Legally-Fit: Spierpijn

14.01.2015

IMG_6027
De ochtend na een wedstrijd kom ik kreunend uit mijn bed, auw, spierpijn. Als ik eenmaal in beweging ben gaat het wel weer, maar dan dag 2…. Vandaag alles over spierpijn, wat is het en hoe kom je er van af? Ook deel ik mijn ergste ervaring met spierpijn. 

Mijn ervaringen met spierpijn
Afgelopen maandag stapte ik iets wat stijfjes uit mijn bed, de dag na de halve marathon in Egmond en sinds tijden weer eens een 20+ gelopen, ja, dat voel je wel. Als ik in beweging was, dan ging het best en had ik er nauwelijks erg in dat ik spierpijn had. Stond ik na een tijdje zitten echter op uit mijn stoel, dan moest mijn collega een klaagzang van gekreun en ge-auw aanhoren. Toch viel het alles mee, want spierpijn zoals ik dat heb ervaren de dag na de marathon, dat zal ik niet snel meer mee maken.

De dag na de marathon kostte het me werkelijk waar een half uur om recht op te zitten en op te staan uit bed. Wonende op drie hoog ging het me op de dag van de marathon nog redelijk af om naar boven te klauteren, trap af is echter een martel gang. Sterker nog, op reguliere wijze naar beneden lopen is geen optie en dus moest ik achterstevoren naar beneden lopen….. Nee zo erg als toen, dat hopelijk nooit meer!

Wat is spierpijn?
Spierpijn is een pijnprikkel die wordt waargenomen in een spier. Deze pijnprikkel kun je voelen tijdens het sporten of uren na het sporten er zijn dus 2 verschillende soorten van spierpijn.
Om te kunnen functioneren hebben spieren voedingsstoffen nodig, voornamelijk koolhydraten. Tijdens het sporten worden deze stoffen omgezet in energie maar er blijven ook afvalstoffen achter in je spieren zoals melkzuur. Als je heel intensief aan het sporten bent dan komt dit melkzuur in contact met de pijnpunten in je zenuwen en heb je directe spierpijn.
Heb je gesport maar voel je pas de volgende en de tweede dag spierpijn, dan heb je te maken met verlate spierpijn. Deze spierpijn wordt veroorzaakt door kleine schuurtjes die ontstaan zijn in je spieren.

Wat kun je er aan doen?
Blijf bewegen
Het is heel verleidelijk om op de bank te gaan liggen en je de rest van de dag niet meer te verroeren. Toch is het juist belangrijk dat de spier goed doorbloed blijft en dit stimuleer je door te blijven bewegen. Het is niet aan te raden om gelijk weer een hele heftige workout te doen, maar stap even op de fiets naar de supermarkt of loop een blokje om.

Eiwitten
Geen vrees, je hoeft echt niet gelijk aan de eiwitshakes na het sporten om spierpijn te voorkomen. Het is echter wel aan te raden om eiwitrijk te eten na een heftige workout. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een bakje kwark met wat noten en fruit. Dit vult de energie behoefte aan van je lichaam en zorgt voor herstel van je spieren. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat de beschadigde spieren weer worden hersteld en hebben dus als resultaat dat je sneller verlost zult zijn van je spierpijn.

Spierbalsem
Hoewel de meningen er over verschillen kan spierbalsem helpen bij spierpijn. Let wel, het werkt pas echt goed als je het spul goed in masseert. Door de massage wordt de bloedsomloop gestimuleerd. Het is dus aan te raden je vriend of vriendin op een massage cursus te sturen en een tube spierbalsem cadeau te geven zodat ze lekker op jou kunnen oefenen als je spierpijn hebt.

Een foamroller
Wat is dat zei ik toen mijn fysio er vorige week over begon. Een foamroller is een soort ‘doe het zelf sport massage;’. Door middel van verschillende oefeningen zorgt de foamroller voor goed herstel van je spieren en voor het verhelpen van pijnlijke spierpunten. Vergis je niet waar een sportmassage niet een pretje is geldt dat ook voor een aantal oefeningen met de foamroller, geheel pijnloos is het niet. Echter helpt het wel heel goed. Sinds kort heb ik een foamroller en ik ben er al helemaal fan van. Omdat er veel te vertellen valt over dit product zal ik er volgende week een uitgebreid artikel aan wijden.

Lekker douchen/in bad
Niets is zo lekker als lekker warm douchen of in bad liggen na een heftige workout. Niet alleen om al het zweet van je af te schrobben maar het heeft ook een positieve invloed op je spieren. Door de warmte van het water stimuleer je de doorbloeding waardoor het herstel van je spieren sneller verloopt.

Een [sport]massage
Na een heftige workout, zoals een marathon of halve marathon is het geen overbodige luxe om eens een sportmassage te boeken. Let wel, dit is geen heerlijke relaxte vorm van ontspanning maar pure marteling. Het is namelijk de bedoeling dat de bloedsomloop in je spieren wordt gestimuleerd om zo het herstel te bevorderen en de afvoer van afvalstoffen te stimuleren. Bij sommige evenementen bieden ze tegen betaling van een kleine bijdrage de mogelijkheid om gemasseerd te worden.

Wat is jouw heftigste ervaring met spierpijn? 

Tags: , ,
Categorie: Fit, Health, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

11 reacties

  • Reageer Bente 14.01.2015

    Toen ik vorig jaar maart na jaren van enkel hardlopen weer voor het eerst naar de sportschool ging (voor krachttraining) heb ik een week lang als een macho man rond gelopen (met van die gebogen armen) omdat ik mijn armen niet meer normaal kon strekken 😉

  • Reageer Ellen 14.01.2015

    Haha heel herkenbaar! Mijn ergste ervaring met spierpijn is de Nijmeegse Vierdaagse. Elke ochtend (en na elke pauze) was het weer raak en liep ik als een oma. Maar na een kwartiertje weer gewandeld te hebben ging het inderdaad weer prima.
    En ik wil even zeggen dat ik je blog erg leuk vind! Ik lees je blog nu ruim een jaar en vind het altijd erg leuk en interessant!

    • Reageer Stacey 14.01.2015

      Wow de Nijmeegse vierdaagse, wat knap! Ik kan me goed voorstellen dat je toen spierpijn had! Naast waarschijnlijk heel veel baren? Super lief complimentje, ik doe erg me best, mocht je nog tips of verzoekjes hebben hoor ik het graag.

      • Reageer Ellen 14.01.2015

        De vierdaagse is erg leuk, zeker aan te raden, wauw wat een sfeer! Maar ook erg zwaar. Ik had wel het geluk dat ik geen blaren had, alleen bij het trainen. Mijn vader en broer hebben me er wel door moeten slepen;) Is goed, als ik verzoekjes heb, laat ik het weten;)

  • Reageer Dina 14.01.2015

    Leuk en interessant om te lezen. Ik vind spierpijn meestal best wel fijn (geeft een beetje het gevoel dat ik leef?). De ergste spierpijn had ik toen ik voor het eerst polefitness had gedaan, ik kon toen niet eens uit bed komen.

  • Reageer Deisy 14.01.2015

    Hahaha, leuk om dit artikel vandaag te lezen: ik barst namelijk van de spierpijn (ik kan niet eens meer normaal zitten, meh!). En dank je wel voor de tips. Ik vind douchen en een massage echt heerlijk, dan voel ik mij gelijk een ander mens.

  • Reageer Marlijn 14.01.2015

    Toen ik net begon met krachttraining was mijn spierpijn niet normaal, had er 7 dagen lang erge last van. Gelukkig was dat maar een paar weken en nu heb ik af en toe een klein beetje spierpijn. Foamroller heb ik vaker over gehoord, ben benieuwd naar je post daarover. Als ik er één zou hebben ben ik bang dat hij gaat verstoffen.

  • Reageer Manon 14.01.2015

    Haha leuk artikel, ik ben sinds kort weer aan het bootcampen! Vind die smartbars van Body&Fit trouwens echt heel lekker, als je een keer iets anders zoekt. Ben benieuwd naar je ervaringen met die foamroller, zie ze steeds vaker voorbij komen op instagram!

  • Reageer Jenn 15.01.2015

    Mijn meest recente heftige spierpijn was vorige week. Twee uur op rolschaatsen gestaan, actief zijn én door de knieën in een soort van squathouding is de dag daarna niet zo prettig als je dat niet gewend bent…

  • Reageer TypischKim 15.01.2015

    Handige tips!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.