Legally-Fit & Food Met: Tessa

14.01.2015

profiel pic
Vandaag bijt Tessa het spits af als de eerste gast van de nieuwe rubriek Fit & Food Met… Tussen het werken en bloggen door leidt ze een heel actief leven. In maart staat ze aan de start van de marathon in Rome en daarom let ze nu nog meer op haar eetgewoontes.

Introductie:
Ik ben Tessa, 28 jaar, ik kom uit Utrecht en woon sinds anderhalf jaar in het mooie Haarlem. In het dagelijks leven ben ik projectmanager in een museum en dat betekent dat ik me mag bezighouden met kunst, tentoonstellingen, het uitgeven van catalogi en communicatie. Daarnaast ben ik actief voor de PvdA en geniet ik zoveel mogelijk met lieve mensen. Momenteel train ik voor de marathon van Rome in maart van 2015, spannend!

Tessa heeft ook een blog, My version of events en heeft aan de marathon van Rome een sponsoractie voor het NSGK verbonden.

  1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
    Mijn sportweek begint altijd op de dinsdag. Dan loop ik mijn eerste rondje van de week. Op donderdag loop ik mijn tweede training en op zaterdag of zondag de laatste. Als ik op zondag niet loop, ga ik naar pilates. Daarnaast probeer ik tweemaal in de week mijn abs te laten kraken. Met de nadruk op ‘probeer’ al is het wel echt nodig richting de marathon. Iets met stokken en deuren.

 

  1. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
    Hardlopen is mijn grote liefde, maar pilates vind ik ook heel erg fijn. Vroeger deed ik veel aan ballet en ook dat vond ik heerlijk. Ik ben vooral verliefd op het lopen, omdat ik het altijd overal kan doen. Ik hoef niet eerst naar een vereniging toe en kan ook voor werktijd mijn rondjes draaien. Tijdens lange duurlopen vind ik het heerlijk om mijn hoofd leeg te maken.

    My Pictures6

 

  1. Hoelang sport je al?
    Ik loop nu bijna 4 jaar, daarvoor deed ik aan wat spinning, maar dat was niet echt structureel. Vroeg deed ik veel aan jazz-ballet en zwierde ik de nodige rondjes door de kamer.

 

  1. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
    Mijn favo sportoutfit is sowieso van Nike, omdat het altijd er mooi zit en functioneel is. Ik ben niet zo heel picky op mijn outfit; ik ga toch maar lopen. Meestal is het zwart, mijn shirtjes zijn wel eens gekleurd en natuurlijk zijn mijn schoenen fris gekleurd. 
  1. Welke sport kan jou echt niet boeien?
    Darten (is dat een sport?), skiën, sneeuw dingen vind ik over het algemeen niet zo.
  1. Sport je liever in de zomer of in de winter?
    Ik vind het in de zomer zo fijn om te gaan lopen als de zon op komt en een aangenaam temperatuurtje maakt het omkleden allemaal wel een stuk fijner, maar het is ook wel eens fijn om in de kou of door de sneeuw te lopen. Als ik moet kiezen, wordt het de zomer.

 

 

 

 

  1. Cardio of Kracht training?
    Ehm… cardio. Mede omdat ook lopen daar natuurlijk onder valt. Ik vind het vooral fijn om mijn hoofd leeg te maken tijdens het sporten en dat lukt het beste met cardio. Krachttraining doe ik wel en voelt ook wel goed, maar ik ben toch meer een cardiomeisje.

    My Pictures7

 

  1. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
    Ik ben het meest trots op het uitlopen van mijn eerste halve marathon en mijn PR op de 10 kilometer tijdens de Olympisch Stadionloop. Ik liep meer dan vier minuten van mijn PR. Het deed pijn, maar het was het meer dan waard.

 

  1. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
    Die marathon en andere loopevenementen zijn natuurlijk de beste stok achter de deur die je maar kunt bedenken. Verder motiveer ik me het best door het gevoel van ‘wel willen, maar niet kunnen’ voor de geest te halen. Dan maar wel op die veel vroege ochtend, door de regen en in de kou. En de wetenschap dat ik naderhand nooit spijt heb en een heel voldaan gevoel overhoud doet het ook meer dan prima!

 

  1. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
    Qua afstand vind ik die marathon wel prima hoor. Die loop ik wel heel graag uit in een nette tijd. Daarna wil ik een PR lopen op de halve marathon later dit jaar. Naast het lopen wil ik ook wel eens wat nieuws proberen zoals een Barre Workout of kickboxen. Oh, en heel stilistisch kunnen schaatsen lijkt me ook wel echt prachtig. Maar dat is meer een technischdingetje.

 

  1. Gezond eten, hoe doe jij dat?
    Gezond eten is voor mij een gevarieerd dieet. Ik ben de afgelopen weken ruim 6 kilo afgevallen voor de marathon en deed dan aan de hand van voorschriften van een diëtiste. Maar ook ik houd ook zeker heel erg van een taartje, pizza of wijntje.

    Veel groenten, fruit en eiwitten in de vorm van mager vlees en vette vis staan altijd op mijn boodschappenlijstje, net als havermout waar ik echt niet zonder kan. Het is misschien cliché, maar het gaat om de balans tussen het een en ander.

 

  1. Wat is jouw favoriete healthy recept?
    Qua ontbijt is dat altijd havermout. Gezond en goed vullend met wat fruit om het wat zoeter te maken. Verder vind ik salades met vis als makreel of zalm altijd ontzettend lekker met veel groenten en pitten en zaden. Ook kan ik heel erg genieten van groenten uit de oven met balsamico en wat knoflook. Het is zo simpel, maar zo lekker.

 

  1. Wat is jouw guilty pleasure?
    Ik ben een echte zoetekauw, dus alles met chocola of toetjes. Vooral speculaasbrokken is een heel grote valkuil. Lekker!

    My Pictures1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
    Ontbijten
    doe ik dus altijd met havermout. Meestal eet ik mijn havermout met een peertje, wat kaneel en soms wat cacao nibs. Het is nooit saai en altijd lekker! Als ik vrij ben, eet ik dit ook vaak als lunch.
    Tussendoor eet ik altijd 2 stuks fruit, ook vaak een peer of anders appels.
    Lunch is altijd de volgende formule als ik moet werken: 200 gram groenten, 50 gram peulvruchten, 100 gram mager vlees of 200 gram vette vis, 2 eetlepels pitten en zaden en 1 eetlepel olijfolie.
    Tussendoor weer een stukje fruit…
    Diner 4 keer per week eet ik geen koolhydraten en de andere drie dagen wel. Als ik het wel eet, is dat maar 50 gram dus dat is echt niet veel haha, maar het smaakt dan wel extra goed. Hier eet ik pasta met gehakt in tomatensaus met verse groenten, mozzarella en basilicum. Een quickie after work.
    Tussendoor
    Op werkdagen eet ik na het diner niets meer.

 

  1. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
    Volgens mij gaat het allemaal om de juiste balans en ook genieten van sporten en eten. Ik loop drie keer in de week en dat vind ik ook wel prima. Daarnaast ga ik naar pilates en is mijn week ook wel echt vol. Prima dus. Voor mij gaat het er om dat ik lekker in mijn vel zit en niet om het aantal blokjes op mijn middenrif. Al zou ik het best leuk vinden om die te hebben natuurlijk…

    Omdat ik loop, mag ik ook best een koekje (als ik niet zou willen afvallen) of eens een hamburger. Ik houd ontzettend van lekker eten dus een paar patatjes met mayo eet ik echt wel. Maaarrr, dat doe ik niet meer dan 1 of 2 keer per week om te voorkomen dat wat ik verbrand heb er weer dubbel zo hard aan komt. En sport ik wat minder, omdat ik geblesseerd ben? Dan pas ik mijn eetgewoonten daar ook op aan.

    Ook kies ik voor de gezonde en verse producten en komen er in ons huis bijna geen pakjes meer in. Maar ook dan draait het weer om balans; wees ook niet te streng voor jezelf. Als ik laat thuis kom en erg moe ben dan is het ook prima om eens iets open te scheuren. Alles met mate, en een glimlach!

 

Tags: , , , ,
Categorie: Fit & Food met:
Vorige post Volgende post

8 reacties

  • Reageer Josianne 14.01.2015

    Leuk om te lezen! Ik volg Tessa al een tijdje, maar door dit soort artikeltjes leer je weer nieuwe kanten van iemand kennen!

  • Reageer Joyce 14.01.2015

    Wat een leuke rubriek Stacey! Heel inspirerend om te lezen en heel leuk door Tessa ingevuld 🙂

  • Reageer Danielle 14.01.2015

    Leuke rubriek! Altijd leuk om dit van iemand anders te lezen!

  • Reageer Jenn 14.01.2015

    Leuk om te lezen!

  • Reageer Simone 14.01.2015

    Ik kende Tessa nog niet, dus extra leuk! Vind het voedingsdagboekje wel erg weinig eigenlijk, zou ik niet op kunnen leven, zeker niet met zoveel sport erbij.

    • Reageer Tessa 14.01.2015

      Hi Simone, wat leuk! Het is ook niet zoveel, maar er moest ook wat af 😉 Het vult wel heel erg allemaal hoor, maar vooral in het begin is het lastig. Nu is het ‘gewoon’.

  • Reageer My version of: Week 3, 2015 | My version of events 19.01.2015

    […] grmbl! Maar in de wachtkamer zag ik wel de melding dat ik getagd was door Stacey, omdat ze haar nieuwe rubriek met mijn hoofd daarin had gepubliceerd. Ik beantwoord een aantal vragen over eten en sporten en vond het superleuk om mee te doen […]

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.