Legally-Food: Proteïne pinda koekjes

29.01.2015

IMG_5945-002
Vandaag eens een ander recept dan normaal, koekjes met pindakaas en eiwit poeder, maar om niet geheel te verrassen gemaakt van havermout. Deze koekjes zitten vol met eiwitten en zijn ideaal om te eten voor of na het sporten. 
Eiwitpoeder
Om deze koekjes te maken heb je eiwitpoeder nodig. Dit is te koop in allerlei soorten en vormen en kun je bij de AH kopen [een grote AH heeft het vaak] maar zelf bestel ik het altijd online. Eiwitpoeder kan worden gezien als een suplement dat je lichaam voorziet van extra eiwitten. Een beetje extra eiwitten op zijn tijd kan geen kwaad als je een normaal voedingspatroon hebt, maar als je veel sport is het voor het herstel van je spieren erg belangrijk om voldoende eiwitten tot je te nemen. Eerder schreef ik als eens een uitgebreid artikel over eiwitten en sporten.

Pindakaas poeder
Pindakaas, you love it or you hate it. Zelf ben ik gek op pindakaas en verlang ik na 3 weken vakantie in Azië ook echt weer naar een boterham met pindakaas. Heel gezond is reguliere Calve pindakaas echter niet, er zitten veel suikers in en bestaat voor maarliefst 55% uit vet. Dat gezegd hebbende, heeft pindakaas ook zijn voordelen doordat er vooral onverzadigde [goede] vetten en geeft je lang een verzadigd gevoel. Van de poeder van PB2 die ik heb gebruikt kun je ook pindakaas maken, maar die meng je met water waardoor hij maarliefst 85% minder calorieën bevat. Maar daarnaast is hij ook te gebruiken in shakes, havermout en koekjes.

Ingrediënten [ongeveer 7 a 8 koekjes]
– 50 gr havermout
– 20 gr eiwitpoeder [cookies & cream of vanille]
– 20 gr pindakaas poeder
– 1 eiwit
– 10 gram gesmolten kokosolie
– Een beetje honing of stevia druppels

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
2. Meng de pindakaas poeder, de havermout en het eiwitpoeder door elkaar.
3. Voeg het eiwit, de gesmolten kokosolie en de honing of stevia toe en roer alles goed door elkaar.
4. Maak kleine bolletjes van het deeg, je haalt ongeveer 7 a 8 koekjes uit dit beslag
5. Druk de bolletjes plat op het bakpapier met een vork of de achterkant van een lepel
6. Doe de koekjes maximaal 15 minuten in de oven. Doe je ze er langer in dan heb je grote kans dat ze te droog worden.

De voedingswaarde van 1 koekje
62 calorieën per koekje
4,8 gram eiwit per koekje
5,8 gram koolhydraten [waarvan 2/3 afkomstig uit de havermout]

Tags: , , ,
Categorie: Food, Glutenvrije Optie, Legally-Food, Recepten, Snacks
Vorige post Volgende post

5 reacties

  • Reageer Kimberly 29.01.2015

    Toevallig heb ik net een cadeaubon gekregen van de Body & Fit shop en wilde ik al graag eiwit poeder kopen. Ik bestel de pindakaas poeder er gelijk bij, dan kan ik van het weekend nog aan de slag. Dank je wel voor het recept, fijn dat je zo veel glutenvrije recepten deelt!

  • Reageer Irene 29.01.2015

    Vind jij de pindakaaspoeder lekker om zo te gebruiken (aangemaakt met wat water)? Ik heb die van de B&Fshop van een ander merk en ik vind hem behoorlijk smaakloos.
    Misschien dat de PB2 poeder lekkerder is?

    • Reageer Stacey 29.01.2015

      Ik moet bekennen dat ik het nog niet heb geprobeerd om pindakaas te maken met de poeder…. Het was eigenlijk mijn plan om dit van het weekend uit te gaan proberen. Ik zal het je laten weten, ok?

  • Reageer Rozentuintje 29.01.2015

    Ik ga eens bij de AH kijken voor eiwitpoeder, kun je ze ook met een andere smaak poeder bakken denk je?

  • Reageer lynet 20.05.2015

    Lekker!! Ik wil ze allemaal in een keer op eten haha.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.