Zandvoort Circuit Run – De laatste tips

29.03.2014
Aankomende zondag is de Zandvoort Circuit Run en als ik jullie reacties een beetje goed heb gepeild zijn er flink wat mensen die deze wedstrijd gaan lopen. Ook ik zal komende zondag de loop doen samen met mijn andere dreamteam leden. Omdat het een mooie lente dag belooft te worden een paar tips voor de optimale voorbereiding.
Zondag belooft een prachtige dag te worden, een heerlijk zonnetje, vrijwel geen wolken en hoge temperaturen. Een heerlijke mooie lente dag die in schril contrast staat met de snijdende kou die er vorig jaar was tijdens de wedstrijd. Echter zijn er wel een aantal dingen waar je op zou moeten letten als je bij dit soort temperaturen gaat lopen. Omdat ik inmiddels ervaringsdeskundige ben in hoe het niet en daarom advies heb gevraagd in hoe het wel zou moeten deel ik de adviezen van Miriam van Reijen en Rob Veer graag met jullie. 

Kleding:
Het wordt zondag tussen de 16 en 20 graden. Hoewel het parcours zich aan de kust bevindt en dus ook een verkoelende wind aanwezig zal zijn is het belangrijk dat je, je niet te warm kleedt komende zondag. Zelf zal ik gaan lopen in een korte broek met een topje, de zelfde outfit als bij de CPC in Den-Haag.  

Heb je het snel koud vooraf in het startvak, kies er dan voor een oud kledingstuk of een vuilniszak aan te doen voor de start zodat je warm blijft. Vlak voor je start kun je deze uit doen. Oude kleding die bij de start wordt achter gelaten wordt doorgaans geschonken aan goede doelen, dus je helpt er ook nog iemand mee. 

Kies de juiste sokken: 
Omdat je over het strand loopt is het verstandig om niet hele korte sokjes aan te doen. Het zand gaat dan namelijk makkelijk tussen je sok en voet zitten met name aan de binnenkant van je voeten. Doe iets hogere sokken aan die rondje enkel zitten om dit te voorkomen. Anders heb je namelijk kans op veel schuring en kun je zelf je voeten ophalen halen. Nog een andere tip is om een crème op je voeten te smeren zodat je droog blijven en niet zo gaan zweten, dit voorkomt ook schuring en blaren. 

Je haar:
De wedstrijd wordt gehouden in Zandvoort en een van de dingen waar je rekening mee moet houden aan de kust is de wind. Denk er daarom extra bij na hoe je, je haar wilt doen. Persoonlijk vind ik namelijk niets irritanter dan plukjes haar in mijn gezicht. Dit zou je kunnen voorkomen door je haar in te vlechten, veel haarlak te gebruiken, speldjes/schuifjes te gebruiken, een pet op te zetten of een haarbandje in te doen. 

Zonnebrand:
Onze huidjes zijn nog niet echt gewend aan de zon en hoewel je het door de wind zondag wellicht niet gaat voelen is het voorjaarszonnetje sterk genoeg om je flink te laten verbranden. Dit is natuurlijk ontzettend slecht voor je en het is dan ook raadzaam een zonnebrand te gebruiken. 

Voeding:
Als je de 12 kilometer loopt dan start je om 13:00 of zelfs nog iets later. Dat betekend dat er voldoende ruimte is voor een stevig ontbijt. Voorbeelden van een goed ontbijt zijn: Havermout, Gewone pannenkoeken met honing/jam of stroop, [havermout] banaan pannenkoeken of pompoen pannenkoekenRond een uur of 11 zou je nog iets kunnen eten wat makkelijk verteert, zoals witbrood met honing, rijpe banaan of een energiereep

Tijdens het lopen kun je er voor kiezen een gelletje te nemen na 25-30 minuten, dit heeft doorgaans een positief resultaat. Wel raad ik je aan dit alleen te doen als je reeds eerder gelletjes hebt genomen, niet iedereen reageert namelijk het zelfde op de effecten van gelletjes. Meer over gelletjes kun je lezen in dit artikel: Met gel ren je lekker snel

Drinken:
Zorg dat je zowel op zaterdag als op zondag genoeg en regelmatig drinkt. Het is verstandig om niet alleen voor water en thee te kiezen omdat deze drankjes geen natrium en kalium bevatten. Het beste kun je dus water en thee afwisselen met kokos water of zelfgemaakte sportdrank

Tijdens de wedstrijd zijn er verzorgingsposten bij de 4 en 8 kilometer. Vooraan wordt sportdrank uitgedeeld en achteraan water. Hoewel het met het oog op je tijd wellicht heel verleidelijk is om niets te drinken op een afstand van 12 kilometer is het wel verstandig om wat te gaan drinken. De sportdrank die wordt aangeboden is van AA, vind je dat te zoet neem dan of je eigen sportdrank mee of neem zowel een bekertje AA als een bekertje water en neem afwisselend een slokje. 

Mochten er nog vragen zijn over een goede voorbereiding dan hoor ik ze graag en zal ik ze met liefde beantwoorden! Voor iedereen, heel veel succes, ga er van genieten en wellicht tot zondag! 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.