Workout: Springtouw

05.06.2014
Doutze Kroes zweert er bij en met haar vele andere modellen, celebraties en topsporters. Touwtjespringen is sinds enkele jaren weer helemaal hip. Deed je het vroeger voor de lol met je vriendinnetjes, tegenwoordig wordt het als een echte workout beschouwd die je meer calorieën doet verbranden dan hardlopen.

Het is zo simpel, het enige wat je nodig hebt is een springtouw en een goede sport BH. Ja meiden zonder sport BH moet je echt niet gaan springen dat voelt niet alleen heel onprettig, je wilt niet over 10 jaar al theezakjes hebben hangen. Springtouwen zijn er in alle soorten en maten en zijn te verkrijgen in hele dure en goedkope varianten. Persoonlijk ging ik voor een goedkoop exemplaar van de Primark, een prima spingtouw die maar 3 euro kost.
Waarom touwtje springen?
Vroeger kon ik me uren vermaken met een springtouw en heb ik me nooit gerealiseerd hoe goed het voor je is. Niet alleen train je met het springen je conditie ook je bovenbenen, billen, buikspieren en armspieren worden getraind. Afhankelijk van de frequentie waarop je springt is het springen tweemaal zo effectief ten opzichte van hardlopen als we kijken naar het aantal calorieën dat wordt verbrand. Je kunt het gebruiken als work-out maar het is ook uitermate geschikt als middel ter opwarming van je spieren voor je gaat sporten.
Niet alleen de resultaten die je er voor je lichaam mee boekt zijn erg fijn, ook is het eigenlijk heel makkelijk. Je kunt het op ieder moment van de dag doen en je kunt het zowel binnen als buiten doen. Uiteraard heb je binnen wel de ruimte nodig om het te kunnen doen, maar zoals je ziet is de woonkamer van mijn ouders groot genoeg.
Tip: Heb je niet genoeg ruimte om binnen te springen, pak dan 2 gewichtjes en maak met je armen een draaiende beweging en voer ondertussen de oefeningen uit, net zo effectief en je hebt er minder ruimte voor nodig!

Springen:
Het lijkt zo makkelijk, even touwtje springen maar al na een paar minuten zul je merken dat het behoorlijk intensief is. Gelukkig zul je niet gelijk 10 minuten achter elkaar kunnen blijven springen waarschijnlijk omdat je touw wel eens ruzie heeft met je voeten. Daarbij is het niet alleen het springen op 2 benen dat zo effectief is, er zijn tal van verschillende spring stijlen die je kunt combineren om allerlei verschillende spiergroepen aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan het springen op 1 been, het rennend springen en het springen van links naar rechts.

Lengte van je springtouw:
Ga met beide voeten op het springtouw staan, het touw is op de juiste lengte als de handgrepen van het touw nu ongeveer tot aan je oksels komen.

Inspiratie nodig?
Onderstaande filmpjes inspireerde mij om te gaan springen en heb ik op de laptop aangezet terwijl ik bezig was. Deze oefeningen geven je tevens een goed voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is met aan springtouw.

Ben jij al actief met je springtouw? 
Tags:
Categorie: Health, Sporten
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.