To Run: De mooi weer lopers

08.05.2014
Zodra de eerste zonnestraaltjes weer tevoorschijn komen in april lijkt het wel alsof er een groot hardloop evenement is georganiseerd op het voetpad langs de Amstel in Amsterdam. Het Oosterpark, Flevopark, Vondelpark en Westerpark zijn bezaaid met hardlopers en iedereen trekt er op uit om een stukje te gaan rennen. Maar waar moet je nu op letten als je met mooi weer wilt gaan rennen? Vandaag tips voor mooi weer lopers, of je nu net begint met lopen of al jaren loopt.
Het is waarschijnlijk een combinatie van bikini stress en mooi weer wat mensen massaal naar buiten doet gaan om te gaan hardlopen. Toch zijn er een aantal dingen die wel belangrijk zijn om in acht te nemen als je gaat lopen.

Tips voor de gelegenheid, mooi weer hardloper die maar heel af en toe een rondje doet:
In november schreef ik al eens een artikel over beginnen met hardlopen, Start to run, 5 tips. 

  • Bouw het rustig op: Denk niet gelijk dat je 10 kilometer kan gaan hardlopen op een tempo van 5 minuten per kilometer. Je lichaam is het niet gewend om te gaan hardlopen en om te voorkomen dat je de komende dagen uit je bed komt strompelen is het belangrijk dat je ondanks je enthousiasme je toch een beetje inhoudt. 
  • Schoenen: Ik snap dat je een gelegenheid loper bent en niet wilt investeren in hele dure en afzichtelijke hardloopschoenen die je 4 keer per jaar draagt, maar om op je Nike Air Max’s schoenen te gaan lopen is ook niet het meest slimme idee. Hardlopen is een belastende sport voor met name je gewrichten zoals je knieën en enkels, goede schoenen kunnen blessures en kwetsuren aan deze plekken voorkomen. Mijn tip is dan ook om een super hip exemplaar hardloopschoenen te kopen, bijvoorbeeld van Nike of Adidas, deze kun je ook gewoon door de weeks casual dragen en als je dan eens wilt gaan hardlopen loop je ook nog eens gelijk op goede schoenen. 
  • Kleding: Die heerlijke joggingbroek die je iedere zondag aan hebt als je aan het bijkomen bent van je kater zit inderdaad geweldig en was in oorsprong wellicht gekocht om in te gaan sporten, toch is deze niet zo geschikt om in te gaan hardlopen. Ook hier geldt weer, ik begrijp heel goed dat je niet gelijk naar de Run2Day gaat voor een outfit die je misschien maar 3 of 4 keer aan zult doen. Toch kun je voor een klein prijsje een mooie hardloopbroek kopen bij de H&M, Primark of Forever 21. Ja dan koop je een broek speciaal voor het hardlopen, maar geloof me als je deze eenmaal aan hebt dan trek je ook op een brakke zondag liever een hardloop broek aan, ze zitten namelijk heerlijk en het ziet er gelijk een stuk leuker uit. Daarbij kun je deze broek ook gebruik in de sportschool of bij een andere sport die je wellicht beoefent. 

Tips voor de meer ervaren hardloper die met mooi weer gaat trainen of zelfs een wedstrijd gaat lopen:

  • Kleding: Bij de buitentemperatuur moet je ongeveer 12 graden optellen om bij de gevoelstemperatuur te komen. Oftewel wanneer het buiten 25 graden is zal dit al snel als 37 graden aanvoelen. Bij hoge temperaturen kost het je lichaam veel energie om zichzelf te koelen, deze energie zul je dus niet in het lopen kwijt kunnen maar gaat zitten in het koelen van je lichaam. Het is daarom belangrijk je niet te warm te kleden. Uiteraard is het heel erg afhankelijk van wat jij prettig vindt en waar jij je fijn bij voelt, maar het komt je prestaties over het algemeen ten goede als je, je wat koeler kleedt. 
  • Drinken: Het blijft een zwaar onderschat onderwerp bij de meeste lopers die gaan trainen, het drinken. Onlangs schreef ik al uitgebreid over het nut en eigenlijk zelfs de noodzaak van voldoende hydratatie tijdens het hardlopen in het artikel Hardlopen en voeding: Drinken. Hoe warmer het is hoe belangrijker hydratatie is. Mocht je het nu echt super vervelend vinden om met flesjes te rennen, neem dan in ieder geval geld mee zodat je een flesje drinken onderweg kunt kopen. Vergeet ook niet goed te hydrateren als je klaar bent met lopen!
  • Locatie: Is het bloed heet en ga je langs de Amstel lopen waar relatief weinig beschutte plekjes zijn dan zul je als nel het zo warm krijgen dat je bijna niet meer verder kunt. Dat niet alleen, de kans dat je als een rode kreeft thuis komt is ook nog eens zeer aannemelijk. Het is dan ook aan te raden om bij hoge temperaturen met een felle zon te gaan lopen op plekken waar veel schaduw is door bomen, denk dus aan parken en het bos. 
  • Tijdstip: Tussen 11 en 4 uur is de zon op zijn heetst, je doet er dan ook verstandig aan om of voor die tijd te gaan lopen of erna. Persoonlijk liep ik bijvoorbeeld in de zomer voor mijn werk omdat het rond 06:30 nog een redelijk koele temperatuur is, terwijl je in de avond vaak lang moet wachten voor het is afgekoeld, zeker in een dichtbevolkt gebied blijft de warmte vaak lang hangen. 
  • Pas je tempo aan: Ga niet tot het uiterste als het heel warm is. Het kan zo zijn dat je er heel goed tegen kunt maar tart het lot vooral niet, je wilt immers niet neervallen toch? Pas daarom je tempo iets aan, je hoeft tijdens je training geen nieuw PR te halen. Wil je toch op snelheid trainen dan kun je er beter voor kiezen wat intervallen te doen, dan versnel je en heeft je lichaam daarna weer even de tijd om op temperatuur te komen. 
  • Zonnebrand: Het lijkt waarschijnlijk overbodig maar als je aan het hardlopen bent heb je waarschijnlijk niet door dat je ondertussen aan het verbranden bent. Door de wind en het zweet voel je niet dat het zonnetje erg in je huid aan het branden is met als gevolg dat je hardloop broekje en topje de komende weken op je lichaam staan afgebeeld. [Geloof me, ik weet het uit ervaring, ik loop al bijna een maand met mijn marathon outfit 😉]
  • Zonbescherming: De zon die irritant in je ogen schijnt, het is niet alleen vervelend maar kan ook nog eens heel gevaarlijk zijn. Misschien zie je het stoepje niet doordat je wordt verblind of wellicht zelfs een auto niet. Je kunt er dan ook voor kiezen een pet, zonneklep of zonnebril op te zetten tijdens het lopen. Let wel, bij een pet kan je hoofd minder makkelijk haar warmte kwijt dus kies dan wel voor een dunne pet met veel lucht afvoer mogelijkheden. 

Zijn jullie mooi weer lopers, loop je al jaren of loop je juist liever in de winter? 

Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.