Legally-Fit: Tips om dagelijks voldoende te bewegen

02.12.2014

IMG_4549
In een week zitten 168 uur, daarvan spendeer je gemiddeld minimaal 40 uur aan werken of een studie. Gemiddeld slaap je 56 uur en dat betekend dat je nog 72 uur over hebt. Toch is een half uur bewegen per dag voor veel mensen ondenkbaar in hun drukke schema. Vandaag tips om dagelijks voldoende te bewegen. 
De Nederlandse norm voor gezond bewegen houdt in dat je minimaal 5 dagen in de week 30 minuten matig intensief dient te bewegen. Matig intensief bewegen houdt in wanneer je door een bepaalde activiteit een hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademen. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld stevig doorwandelen of fietsen. Je hoeft dus niet eens perse te sporten om aan deze norm te komen.

Helaas is het voor veel mensen toch lastig om hier aan te komen. We kennen de bekende smoesjes allemaal wel: Maar ik heb het veel te druk, Ik ben moe, Ik heb hoofdpijn, het regent, het is koud, het is warm en ga zo maar door.

Ook ik heb het druk, ik werk hard, maak lange dagen en houdt echt geen 72 uur in de week over als ik mijn werkuren hier van af trek. Daarbij zijn er natuurlijk nog vaste dingen die je iedere week doet als boodschappen en het huishouden die ook nog van die uren af gaan. Maar ook dan houd ik volgens de berekening nog heel wat vrije uren over, ongeveer 42 vrije uren [waar die dan blijven is me een raadsel]. Mij lukt het met gemak om 5 dagen per week matig intensief te bewegen en met deze tips zou dat jou ook moeten lukken!

Plan je trainingen in:
Bedenk op zondag al op welke dagen je welke training of vorm van beweging je wilt gaan doen. Het is verstandig om niet meerdere dagen achter elkaar in te plannen maar probeer het om de dag te doen. Door elke keer er een dag tussen te houden kan je lichaam goed herstellen.

Wees sterk en zwicht niet voor jezelf of voor een anders:
Komt er iemand tussendoor die je vraagt voor een drankje dan moet je natuurlijk wel sterk zijn om daar niet telkens voor te zwichten. Je moet het zien als een afspraak die je maakt met een vriendin, die zeg je ook niet af omdat het koud is ofzo. Deze afspraak is met de belangrijkste persoon, jezelf, dus dan zou je die helemaal niet af moeten zeggen toch?
Denk daarbij eens aan dat heerlijke gevoel dat je ervaart als je klaar bent met sporten vergeleken met het schuldgevoel dat je zult ervaren als je op de bank bent blijven zitten. Wees eerlijk, dat blijft dan toch de hele avond aan je knagen. Moeite om van de bank af te komen? Lees mijn artikel met 10 tips om van de bank af te komen eens.

Pak je spullen vast in:
2 a 3 keer per week probeer ik vanuit mijn werk naar de sportschool te gaan. Het risico dat ik op de bank beland na een dag werken en er daarna nog van af zal komen om te gaan sporten is vrij klein dus ga ik altijd direct vanuit kantoor naar de sportschool. Ik neem mijn kleding al mee naar kantoor en omdat ik toch altijd al langs de sportschool fiets is er geen ontkomen aan.

Pak de fiets:
Voor mij is dit een makkelijke aangezien ik [nog] geen auto heb. Dat betekend dat ik iedere dag 6,5 kilometer naar werk heen en weer fiets. Geen gedoe met ramen krabben, parkeergeld betalen, auto’s die naar de garage moeten of door de kou niet willen starten. Uiteraard is het niet voor iedereen mogelijk om naar werk te fietsen omdat het bijvoorbeeld veel te ver is, maar denk eens aan die kleine boodschappen die je wel eens doet bij de Supermarkt. Moet je voor dat pak melk nu echt de auto pakken? En wat dacht je van de bus naar het station? Je kunt ook de fiets pakken, scheelt je gelijk ook weer geld!

Loop een stukje verder: 
Gemak dient de mens en dus gaan we altijd op zoek naar het dichtstbijzijnde parkeerplekje en nemen we altijd de halte die het dichts bij de locatie is. Maar het kan helemaal geen kwaad om eens een halte eerder te nemen en een stukje verder te lopen, of juist een stuk verder je auto te parkeren.

Neem de trap:
Ik ben altijd verbaasd als ik zie dat de trap helemaal leeg is bij het station en de roltrappen overvol zijn. Neem gewoon voortaan de trap en niet de lift of de roltrap, een kleine manier om toch even je hartslag weer wat omhoog te krijgen. Het is daarbij ook nog eens een goede vorm van training voor je benen en billen. Zelf neem ik iedere dag na de lunch de trap naar 6 hoog, een aangename onderbreking tussen al dat zitten.

Gebruik je tijd nuttig:
Per dag poets je minimaal 4 minuten je tanden. Terwijl je, je tanden staat te poetsen kijk je waarschijnlijk in de spiegel van je badkamer en sta je stil. De beweging van tandenpoetsen is ons echter zo eigen dat je makkelijk ook iets anders zou kunnen doen tegelijkertijd en wij vrouwen zijn dat natuurlijk altijd een kei in. Zo doe ik geregeld squats terwijl ik mijn tanden sta te poetsen, een makkelijke oefening die prima in de badkamer kan.

Voorbeeld van mijn week in beweging:
Maandag: 50 minuten fietsen, 32 minuten hardlopen
Dinsdag: 50 minuten fietsen, 30 minuten op de crosstrainer
Woensdag: 15 minuten fietsen, 20 minuten wandelen
Donderdag: 30 minuten stevig doorwandelen
Vrijdag: 50 minuten fietsen, 35 minuten hardlopen
Zaterdag: 30 minuten fietsen, 15 minuten stevig doorwandelen
Zondag: 15 minuten stevig doorwandelen, 1,5 uur hardlopen

Wat doe jij om aan je dagelijkse beweging te komen?

 

Tags: , , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Health, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageer Linda 02.12.2014

    Ik fiets gemiddeld 5 dagen in de week 2x 40 minuten. Daarnaast loop ik twee a drie keer in de week een klein half uurtje 😀 Denk dat ik wel aan mijn beweging komt 🙂 wel leuk om te zien dat ik (eindelijk) genoeg beweeg!

  • Reageer Nicole 02.12.2014

    Ik ben op je blog terecht gekomen via je Instagram plaatje welke mij erg aansprak. Ik vind dit een heel leuk en duidelijk artikel waar veel mensen veel aan zullen helpen. Zelf ben ik werkzaam in een sportschool en sport 5 dagen in de week, maar dat is voor vele Nederlanders niet het geval helaas.

  • Reageer Rozentuintje 02.12.2014

    Ik zou echt meer moeten sporten…..

  • Reageer Ireen 02.12.2014

    Ik doe elke dag 20 minuten yoga en meteen erna of ervoor 20 minuten pilates met krachttraining erbij (wat toch ook wel belangrijk is en wat veel mensen vergeten!)

  • Reageer Manon 04.12.2014

    Ik zou willen dat ik de discipline had om zo veel te sporten als jij doet

  • Reageer Demi 05.12.2014

    Sporten is ook echt goddelijk. Dus na lange dagen op kantoor vind ik het juist heerlijk om naar de sportschool te gaan. Maar leuke tips 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.