Legally-Fit: Sporten als je ziek bent

25.11.2014

IMG_4559-001
Als je ziek bent denk je vaak niet aan sporten, het enige wat je wil is lekker onder de wol kruipen. Maar als je, je dan weer iets beter voelt begint het al snel weer te kriebelen, maar is het eigenlijk wel verstandig om te sporten als je ziek bent? 

Het antwoord is niet altijd nee.
Soms kun je maar beter niet eens aan sporten denken, maar in sommige gevallen kan sporten je juist ook een beetje helpen om je weer beter te voelen.

Allereerst is het belangrijk om te weten dat sporten de kans op ziek worden juist kan verkleinen. Sporten zorgt voor een goede conditie, het zorgt er voor dat je beter kunt slapen en het zorgt er voor dat stress vermindert. Deze positieve werking van sporten op je weerstand is echter alleen als je matig intensief beweegt, ongeveer een half uur per dag. Dit betekend dat een half uur wandelen per dag dus ook al bijdraagt aan je weerstand. Echter, train je zeer intensief lange tijd achter elkaar met een grote frequentie dan verlaagt dit je weerstand tijdelijk en is de kans op een infectie groter.

Of sporten kan als je ziek bent is afhankelijk van wat je onder de leden hebt, maar wat ik het aller belangrijkste vind is: ‘Luister naar je eigen lichaam, verstand en gevoel‘. Als jij denkt dat het niet gaat, ga dan niet, niemand kent jouw lichaam beter dan jij het kent en maak daar dan ook gebruik van!

Hoofdpijn
Voor veel mensen die na het werk hoofdpijn hebben zou sporten een ideale oplossing kunnen zijn. Een van de meest voorkomende vormen van hoofdpijn is namelijk spanningshoofdpijn. Door te gaan sporten zul je ontspannen en zal je ook sneller van je hoofdpijn af zijn. Door meer ontspannen te zijn zal je over het algemeen ook minder snel weer last krijgen van hoofdpijn.

Buikpijn
Stacey en buikpijn zijn met elkaar verbonden en menige training heb ik verstek laten gaan door de buikpijn. Toch is buikpijn niet altijd een reden om niet te gaan sporten. Er is namelijk een soort buikpijn die juist door sporten kan worden verholpen. Als je last van je buik hebt door een verstopping dan is bewegen namelijk de oplossing. Als je lekker een halfuurtje of langer gaat wandelen, of nog beter hardlopen, heb je grote kans dat je verstopping wordt verholpen. Het zou kunnen dat dit niet direct het geval is, maar het zet je darmen wel in beweging dus het zou binnen een paar uur moeten werken. In alle andere gevallen van buikpijn, kan ik je echter aanraden om niet te gaan sporten. Door de meeste bewegingen zal je namelijk meer last krijgen en dat wil je natuurlijk niet. Blijf dus maar lekker op de bank zitten en morgen weer een dag!

Griep

Als je griep hebt zou je echt niet moeten gaan sporten. Bij griep heb je namelijk koorts en sporten in combinatie met koorts is levensgevaarlijk. Als je wel gaat sporten terwijl je koorts hebt dan bestaat er een risico op verlamming van je hartspier. Het is dus echt geen optie om te gaan sporten als je de griep hebt. Duik lekker je bed in, zorg dat je voldoende drink en vitamines binnenkrijgt, dan is je lichaam er een stuk sneller boven op dan als je gaat sporten. Beter worden kost namelijk al genoeg energie en wilt immers dat je lichaam de energie die het heeft gebruikt om beter te worden niet om te sporten.

Verkoudheid
Als je verkouden bent kun je natuurlijk veel last hebben van een verstopte neus en je keel. Het is dan ook verstandig om een activiteit te doen waarbij je niet te veel buiten adem zal raken. Je kunt bijvoorbeeld prima gaan wandelen een stukje gaan fietsen of krachttraining gaan doen, maar hardlopen zal je waarschijnlijk al snel in ademnood brengen of je zult vele keren moeten stoppen om je neus te snuiten. Als je goed verkouden bent kun je, je goed futloos voelen, door juist wel te gaan sporten krijg je meer energie waardoor je, je toch weer iets beter zal gaan voelen.

Nek test
Onlangs las ik over de nek-test. Als je, je niet lekker voelt kun je toch gaan trainen op voorwaarde dat alle symptomen die je ervaart zich boven je nek bevinden. Denk dus aan een verstopte neus of keelpijn bijvoorbeeld. Indien je [ook] symptomen ervaart onder je nek dan is het verstandiger om niet te gaan trainen.

Sport jij als je, je niet lekker voelt?

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Hardlopen, Healthy, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Xaviera 25.11.2014

    Wat een leuke blog heb je, ik ga je volgen! 🙂 Ik vind dit een heel interessant artikel, ik denk dat het inderdaad heel verstandig is om vooral te luisteren naar je lichaam, verstand en gevoel. Ik vind sporten erg leuk om te doen maar heb het al heel lang niet meer gedaan vanwege ziekte. Ik ben vaak een alles-of-niets type en dan wil ik gelijk veel te veel doen. Wandelen is een fijne en goede optie om mee te beginnen, dat wil ik veel regelmatiger gaan doen. Bedankt voor de inspiratie!

  • Reageer Jenn 25.11.2014

    Het hangt er bij mij helemaal vanaf wat er precies aan de hand is of ik ga sporten. Soms helpt het om me beter te voelen, soms moet ik er echt niet aan denken…

  • Reageer Rozentuintje 28.11.2014

    Na het werk sporten met hoofdpijn werkt bij mij wel heel goed, maar als ik me niet fit voel verder zou ik niet snel gaan sporten

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.