Legally-Fit: Egmond – Tips, Trics en mijn verwachtingen

08.01.2015

IMG_5625-001

Nog maar een paar dagen en dan is het zo ver, dan staan veel van jullie aan de start bij de kwart of halve marathon van Egmond. Vandaag nog wat tips en trics om jouw wedstrijd een succes te maken of je nu de kwart- of halve marathon loopt. Daarbij deel ik graag nog even mijn verwachtingen en aanpak voor zondag. 

1. Vertrek op tijd!
Heel Egmond is vanaf zondag ochtend vroeg afgezet en dat betekend dat je er niet meer in of uit komt met de auto. Denk dus niet dat als je een kwartiertje voor de start volgens je route planner bij de start bent dat je op loopafstand van die start kan parkeren. Ook voor mensen die met het OV komen is het echt een must om ruim van te voren op het station aan te komen. Vorig jaar was de rij voor de bus enorm en was ik zelfs te laat voor de start terwijl ik meer dan een uur voor de start op het station was en de bus rit nog geen 15 minuten is. Bekijk de site van de wedstrijd dus goed en bedenk goed van te voren hoe je er heen gaat komen. Je kunt beter een uur te vroeg zijn dan 15 minuten te laat ;).

2. Matig je snelheid op het strand
Lopen op het strand is een stuk zwaarder dan lopen op de weg of stoep. Daarbij wil je graag op het ‘harde’ stuk lopen om dit ongemak iets te verminderen, hierdoor is de strook alwaar je kunt lopen minder breed. Waarschijnlijk zul je hierdoor automatisch al je tempo aan moeten passen. Belangrijk om te weten is dat als je op het zelfde tempo door wilt lopen dit wel kan, maar het op het strand meer energie kost waardoor je voor het laatste deel minder over houdt. Een andere tip is om, zeker als je wind tegen hebt, in iemands spoor te lopen, bij voorkeur een wat groter persoon die jou uit de wind houdt.

3.Houdt de weersverwachtingen goed in de gaten
Zoals het er nu naar uit ziet zijn de omstandigheden niet zo ideaal als dat ze vorig jaar waren. Vorig jaar was het warm, scheen de zon en stond er weinig wind. Nu belooft het weer iets grauwer te worden en is de wind matig tot krachtig te noemen. Houdt het weerbericht goed in de gaten zodat je, je naar de omstandigheden kan kleden. Met name als het waait is het fijn iets te dragen dat wind dicht is, anders koel je namelijk erg af.

4.Bekijk het parcours goed!
Waar zitten de heuveltjes, waar zijn de drinkpunten en waar staan de bandjes, een goede voorbereiding is het halve werk. Zo kun je ook goed inschatten of het voor jouw van belang is om zelf drinken voor tijdens het lopen mee te nemen of dat je denkt dat er voldoende punten zijn. Ook vind ik het mentaal altijd erg fijn om goed te weten waar de zware stukken zich op het parcours bevinden zodat ik me hier op voor kan bereiden tijdens het lopen.

5. Denk niet dat je het zwaarste hebt gehad na 18 kilometer…
Waar ik normaal na 18 kilometer bij een halve marathon denk dat de rest op karakter wel goed komt en ze vaak geen zware stukken meer plannen aan het eind heb je op 19/20 kilometer nog de bloedweg. Deze weg heet niet voor niets de bloedweg. Na het lopen van bijna de hele wedstrijd ga je nog lekker een stuk om hoog. Hoewel dit best mee lijkt te vallen kan dit behoorlijk gevoeld worden in je boven benen. Weet dit, dan ben je er op voorbereid en niet helemaal leeg gelopen voor dat punt. Dan krijg je namelijk foto’s als onderstaande….

Foto

6. Warme kleding voor na afloop!
Zorg er voor dat je warme en droge kleding bij je hebt voor als je hebt gelopen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je onwijs af gaat koelen. Denk ook bijvoorbeeld aan droge sokken en andere schoenen, je weet immers nooit of deze nat worden door het lopen op het strand bij de zee.

7. Eten en de halve marathon. 
De halve marathon gaat tussen 12:30 en 13:00 van start. er vanuit gaande dat je op tijd je ontbijt nuttigt voor je op weg gaat heb je eigenlijk net even te weinig brandstof in je lichaam om een halve marathon te lopen. Het is bijvoorbeeld een idee om een banaan te eten of een broodje, niet iets heel zwaars, maar het is wel verstandig om iets te eten.

Mijn verwachtingen
Laten we heel eerlijk zijn, tot een maandje of 3 geleden liep ik niet. Sterker nog, een maand of vier geleden liep ik nog op krukken. Wat ik hiermee bedoel is dat een halve marathon lopen na dit alles vrij snel is. Dat is mijn eigen keuze geweest en het heeft mij goed geholpen gemotiveerd te blijven trainen. Echter ben ik het een beetje zat dat het bij hardlopen alleen maar om tijden draait en dat ik bijna het gevoel heb dat ik me nu moet indekken alvast om een wellicht tegenvallende tijd komende zondag te gaan verantwoorden. Ik prijs me gelukkig dat ik na mijn blessure weer kan lopen, dat ik weer een halve marathon kan lopen. Nee het zal geen PR worden, daar ben ik ook zeker niet op uit, en nee ik ga niet elke 5 minuten op mijn horloge kijken. Ik ga genieten, ik ga die halve marathon lopen en ik zie wel hoelang het duurt voordat ik over de finish kom, misschien doe ik er wel 2,5 uur over. Mij maakt het niet uit, het is volgens mijn fysiotherapeut al een wonder dat ik binnen zo een korte tijd überhaupt een halve marathon ga lopen. Mijn verwachting is dat het zwaar wordt, maar hoe dan ook, ik ga genieten. Genieten van de omgeving, genieten van het publiek, genieten van de natuur en bovenal genieten van het feit dat ik weer mag en kan hardlopen. Hopelijk zie ik nog een aantal van jullie komende zondag, dat zou gezellig zijn!

Vorig jaar maakte ik een filmpje van de halve marathon die je hier terug kan kijken

Loop je zelf mee komende zondag of heb je wel eens in Egmond gelopen? 

Tags: , , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

9 reacties

  • Reageer Linda 08.01.2015

    Je moet gewoon intens gaan genieten. Toen ik mijn dam tot dam liep was ik ook niet al te best getraind. Maar de gezelligheid maakte een hoop goed en deed mijn waardeloze tijd toch een beetje vergeten!

    • Reageer Stacey 08.01.2015

      Helemaal mee eens, ik ga ook zeker genieten. Aan mijn training heeft het niet gelegen, ik heb in die korte tijd goed getraind alleen ben ik nog niet op ‘mijn oude’ niveau. Ach die tijd is toch van ondergeschikt belang.

  • Reageer Bente 08.01.2015

    Heel veel succes en plezier zondag! Voor morgen en zaterdag is er storm aan de kust voorspeld, dus hopelijk is het weer zondag weer een beetje gekalmeerd! 🙂

    • Reageer Stacey 08.01.2015

      Dat hoop ik wel ja… ik volg weeronline op de voet 😉

  • Reageer Hester 08.01.2015

    Ik loop ook mee zondag. Aangezien er nu stormachtig weer is voorspeld maak ik me wel een beetje zorgen maar ik ga me net as jij focussen op genieten en me geen zorgen maken over mijn tijd. Veel succes en plezier 🙂

    • Reageer Stacey 08.01.2015

      Heel veel succes ook hester! Gewoon lekker genieten dan komt het allemaal goed. Wellicht zien we elkaar nog wel komende zondag.

  • Reageer Erlinde 08.01.2015

    Goede tips voor Egmond. Lijkt me heel mooi (en zwaar)! Ik doe zelf niet mee, maar het weekend erop loop ik wel een halve marathon. Egmond is niet de plek om een PR te lopen, dus inderdaad niet aan de tijd denken, gewoon lekker lopen. Veel succes en plezier alvast!

  • Reageer Yamina 09.01.2015

    Heel veel succes, maar geniet er vooral van!

  • Reageer Manon 09.01.2015

    Super knap dat je zo snel hebt opgebouwd, hoop dat het een mooie wedstrijd voor je gaat worden! Misschien doe ik volgend jaar wel mee

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.