Legally-Fit: Benodigdheden voor een Home workout

13.02.2015

IMG_6031
Een sportschool abonnement kan per maand behoorlijk oplopen en dat terwijl je misschien niet altijd zin hebt om nog de deur uit te gaan. Je kunt net zo makkelijk een workout thuis doen, veel heb je niet nodig om thuis toch fit te blijven. 

In een sportschool heb je doorgaans alle benodigdheden en faciliteiten die je nodig hebt om een geslaagde workout te doen. Echter betaal je hier wel voor en betekend het dat je de deur uit zal moeten. Voor veel mensen is een sportschool abonnement niet weggelegd of is het door omstandigheden niet praktisch. Toch hoeft dat absoluut geen probleem te zijn, je kunt namelijk ook thuis genoeg doen om toch fit te blijven. Voordeel is dat je, jezelf ook niet hoeft te motiveren de deur uit te gaan, een workout thuis kost immers minder overredingskracht.

Must have basic: Een Fitness Matje
Hoe je het doet doe je het, er is 1 basis artikel dat je eigenlijk altijd nodig hebt bij welke workout je ook gaat doen en dat is een fitness matje. Een dergelijk matje, ook wel bekend als yoga mat, kun je voor vrijwel al je oefeningen gebruiken. Of je hem nu gebruikt om je grond oefeningen op te doen of gebruik je hem ter extra isolatie en demping op de vloer als je aan het springen bent [wel zo fijn in het geval je onderburen hebt] het matje is nooit weg. Het gaat gelukkig niet om een grote investering, afhankelijk van de kwaliteit en dikte van het matje zijn deze er namelijk al vanaf €4,99 [Kruidvat en Big Bazar hebben ze met enige regelmaat in de aanbieding]. Maak je heel intensief gebruik van de mat ten aanzien van grond oefeningen dan adviseer ik je een dikkere variant te kopen, een handdoek er op te leggen of er 2 op elkaar te plaatsen zodat je geen last krijgt van je rug.

Apps
Wat doe je dan als je thuis bent en toch fit wilt blijven? Indien je niet zo goed weet wat je het beste kunt doen of het gewoon heel fijn vindt om een gestructureerd aantal oefeningen af te werken dan kun je gebruik maken van diverse sport Apps. Deze Apps geven aan welke oefeningen je kunt doen en hoe je deze moet uitvoeren, een overzicht van een aantal fijne en gratis Apps die je thuis kunt gebruiken vind je hier.

IMG_6351
Fitness Artikelen

In het begin zul je waarschijnlijk echt alleen je matje nodig hebben maar als je, je trainingen naar een hoger level wilt gaan trekken zul je uiteindelijk ook gewichten moeten gaan gebruiken. Nee vrees niet, je zult echt niet van die paar oefeningen een body builder worden maar je zult door het gebruiken van gewicht je spieren extra activeren waardoor je workout intensiever wordt. De kosten van gewichten, welke er in allerlei vormen en maken zijn, hoeven echt niet hoof te zijn. Zo heb ik mijn gewichten allemaal bij de Action gekocht bijvoorbeeld.
Besluit je te willen investeren in gewichten en andere items dan kun je het beste kiezen voor de volgende items:
– een springtouw: Een springtouw ken je nog wel van vroeger op het schoolplein, maar destijds realiseerde je, je waarschijnlijk niet hoe effectief dit is al sport. Als je net begint met touwtje springen kan dit namelijk behoorlijk tegenvallen, hoe goed je conditie ook is, het is een andere vorm van beweging en conditie en dat ga je merken. Dat het effectief en doeltreffend is blijkt wel uit het feit dat Doutzen ook groot fan is van het springtouw. Ik kocht zelf een springtouw voor €3,00 bij de Primark en die functioneert meer dan prima. Alles over touwtje springen als workout lees je hier.
– een kettlebel van 6 kg: Met de 6 kilo kun je prima oefeningen doen zoals het uitvoeren van een arm swing. Met deze oefening train je niet alleen je billen en benen maar ook je armen en buikspieren, super effectief dus. Binnenkort zal ik een artikel schrijven over welke oefeningen je allemaal met een kettlebel kunt doen, maar als je gelijk aan de slag wilt gaan, kijk dan eens naar dit filmpje op YouTube voor de uitleg van een double arm swing and single arm swing.
– een kettlebel van 2 kilo: Met een kettlebel van 2 kg kun je veel kanten op. Zo kun je hem gebruiken bij het uitvoeren van de Russian Twist door gewicht aan deze oefening toe te voegen wordt hij extra uitdagend en extra doeltreffend. Daarnaast kun je ook de kettlebel gebruiken om je armen in vorm te houden, hierbij is het echter wel het handigste als je er 2 hebt zodat je met beide armen tegelijkertijd de oefeningen uit kunt voeren. Als laatste kun je de kettlebel gebruiken tijdens het uitvoeren van lunges.
– een exercise bal: Als je er plek voor hebt is een exercise bal een goede keus, niet alleen kun je er een workout op doen, je kunt er gewoon op gaan zitten terwijl je tv aan het kijken bent of aan het werk bent en tegelijkertijd ook je core trainen. Op de bal zul je namelijk gedurende de gehele tijd je balans moeten houden en vinden waardoor je, je spieren aan blijft spannen in je buik. Daarnaast kun je ook veen oefeningen uitvoeren op de bal, vorig jaar schreef ik hier al eens een artikel over.

IMG_6006
Mijn collectie:
Sinds kort ben ik bezig met het uitbreiden van mijn collectie sport artikelen voor thuis. Hoewel ik in mijn huidige woning niet veel ruimte heb om de oefeningen allemaal uit te voeren zal dat in ons nieuwe huis gelukkig wel het geval zijn. Onderstaande artikelen heb ik momenteel:
Yogamat, Springtouw, Exersice bal, Hoepel, Kettlebel 6 kg, Kettlebel 2 kg, foamroller, 2 enkelgewichtjes van ieder 0,5 kg en 2 dumbbells van ieder 1 kg.

Wat gebruik jij om thuis in vorm te blijven? 

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

8 reacties

  • Reageer Tessa 13.02.2015

    Inmiddels heb ik ook een kamer met allemaal fitnessartikelen zoals een matje, 2 dumbbells van 2 kilo een foamroller, drie kettle bells en een springtouw… 🙂 Ik wil nog heel graag een bal inderdaad en dan ben ik even compleet. Naar de sportschool gaan vind ik vooral fijn voor spinning etc. Deze oefeningen doe ik graag thuis even voor ik de deur uit ga!

  • Reageer Marloes 13.02.2015

    Dat zijn inderdaad de musthaves die je nodig hebt. Ik gebruik zelf ook graag kettlebells en een medicine bal!

  • Reageer Marlijn 13.02.2015

    Zeker handig en fijn dat je straks alles wel kan doen in huis! Ik heb onderburen die alles horen dus springen etc. gaat hem niet worden. Maar gelukkig is er heel dichtbij een parkeerplaats die niet zo bekend, een prima trainingslocatie. Ben sinds kort ook begonnen met touwtje springen toe te voegen en dat valt inderdaad vies tegen. Hoe vaak sport jij zelf thuis?

    • Reageer Stacey 18.02.2015

      Hoi Marlijn,

      Dank voor je leuke reactie. Als je onderburen hebt is het inderdaad niet aan te raden om te gaan springen, maar je hebt er een goede oplossing voor gevonden! De frequentie waarmee ik thuis sport hangt een beetje af van hoe druk het op mijn werk is en hoe veel afspraken ik daarbuiten heb. Als ik pas om 9/10 uur klaar ben met werken heb ik namelijk vrij weinig zin om nog naar de sportschool te gaan na een dag van meer dan 12 uur. Omdat ik die dag dan alleen heb gefietst van en naar werk doe ik meestal wel wat kleine dingen thuis zoals buikspier oefeningen, jumping jacks en tegenwoordig hoepelen. In een ‘normale week’ ga ik 2 keer naar de sportschool, doe ik 1 duurloop buiten en doe ik 2 workouts thuis. Maar dit kan dus per week iets verschillen.

      Ik hoop je vraag hiermee beantwoord te hebben.

      Groetjes,
      Stacey

  • Reageer Rachel 13.02.2015

    handig artikel dat matje is sowieso echt ideaal!

  • Reageer Rozentuintje 18.02.2015

    Handig artikel 🙂

  • Reageer Lieke 18.02.2015

    Ik ben ook erg benieuwd naar hoe vaak jij thuis dingen doet naast je drukke baan.

    • Reageer Stacey 18.02.2015

      Hoi Lieke, ik heb antwoord op je vraag gegeven bij de reactie aan Marlijn, mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

      Groetjes,
      Stacey

    Laat een reactie achter op Rozentuintje Annuleren

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.