Legally-Fit: Sporten na een blessure

21.10.2014

IMG_2962 2-001

Sinds de marathon kamp ik al met blessures en sinds eind augustus resulteerde dit in een absolute no-go qua sporten. Al weken droom ik van hardlopen en bezoekjes aan de sportschool, maar het bleef ver weg. Vanaf vandaag mag ik met kleine stapjes weer gaan sporten. 

Frustratie:
De afgelopen maanden hebben jullie een forse daling in het aantal hardloop en sport blogs gezien. Hoewel ik heb verteld dat ik last had van een blessure heb ik geprobeerd mijn frustraties zo veel mogelijk buiten de blog te houden, laten we eerlijk zijn, lezen over frustraties is nu eenmaal minder leuk dan overwinningen en goede dingen.

Frustraties waren er natuurlijk vol op, van een marathon lopen naar amper op de fiets naar je werk kunnen. Het lijkt ook wel alsof iedereen ineens kan gaan hardlopen of kan gaan sporten juist nu jij het niet kan. Ineens werd mijn collega fanatiek met bootcamp een andere collega stond ineens 4 keer in de week in de sportschool en ik, ik kon en mocht absoluut niet sporten.

Het grote voordeel aan een blessure:
Laat ik eerlijk zijn, de weken voorafgaand aan de marathon werd hardlopen een verplichting. Lol in het lopen had ik al lang niet meer en ik voelde de druk om het toch te doen terwijl de omstandigheden het eigenlijk niet toe lieten. Na de marathon viel de druk weg, geen blad meer dat maandelijks schrijft over mijn vorderingen, geen nieuwe doelen, het voelde als een opluchting maar toch dwong ik mezelf te blijven lopen en dan heb ik het over een halve marathon even op de zondag als training. Doordat ik ineens niet meer mocht en vooral ook niet kon sporten werd ik gedwongen het gewoon niet te doen. Nog een extra vorm van opluchting, want ik kan je vertellen dat ik het in het begin helemaal niet erg vond dat ik niet mocht sporten. Naarmate de tijd echter verstreek en ik langer niet mocht sporten begon het weer te kriebelen. Soms verdween ik tegen beter weten in even in de sportschool om vervolgens keihard een terugslag te krijgen en weken niet meer te kunnen.

Inmiddels ben ik op het punt gekomen waarop ik weer met plezier uit kijk naar het kunnen sporten. Natuurlijk zal ik ook een keer geen zin hebben als het regent om te gaan hardlopen, maar over het algemeen is mijn plezier weer terug!

Stap voor stap:
Na een blessure is het van groot belang dat je geleidelijk gaat opbouwen. Je kunt niet gelijk 10 kilometer lopen zonder een terug val te krijgen, hoe frustrerend dat wellicht ook is. Dat ik minder dan een half jaar geleden nog een marathon liep betekend niet dat ik nu zo weer een halve marathon loop, mijn basisconditie die zal echter wel gewoon goed zijn, dus het opbouwen zal iets sneller gaan.

Laat je begeleiden:
Nee een personal trainer kan ik helaas niet betalen, maar ik laat me wel door de fyiso begeleiden en vooral adviseren in wat kan en wat ik beter nog niet kan doen. Je kunt je immers wel heel goed voelen, maar het is belangrijk dat je niet per ongeluk dingen gaat doen die je herstel wellicht tegen zullen werken.

Mijn trainingsschema:
Hardlopen: Ik mag beginnen met 2 keer in de week rustig hardlopen op een tempo van 6 a 6:30 per kilometer. Zodra ik pijn voel, stop ik en anders stop ik na 2,5/3 kilometer in de eerste week.
Yoga: Om soepel en lenig te blijven ga ik 1 keer per week yoga doen
Pilates: Om juist iets meer kracht te krijgen ga ik 1 keer per week een les pilates doen.

Conclusie:
Hoewel een blessure heel frustrerend is en het vanaf 0 weer beginnen aan je trainingen ook heel vervelend is kun je een blessure ook zien als een nieuw begin. Was je uitgekeken op je oude trainingsschema dan is dit de uitgewezen mogelijkheid om aan iets nieuws te beginnen!

Heb jij wel eens een blessure gehad en hoe ben je daar mee omgegaan? 

Vorige post Volgende post

8 reacties

  • Reageer Simone 21.10.2014

    Mag ik vragen wat voor blessure je eigenlijk heb gehad want dat heb ik nooit ergens uit op kunnen maken. Ik snap dat het weer helemaal begint te kriebelen, fijn dat je weer mag beginnen!

    • Reageer Stacey 21.10.2014

      Klopt, ik ben niet heel open geweest over mijn blessure. Allereerst had ik bloedarmoede waardoor ik gewoon echt geen energie had om te kunnen sporten en daarna ben ik van de trap af gevallen waardoor ik door beide enkels ben gegaan. Tijdens controle in het ziekenhuis bleken de vezels in mijn onderbeen spieren te zijn verslapt waardoor het herstel lang op zich laat wachten. Maar ik ben gelukkig weer een stuk fitter dan een paar weken geleden toen ik mezelf nog voort ploegde met 2 krukken 🙂

  • Reageer Laura 21.10.2014

    Ik heb momenteel een knieblessure.. Ik kan niet wachten tot ik weer kan hardlopen (als het uberhaupt weer gaat kunnen). Ik merk vooral wat hardlopen mentaal voor me deed. Gelukkig wel krachttraining, yoga en roeien ontdekt maar dat kan toch niet helemaal tippen aan hardlopen 🙂

    Jij succes met herstellen en weer opbouwen!

    • Reageer Stacey 21.10.2014

      Oeh wat balen van je knie blessure zeg! Hopelijk herstel je snel en voldoende om weer te kunnen hardlopen. Helaas is hardlopen natuurlijk erg belastend voor je knie, maar wellicht met krachttraining kun je het toch voldoende versterken! Sterkte en geniet ondertussen van de andere dingen die je doet!

  • Reageer Marlissa 21.10.2014

    Blessures blijven vervelend en zeker als je zo lekker bezig bent. Succes met het rustig opbouwen en inderdaad je kan het zien als een mooi en nieuw begin!

  • Reageer Annemieke 21.10.2014

    Blessures die ik heb gehad waren gelukkig van korte duur, maar even afkloppen. Het lijkt me echt heel vervelend om noodgedwongen rust te moeten nemen. Hardlopen kwam er bij mij afgelopen weken ook wat minder van, maar dat kwam puur door drukte. Nu ik weer de mogelijkheid heb, vind ik het heerlijk, maar bouw ik het wel weer rustig op. Heel veel succes met je herstel!

  • Reageer Anniek 21.10.2014

    Wat balen dat je een blessure hebt opgelopen zeg! Maar inderdaad, je kan er uiteindelijk niets aan doen, behalve dan rustig aan doen. Zelf heb ik het zo onwijs druk op dit moment, dat hardlopen er een beetje bij inschiet..

  • Reageer VanDaalEnzo 21.10.2014

    Bij mij is het een achillespees blessure die steeds roet in het eten gooit. Nu die pijn weg is, heb ik een fikse infectie aan mijn luchtwegen. Met moeite kan ik een halve dag werken, meer kunnen mijn longen nu niet aan. Hoop over paar weken weer de oude te zijn en te starten met hardlopen.
    Fijn dat jij weer mag beginnen iig 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.