Legally-Food: De gezondere Appeltaart

31.01.2015

IMG_6268-001
Appeltaart, vroeger vond ik bijna niets leuker dan er een bakken met mijn moeder. Nu baal ik regelmatig als ik ergens een kopje koffie drink dat ik niet kan smullen van dat puntje appeltaart, want dat is toch echt een van mijn favorieten. Glutenvrij maakte ik hem al vaak genoeg, maar nu maakte ik hem niet alleen glutenvrij, maar ook een stuk gezonder.

We kennen hem wel, de oude vertrouwde appelpunt die met of zonder slagroom gewoon onweerstaanbaar is als je het mij vraagt. Het afgelopen jaar heb ik al de nodige appeltaarten gebakken en dan bij voorkeur de variant met een bodem van speculaas. En hoewel zo af en toe een regulier puntje taart geen kwaad kan is het net zo makkelijk om gelijk een gezondere update van de taart te bakken als je toch bezig bent. Tegenwoordig zijn de meeste van deze ingrediënten ook gewoon te koop in de supermarkt. Bij de AH hebben ze kokosolie en kokosbloesemsuiker. Voor amandelmeel moet je toch even verder zoeken maar dit wordt o.a. verkocht bij de Tuinen, Marqt, Ekoplaza, de Body & Fit shop en ga zo maar door.

Benodigdheden
– 500 gram amandelmeel
– 85 ml gesmolten kokosolie
– 80 gram kokosbloesemsuiker
– 2 eetlepels honing of ahorn siroop
– 5 grote appels
– 50 gram rozijnen
– 40 gram noten
– 2 el kaneel
– 2 eieren

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 180 graden
2. Doe het meel, de kokosbloesemsuiker, 1 heel ei en de gesmolten kokosolie in een kom en mix het geheel tot je een mooie grote en droge bal hebt.
3. Laat het deeg rusten in de koelkast, op deze manier kun je het straks beter verwerken. Zorg er wel voor dat je de bal goed afdekt zodat deze niet uit kan drogen.
4. Schil de appels en snij ze in partjes zo groot als jij dit lekker vindt.
5. Meng de appels met de kaneel, de honing en de rozijnen
6. Hak de noten en doe dit bij het appel, kaneel mengsel.
7. Bekleed de bodem van je springvorm met bakpapier en zorg dat je springvorm goed is ingevet. Je kunt op het ingevette deel nog wat meel of havermout doen zodat de taart niet aan de vorm vast blijft kleven.
8. Pak nu de deegbal en rol deze uit. Zelf vind ik dit heel prettig werken door een dele van het deeg tussen twee vellen bakpapier te doen, zo heb je niet het probleem dat het deeg steeds aan je roller blijft plakken.
9. Bekleed de boden en de raden van de springvorm met het deeg
10. Vul de vorm met het mengsel van de appel, het kaneel, honing, rozijnen en noten.
11. Maak van het resterende deel deeg lange slierten en leg deze over je taart heen als een soort vlecht werk.
12. Klust een eierdooier en bestrijk de bovenkant van je taart hiermee, dit is niet noodzakelijk [ik was het vergeten op bovenstaande foto] maar het laat je deeg wel mooi glimmen.
13. Zet je taart 30 minuten in de oven op 180 graden
14. Dek je taart na 30 minuten af met folie zodat de bovenkant niet te bruin wordt en bak hem nog 15 a 20 minuten verder af.
15. Laat de taart goed afkoelen op een rooster.

Smullen maar van de gezondere appeltaart!

 

Tags: , , ,
Categorie: Glutenvrije Optie, Legally-Food, Recepten, Taart & Cake
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Lilian 31.01.2015

    wat ziet dit er belachelijk lekker uit! Ik ga hem zeker uitproberen! Hoe gaat het met je trainingen? Heb je nog marathons die je binnenkort gaat lopen? Liefs Xx Lilian

  • Reageer Maurits 31.01.2015

    oeoe lekker!!!! Nu nog proberen om er geen slagroom bij te spuiten. Moeilijk!!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.