Legally-Fit: 10 motivatie tips om te gaan sporten

27.01.2015

IMG_6235-001
Hoewel mijn Instagram feed soms anders doet vermoeden ga ik heus niet altijd met een grote glimlach naar de sportschool. Net als ieder mens heb ook ik wel eens geen zin om te gaan, toch ga ik. Vandaag 10 motivatie tips om toch te gaan sporten. 

In de wintermaanden heb ik, en vele met mij, gewoon net even wat minder energie dan normaliter. Na een lange dag werken heb ik niet altijd nog zin om ook nog naar de sportschool te gaan of te gaan hardlopen en lonkt de gedachte om op de bank te zitten met een reep chocolade en een film.

Toch ga ik en wees eerlijk, als je dan eenmaal bent geweest voel je, jezelf een echte held!

Neem je sportspullen mee/Leg je sportspullen klaar
Heb je, je voorgenomen om uit je werk te gaan sporten zoals ik vaak doe, dan is het aan te raden je spullen mee te nemen naar werk. Ja het is even sjouwen en je zult ook rekening moeten houden met eten, maar de kans dat je de sportschool skipt als je, je spullen al bij je hebt is een stuk kleiner dan als je eerst nog langs huis moet. Wil je vroeg in de ochtend gaan sporten of wil je sporten na het eten, leg je kleding dan van te voren vast klaar en goed in het zicht, op die manier heb je niet het excuus dat je bepaalde dingen niet kunt vinden of dat je het bent vergeten.

Stel jezelf een doel
Vraag jezelf eens af waarom je sport, doe je het om een betere conditie te krijgen, wil je graag een bepaalde afstand kunnen hardlopen, wil je een mooie strakke buik? Bedenk wat je doel is en werk daar naar toe. Trainen met een doel is namelijk makkelijker dan als je gewoon maar naar de sportschool gaat zonder dat je kunt meten of je progressie maakt of niet, door een doel te stellen zul je moeten werken deze te bereiken en kun je dus ook de progressie zien of je dit haalt. Progressie is dan weer het geen dat je blijft motiveren om te gaan, want het is natuurlijk hartstikke fijn om te zien dat je harde werken wordt beloond.

Spreek af met mensen
Vind je het moeilijk om jezelf van de bank af te krijgen of regelmatig te sporten dan is het wellicht een idee om met iemand af te spreken of in groepsverband te sporten. Door de sociale druk zul je namelijk minder snel afzeggen dan als het louter een afspraak met jezelf is. Daarbij is het natuurlijk ook gezellig als je samen met een vriendin kunt sporten of met andere mensen, zo leer je weer mensen kennen en kun je ondertussen ook een beetje kletsen.

Een nieuwe outfit of schoenen
Ik weet niet of het wetenschappelijk is bewezen maar nieuwe sportkleding of schoenen werken altijd heel motiverend. Zodra ik nieuwe kleding heb of schoenen wil ik het namelijk gelijk uit gaan proberen. Door iets nieuws te kopen voel je, je ook vaak een stukje zelfverzekerder in je outfit en zul je daarom meer plezier halen uit het sporten. Het is echter niet de bedoeling dat je voor iedere workout een nieuwe outfit nodig hebt om te moeten gaan want dan wordt het natuurlijk wel een heel duur grapje.

Wissel af
4 keer per week alleen maar hardlopen is misschien voor sommige mensen heel erg leuk, maar door te variëren met verschillende trainingen houdt je het niet alleen uitdagend ook heb je elke keer weer iets anders wat je gaat doen en dat is over het algemeen leuker dan elke keer het zelfde doen. Daarbij is het voor je lichaam ook beter als je verschillende dingen doet.

Het gevoel als je bent geweest
Misschien ken je het wel, je hebt op voorhand helemaal geen zin om te sporten en hebt ook al 100 smoesjes verzonnen om niet te gaan. Uiteindelijk besluit je toch wel te gaan en wat voel je, je dan fijn na het sporten. Dat gevoel dat je het hebt gedaan en die

Doe wat je leuk vindt
Als je een sport doet die je leuk vindt dan zul je niet zo snel geen zin hebben om te gaan sporten. Natuurlijk kan het wel eens voorkomen dat je even iets minder zin hebt maar als je het echt leuk vindt dan zul je juist uitkijken naar het sporten

Beloon jezelf
Spreek met jezelf af dat als je een bepaald doel hebt gehaald dat je, jezelf beloond met een bepaalde aankoop of iets lekkers. Heb je voor het eerst 5 kilometer onder de 30 minuten gelopen, beloon jezelf dan bijvoorbeeld met een nieuw shirt of als je een marathon hebt gelopen geef jezelf dan een mooie tas cadeau. Op die manier zal je net even een tandje bij zetten om je doel sneller te bereiken.

Bedenk wat het doet voor je lichaam, geest en gezondheid
Sporten is niet alleen leuk het is ook goed voor je lichaam, geest en gezondheid. Hoe vaker je sport hoe meer positieve effecten je zult zien op je lichaam, je billen worden strakker, dat sprintje naar de bus gaat je makkelijker af en je zult merken dat je meer energie hebt naarmate je vaker gaat sporten. Niet alleen nu heb je baat bij het sporten, maar een fit lichaam is iets waar je de rest van je leven baat bij hebt.

Zoek naar online motivatie
Heb je een keertje geen zin, ga dan eens naar de website van de fitgirlcode, kijk op instagram bij de hastag fitspo of bezoek websites van andere bloggers die fanatiek sporten. Vaak werken hun verhalen en foto’s zo aanstekelijk dat je binnen een mum van tijd staat te trappelen om te gaan sporten. Speciaal voor jullie heb ik een Pinterest board vol inspiratie aangemaakt.

Wat doe jij als je geen zin hebt om te gaan sporten? 

Tags: , , , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Health, Legally-Fit, Sporten, Sportschool
Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageer Rozentuintje 27.01.2015

    Goede tips geef je weer en wat heb je een leuk huis

  • Reageer Kim 27.01.2015

    Als ik echt geen zin heb ga ik meestal op jouw blog kijken of op andere blogs zoals Annemerel, Eat Run Love en ga zo maar door. Ik vind je pinterest pagina ook heel erg leuk, die volg ik bij deze.

  • Reageer Lieke 27.01.2015

    Je pinterest board is echt top

  • Reageer Jenn 27.01.2015

    Goeie tips!

  • Reageer Maurits 30.01.2015

    Vooral een doel stellen, dat moet ik echt gaan doen!

  • Reageer Mijn eerste wedstrijd gepland: de Hilversum City Run 03.02.2015

    […] merkte de afgelopen weken dat ik een doel nodig had. Sowieso las ik al op de site van Stacey dat een doel stellen zorgt voor meer motivatie. Overigens helpt nieuwe schoenen ook voor de juiste […]

  • Laat een reactie achter op Rozentuintje Annuleren

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.