Lunchbox: Salade to go

07.03.2014
Van bovenstaande foto krijg ik spontaan trek en dat te bedenken dat het gewoon een salade is. Iedere dag verdwijnt er een bakje in mijn tas met daarin mijn lunch, de ene keer is het brood, dan weer crackers, leftovers van de avond er voor of een salade. Vandaag mijn tips voor een heerlijke salade to go. 
De kantine van mijn werk is gezegd met een salade bar, heerlijk zou je denken en ja dat is het ook. Maar een lekkere portie sla is toch al snel 3 euro en reken maar uit dat komt neer op 15 euro per week. Noem me gierig maar voor dat geld kan ik zelf toch iets beters in elkaar flansen. Zeker als je langs de Lidl of Aldi fietst waar de groentes en zakken sla vaak vele malen goedkoper zijn! 

Stap 1 – Kies je bakje
Koop een bakje dat goed afsluit. Je wilt immers niet de helft van je salade of vocht in je tas loopt. Zelf ben ik erg te spreken over de curver bakjes met blauwe rand. het formaat is prettig en ze blijven ook mooi. Andere bakjes die ik had werden na verloop van tijd vaak minder en kreeg ik niet meer goed schoon.

Stap 2 – Kies je sla
Kies je sla soort. Zelf kies ik doorgaans voor verschillende soorten sla door elkaar. Veldsla is mijn favoriet en meestal combineer ik dit met Rucola en spinazie. 

Stap 3 – Kies je groente
Kies je groentes, ik ga meestal voor minimaal 3 soorten groente in mijn salade. Vaak kies ik voor iets dat vult zoals linzen, champignons en paprika, maar denk ook eens aan pompoen, broccoli of sperziebonen. Heb je de avond er voor groenten gemaakt bewaar dan de leftovers voor door je salade, makkelijk snel en goedkoop! 

Stap 4 – Kies je eiwitten
Als je geen vlees of vis eet kun je natuurlijk kiezen voor een vervanger maar 1 of 2 gekookte eitjes zijn natuurlijk ook een optie. Je kunt ook kiezen voor kip/kalkoen/zalm of tonijn en niet te vergeten geitenkaas. Helaas vind ik het nadeel van vis altijd de geur die vervolgens uit je mond komt dus kies ik zelf meestal voor vlees of een ei. Je kunt vlees of vis in stukjes bakken maar je kunt ook gewoon plakjes gebruiken als je lui bent 😉

Stap 5 – Wil je koolhydraten?
Heb je nog even te gaan tot je volgende maaltijd kies dan ook voor koolhydraten, je kunt couscous nemen, maar ook quinoa, pasta, rijst of aardappeltjes. Wees slim en kook iets meer van bovenstaande producten tijdens het avondeten en bewaar het in een bakje zodat je het bij je salade kan doen, scheelt weer tijd. 

Stap 6: Kies je topping en/of Dressing
Kies je voor een topping of dressing dan raad ik je aan dit apart mee te nemen omdat een van beide anders nat en slap gaat worden. Voorbeelden van toppingen zijn nootjes, zaadjes en pitjes. Als dressing kun je gewoon olijf olie gebruiken maar er zijn natuurlijk ook tal van andere opties. Mijn voorkeur gaat uit naar een scheutje balsamico of yoghurt dressing al kan ik honing/mosterd ook erg waarderen! 

Nemen jullie wel eens een salade mee naar werk of school?  

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.