Legally-Travel: Mijn reizen in 2014

29.12.2014

Nog nooit heb ik in een jaar tijd zo veel gereisd. Niet alleen bezocht ik onze buurlanden maar ik ging ook 3 weken alleen op reis met niet veel meer dan een backpack. Vandaag een overzicht van al mijn reizen in 2014.

April – Praag
De week na de marathon ging ik voor een lang weekend naar de Tsjechische stad Praag. Een stad met veel historie en waar we het erg troffen met het weer. Menig kilometer hebben we gelopen om de stad te verkennen en het is zeker een aanrader voor een korte city trip.

Juni-juli – Dubai, Maleisië en Indonesië
DE reis van het jaar was toch echt wel deze reis. Een reis waarvan het oorspronkelijke plan was hem samen te gaan beleven en die ik uiteindelijk alleen heb gemaakt. Zelden ben ik zo trots geweest op mezelf en hoe ik me daar heb weten te houden. Na een hele nare weken ging ik alleen naar de andere kant van de wereld en reisde ik rond, alles had ik ook in die paar nare weken gepland, geboekt en georganiseerd. Als klap op de vuurpijl kocht ik zelfs een backpack, hetgeen voor een ieder die mij kent, wellicht nog wel een grotere verrassing was dan het feit dat ik alleen op reis ging.

Mijn eerste bestemming, Dubai, was louter het vliegveld, maar he, ik ben wel 8 uur in totaal in Dubai geweest! Na Dubai vloog ik door naar de Maleisische stad Kuala Lumpur. Ik zat in een goedkoop hotel, midden in de stad, vlak bij China Town. Ik heb in de 1,5 dag dat ik er was veel gelopen, geshopt en gezien. Het was even wennen maar al snel had ik ook door dat het reizen alleen zo zijn voordelen heeft, ik bedoel, hoe vaak kun je 6 keer op een dag de H&M in zonder commentaar en er was niemand die me voor gek verklaarde toen ik 3 keer naar de twin towers ging omdat ik ze leuk vond.

Bukit Lawang - Jungle-001
Van Kuala Lumpur vertrok ik naar Sumatra waar ik in het plaatsje Bukit Lawang verbleef. Daar heb ik een van de mooiste ervaringen van mijn leven gehad, ik heb wilde Orang Oetans gezien. Aan het begin van de jungle tocht hoopte ik een glimp van ze op te kunnen vangen en was ik al blij toen ik er een 300 meter verderop zag. Maar daar bleef het niet bij, ik stond op 20 centimeter, wellicht nog minder, afstand van een Orang Oetan. In hun leef omgeving, in hun huis, de jungle, daar zag ik ze gewoon.

Maar ook na de orang Oetans volgde er veel moois, ik bezocht de zonsopkomst bij de Borobudur en was daar een van de weinige toeristen terwijl ik daar zo vroeg was. Ook de prangbanan stond op mijn lijstje tijdens mijn verblijf op Java in de plaats Yogjakarta.

Van Yogjakarta vloog ik naar Bali waar ik 2 dagen aan het strand van Kuta ben verbleven. Even rustig aan doen en op het strand een boek lezen. Ook keek ik in een volledig oranje cafe de wedstrijd die het Nederlands elftal speelde tegen Mexico. Een super leuke en bijzondere ervaring.

De volgende dag stapte ik op de boot naar Gili Trawagan waar ik nog dezelfde dag een schildpad zag tijdens het snorkelen. Het bleef er niet bij 1 en ik genoot die dagen van de onderwater wereld rond Gili.

Van Gili naar het hippe Ubud waar ik als glutenvrije-eter aan mijn trekken kwam en waar ik naast heerlijk eten ook leuke vrienden heb gemaakt tijdens een excursie en met wie ik ook naar de yoga barn ben geweest. Met pijn in mijn hart nam ik afscheid van Ubud en vertrok ik naar de rustige Lovina waar ik vroeg op stond om bij zonsopkomst de dolfijnen te zien en waar ik even later me nog liet onder dompelen in de Holy Hotsprings. Mijn laatste stop van de reis was Sanur, waar ik slechts 1,5 dag verbleef en waarna ik helaas weer op het vliegtuig terug moest naar huis.

Weekend Gent 05-06-073
September – Brugge
Samen met mijn lieve M. ging ik een lang weekend naar Brugge. Even echt samen er uit en wat was dat fijn. We verbleven in een prachtig hotel midden in het centrum en M. had de beste en lekkerste restaurantjes geregeld. Brugge is een schattige en pittoreske stad die soms wel een beetje doet denken aan een geïllustreerd sprookjes boek. Op nog geen 2,5 uur rijden van Amsterdam dan ook een aanrader voor als je een keer een weekendje er tussen uit wilt.

Oktober – Kopenhagen
Samen met vriendinnetje Zowy ging ik 5 dagen naar Kopenhagen.  Het plan kwam op tijdens een van onze vele lunches in de Yoghurt Barn en voor we het wisten zaten we er. Uiteraard bezochten we de kleine zeemeermin en het gekleurde haventje maar ook gingen we met de trein een dagje naar het Zweedse Malmo.
Wat doen twee meiden naast de stad bekijken veel? Inderdaad, koffie leuten en shoppen. Met meet bagage op de terug weg als op de heen weg door al het shoppen ten gevolgen.

Keulen2
December – Keulen
Op de valreep bezochten mijn lieve M. en ik nog een kerstmarkt in het mooi versierde Keulen. Nou ja, niet een, van de in totaal 7 markten zagen we er 2 waarna we het voor gezien hielden en de mooie grote winkelstraten indoken. Uiteraard genoten we van warme chocolademelk met slagroom en andere typisch kerstmarkt achtige lekkernijen.

Collages11
Al met al heb ik dis behoorlijk wat gereisd en gezien het afgelopen jaar even een korte resume van alle hotels, landen en vluchten in 2014.
Hotels: 13
Landen: 8
Vluchten: 13

Reizen in 2015
Komend jaar is het onze droom om samen te gaan roadtrippen langs de oostkust van Amerika. Het is al jaren mijn droom om eens naar New York te gaan en ook mijn lieve M. is daar nog niet geweest. Hoewel het plan aanvankelijk was deze reis in april te maken zal dit waarschijnlijk iets later in het jaar worden omdat het wel heel zonde is om op vakantie te gaan als ons huisje net klaar is. Naast deze mooie reis hoop ik een paar dagen langs te kunnen komen bij mijn ouders in Italië als ze daar van het voorjaar zijn. Stiekem hoop ik, naast deze mooie plannen ook nog een paar keer een weekendje of lang weekend weg te gaan, Parijs en Londen staan namelijk vrij hoog op mijn wensen lijstje voor volgend jaar.

Wat is jouw mooiste reis ervaring van 2014?