Food: Besparen op groente en fruit

29.05.2014
De boodschappen zijn vaak een flinke kostenpost in het huishouden. Veel mensen hebben het idee dat groente en fruit ook erg duur is. Deels is dit ook waar. Het is echter jammer dat wanneer je besluit om gezond(er) te gaan eten, je jezelf belemmerd voelt door de kosten ervan. Graag geef ik daarom tips hoe je kunt besparen op de kosten van groenten en fruit.

Picture

Over de schrijfster van deze gastblog:  
Mijn naam is Irene en ik ben 25 jaar oud.
Ondanks dat ik zoveel mogelijk (geraffineerde) suikervrij eet, ben ik dol op lekker eten en gelukkig ook op hardlopen. Dat compenseert elkaar weer een beetje.
In oktober ga ik mijn eerste marathon lopen, in Eindhoven. Op mijn webblog: www.move2marathon.blogspot.nl  kan je mij vanaf het startpunt tot aan de (hopelijke) finish volgen! Tussendoor schrijf ik ook over andere zaken zoals voedsel, persoonlijke ervaringen en wat interessante feiten. 

Reclames
Iedere week heeft elke supermarkt wel bepaalde producten in de reclame. Zo ook altijd verschillende soorten groenten en fruit. Kijk wat er op dat moment in de reclame is en maak met deze producten een lekkere maaltijd. Let er wel op dat de producten die je in de reclame koopt wel gebruikt en je ze niet uiteindelijk weg moet gooien.

Naar de markt
“Op de markt is je euro meer waard”. Vaak zijn producten op de markt een stuk goedkoper dan in de supermarkt. Met name als je tegen het einde van de markt gaat, heb je kans dat je groente en fruit met extra korting kan kopen. Vaak willen de marktmensen van hun (bederfelijke) producten af en verkopen ze het met goede kortingen (beter tegen inkoopprijs verkopen dan weg te moeten gooien).

Picture

Foto 1 : Courgetteplant 1.5 weken

Foto 2: Courgetteplant 2.5 weken

Foto 3: Courgetteplant 1 maand oud

Begin een eigen moestuin
Een eigen moestuin is een erg leuke manier om redelijk goedkoop aan je eigen (biologische?) groente en fruit te komen. In de periode maart/april/mei kan je in verschillende tuincentra zaadjes halen. Zelf heb ik bij de Lidl zaadjes voor courgettes, wortels en uien gehaald voor 30 cent per zakje. Ook zijn er bij verschillende winkels aardbeienplantjes te koop.
Het beste kan je eerst de zaadjes in een bak met potgrond binnen in huis planten, zodat ze al een beetje “plant” kunnen worden. Na “ijsheiligen” (11 t/m 14 mei) kan je ze overzetten in de tuin. Na ijsheiligen is de kans dat het ’s nachts vriest heel erg klein. Als je geen tuin hebt kan je de planten ook in een grote bak binnen laten staan.
Ook voor jonge kinderen is het enorm leerzaam en leuk om ze hun eigen groenten en/of fruit te laten kweken. Laat ze helpen bij de verzorging van de plantjes en laat ze zien hoe de plantjes groeien.  Grote kans dat ze vol trots hun eigen gekweekte courgette gaan eten (mits ze er geen emotionele band mee gekregen hebben natuurlijk 😉 )
Ook het groeiproces van kiemzaadjes (bijvoorbeeld tuinkers, lekker op een boterham met kaas) is erg leuk voor kinderen om te volgen. Deze zijn in 1 week uitgegroeid en tijd klaar voor “de oogst”.

Bulkacties: invriezen
Sommige supermarkten of marktkraampjes houden 2+1 acties. Het kan echter voorkomen dat je op dat moment helemaal niet zoveel van een product nodig hebt. Koop het toch en zorg ervoor dat je het invriest. Dit kan met veel soorten groenten gedaan worden. Alleen met groentes die erg veel vocht bevatten (zoals bijvoorbeeld komkommers) kan dit beter niet gedaan worden. Ook is het beter om sommige soorten groenten eerst kort te blancheren. Hierdoor maak je de enzymen kapot, waardoor het rijpingsproces in de groente niet doorgezet wordt.

Bulkaties: delen
Een andere oplossing bij bulkacties is om de pruducten te verdelen met een kennis. Deel de groenten en/of fruit, evenals de prijs ervan. Bij mij is het eens voorgekomen dat een mevrouw hardop in de supermarkt aan het peinzen was dat ze helemaal geen 2 komkommers nodig had. Op dat moment had ik er ook maar eentje nodig en hebben we de prijs gedeeld.

Geen voorgesneden producten kopen
Vaak zijn voorgesneden producten naar verhouding duurder dan wanneer je de hele vrucht of groentesoort haalt. Voorgesneden groenten is echter erg makkelijk als je weinig tijd hebt om te koken. Op het moment waarop ik weet dat ik de dag erna bijna geen tijd heb om te koken, snijd ik de producten van te voren en stop ze in sealbags. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld paprika’s ook ingevroren worden. Als je dan eens haast hebt, heb je de voorgesneden groente al binnen handbereik.

Seizoenproducten
Haal groenten en fruit van het seizoen! Dit is een stuk goedkoper dan wanneer het buiten het seizoen valt. Ook is de smaak vaak veel lekkerder. Aardbeien in de zomer zijn een stuk zoeter en voller van smaak, dan aardbeien in de winter. In de supermarkt is echter het hele jaar door hetzelfde assortiment verkrijgbaar.
Als er interesse voor is, wil ik weleens een lijst opstellen van de seizoensproducten.
Een ander idee is om eens lokaal bij boerderijwinkeltjes te kijken wat daar in het assortiment is.

Variatie
Varieer met groenten en fruitsoorten. Op deze manier kan je de duurdere soorten afwisselen met de goedkopere soorten. Bovendien is het ook gezonder om te variëren, omdat je op deze manier makkelijker de benodigde hoeveelheid voedingsstoffen binnenkrijgt en minder snel een teveel aan een bepaalde soort stof. Zo kan je nitraathoudende groenten (spinazie, rode bieten, sla)  bijvoorbeeld beter niet elke dag eten (nitraat kan omgezet worden in nitriet/nitrosaminen die kankerverwekkend zijn).

Voorkom verspilling
In Nederland werd volgens cijfers van het Voedingscentrum, in 2013 per persoon 47 kg voedsel weggegooid(!). Hieronder vielen niet alleen de groente en fruitsoorten, maar ook melk(producten), brood en sauzen. Toch is dit erg veel en gestegen ten opzichte van 2010. Behalve dat dit erg zonde is van je geld, gaat dit ook ten koste van het milieu. Denk hierbij aan het productieproces met: verpakkingsmateriaal, de bereiding en de transportkosten die niet nodig geweest waren.

Als je verschillende soorten groenten in je koelkast hebt liggen die bijna tegen de houdbaarheidsdatum aan zitten, kan je ze prima in een lekkere soep verwerken. Gewoon koken met wat bouillon en vervolgens pureren met de staafmixer. Om een betere binding te krijgen kan je room toevoegen of gewoon een aardappel (die je mee kookt en pureert).

Biologisch of toch niet?
Het liefste zou ik alles biologisch willen eten, maar eerlijk gezegd haal ik maar heel zelden biologische producten. De prijs is vaak een stuk hoger dan de niet-biologische producten. Een oorzaak hiervan is dat er tijdens het groeiproces meer vruchten verloren gaan, doordat er geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt worden.
Zoals boven genoemd kan je ervoor kiezen om een biologische moestuin te beginnen. Ook kan je af en toe een biologische winkel binnen lopen om te kijken of ze aantrekkelijke aanbiedingen hebben.
Als je niet biologische producten eet is het raadzaam om je groente en fruit goed te wassen (eventueel met water en azijn).

Een andere keuze die je kunt maken is om voor kwaliteit in plaats van voor kwantiteit te gaan. Persoonlijk vind ik een biologische kip lekkerder dan een” kiloknaller kip”. Liever eet ik dan een klein stukje van de lekkere biologische kip dan een groot stuk van de kiloknaller.

Vul aan met goedkope groenten
Met goedkope groenten zoals uien, prei en winterpenen, kan je de maaltijd aanvullen zodat je op een goedkopere manier toch aan de aanbevolen hoeveelheid groenten kan komen.

Diepvriesgroenten en groenten uit potjes
Groenten (en zelf sommige fruit) uit de diepvries of uit potjes zijn vaak goedkoper dan de verse variant. Omdat deze producten veel langer houdbaar zijn dan hun verse variant, lopen de winkels minder snel het risico dat ze het weg moeten gooien omdat het bedorven is. Dit zie je terug aan de prijs ervan. In de diepvries/potjes groenten zitten bijna net zoveel vitamines als in verse producten. Alleen bij sommige producten uit potten kan je beter even kijken of er geen extra suiker aan toegevoegd is (tenzij je dat niet uitmaakt).

Zie het als een investering in je gezondheid
Als je het zonde blijft vinden om je geld aan groenten en fruit uit te geven, moet je, je mindset veranderen. Zie het als een investering in je gezondheid (juist ook op langere termijn). Het is aangetoond dat wanneer je  gevarieerd groente en fruit eet, dit je lichaam bescherming bied tegen allemaal vervelende ziektes en aandoeningen. Je gezondheid en hiermee de kwaliteit van leven zijn veel waard! Helaas beseffen we dit juist vaak op de momenten dat we al ziek zijn.
Geef om je gezondheid en geef die €2- liever uit aan een groentesoort dan aan een zak snoep (wat ookal vaak €1,50 kost).
(let op: ik zeg hiermee niet dat je met gezond eten/leven alle ziektes en aandoeningen kan voorkomen, maar het scheelt wel!)

Overige besparingstips:
– Ga boodschappen doen met een volle maag (dit voorkomt impulsaankopen)
– Neem alleen producten mee die op je boodschappenlijstje staan
– Doe de boodschappen met de fiets of lopend, zo bespaar je op de benzine voor de autoritjes
– Drink ipv frisdrank gewoon water of thee. Als je water saai vind kun je een schijfje citroen in een kan water in de koelkast doen. Als je dit ’s avonds doet, heb je ’s morgens water met een citroensmaakje. Dit kan ook met stukjes komkommer, munt of basilicum of wat je maar lekker lijkt
– Kook zelf. Als je eten gaat afhalen betaal je deels het loon van de persoon die voor jou gekookt heeft
– Bespaar op je vlees(vervanger) en kook of bak af en toe gewoon een ei. Een gekookt eitje bij het avondeten is niet zo gebruikelijk in Nederland maar in bijvoorbeeld Italië wordt dit wel gedaan. Of wat dacht je bijvoorbeeld van een goed gevulde omelet met wat gesneden groenten/champignons erin.

Ik hoop dat mijn tips je kunnen helpen!
Als je zelf nog een goede tip hebt, dan mag je deze natuurlijk altijd delen onderaan mijn artikel!


Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.