in goede conditie blijven. Vooral voor vrouwen boven de 40 jaar is het dus handig dagelijks wat rozijnen te consumeren, gewoon uit de hand of door de havermout, yoghurt of bak producten. Tevens is een handje rozijnen een handige snack voor tijdens het sporten omdat het suikers bevat die snel door het lichaam worden omgezet in energie. 

Quinoa
Niet alleen kun je quinoa bij je lunch- of avondmaaltijd nuttigen, quinoa is ook geschikt om mee te bakken of om ontbijtgerechten mee te maken. Als je op je koolhydraat inname wil letten en deze wilt beperken is quinoa ideaal aangezien het laag in koolhydraten zit. Anderzijds bevat quinoa juist heel veel vitamines, mineralen, proteïnen, ijzer en vezels. Vergeet je Quinoa niet af te spoelen met koud water voor je het gaat koken, er zit namelijk een vliesje om de korreltjes dat een beetje naar zeep smaakt. 

Door de grote populariteit van Quinoa in westerse landen is het in het land van herkomst onbetaalbaar geworden voor de lokale inwoners. Ik kies hierdoor louter en alleen nog maar voor Fair Trade Quinoa, dit is iets duurder en alleen te verkrijgen bij een aantal natuurwinkels, maar zorgt voor goede omstandigheden en vergoedingen voor de medewerkers. Mijn Quinoa is van het merk ‘De Nieuwe band

Amandel schaafsel
Gewone amandelen zijn natuurlijk heerlijk om te eten, maar door de havermout geef ik de voorkeur aan schaafsel van amandelen. Amandelen bevatten van nature niet alleen veel proteïne, mineralen en onverzadigde vetten maar ook vitamines B1, B2, B6 en E. Daarnaast zitten er veel vezels in amandelen hetgeen goed is voor een natuurlijke darmflora. 

Kokos
Bakte we vroeger in roomboter of met Croma, tegenwoordig staat er een grote bak kokosolie op het aanrecht als ik ga bakken. Na het sporten drink ik kokoswater en door de havermout of over een smoothie gooi ik zo af en toe wat kokosrasp. Kokos is hot en dat komt door de goede eigenschappen die de kokosnoot van nature in zich heeft zitten. Kokos helpt en stimuleert de spijsvertering, het immuunsysteem en de schildklier. Daarnaast zorgt het voor een evenwichtige bloedsuikerspiegel, hydrateert het, heeft het een hoge voedingswaarde en is het ook nog eens goed voor je huid. Kokos rasp kun je bij de meeste supermarkten verkrijgen en kokosolie is te koop bij biologische winkels, de Tuinen of online

Chia zaad
Dit zaad, wat qua uiterlijk veel weg heeft van zwart sesam zaad, zit vol omega-2, eiwitten en calcium en bevat meer ijzer dan spinazi. Chia zaad zorgt daarnaast voor een verzadigd gevoel dat langer aanblijft. Chia zaad kun je op veel verschillende manieren consumeren, via yoghurt, smoothies, havermout, maar ook is het toe te voegen aan je baksels. Hou ongeveer een eetlepel per dag als maximum dosering aan.  

Gebruiken jullie superfoods in jullie dagelijkse voedingspatroon? 
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.