Legally-Fit & Food Met: Carlijn

25.02.2015

IMG_0566
Vandaag in de rubriek Legally-Fit & Food met: Carlijn. Deze drukke dame werkt fulltime maar weet ook de tijd te vinden om minimaal 4 keer in de week te sporten. Niet alleen is ze bij haar om de hoek hardlopend te vinden, ze is ook niet vies van een pittige trail of obstakel run. 
Introductie:
Ik ben Carlijn, 24 jaar en wonende in het Brabantse Uden. In het dagelijks leven heb ik een kantoorjob, ik werk fulltime als commercieel medewerker in de telecombranche. Omdat ik overdag fysiek weinig in beweging ben, ben ik 3 jaar geleden begonnen met hardlopen. Ik vind het heerlijk om na een werkdag lekker buiten uit te waaien en even mijn hoofd leeg te lopen. Sinds ik me ben gaan verdiepen in de “hardloopwereld” zijn er veel leuke dingen op mijn pad gekomen, afgelopen jaren liep ik mijn eerste halve marathon, trailruns o.a. in de Ardennen en liet ik mezelf ook uitdagen tijdens een aantal obstakel runs.

  1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
    Mijn sportweek begint meestal op dinsdag. Dan ga ik na het werk een rondje hardlopen van zo’n 5 a 8 kilometer. Nu het ’s avonds donker is en je dus wat beperkt bent in de hardlooproutes, probeer ik het afwisselend te houden door dinsdags een intervaltraining of heuveltraining te doen en op donderdag een run van 5 a 6km op wedstrijdtempo. In de zomer pak ik ’s avonds ook regelmatig de mountainbike of ga ik lekker trailen.In het weekend kan ik lekker overdag lopen en daar maak ik dan ook graag gebruik van. We hebben hier in de buurt ontzettend veel mooie natuurgebieden met veel trailroutes. Daar ben ik in het weekend dan ook minimaal 1x te vinden voor een duurloop van zo’n 15 a 20 kilometer. Daarnaast vind ik het fijn om 3x in de week krachtoefeningen te doen. ik doe dat thuis, meestal zo’n 15 a 30 minuten. De Nike Training Club app is een echte aanrader hiervoor.

  1. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
    Hardlopen staat met stipt op nummer 1. De vrijheid en buitenlucht, daar kan niks tegenop.
  2. Hoelang sport je al?
    Ik heb altijd wel één sport beoefend, van dansen tot fitness en tennis..maar de echte omslag naar het serieus en consequent 3 a 4x in de week sporten is 3 jaar geleden gekomen. Ik ben toen op mezelf gaan wonen en vond het hardlopen een leuke manier om de nieuwe omgeving te leren kennen. Al snel raakte ik verslaafd.
  3. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
    Op dit moment loop ik het liefst in mijn lange zwarte h&m tight, nike top en als het echt koud is een Salomon jasje en handschoenen. Qua lopen wissel ik af op 2 paar schoenen, Saucony Omni voor de wegroutes en Salomon Speedcross voor de trailruns.
  1. Welke sport kan jou echt niet boeien?
    Ik ben niet zo van de teamsporten zoals bijvoorbeeld voetbal. Dat heeft meer te maken met het feit dat je dat op vaste tijden “moet” doen. Het fijne aan hardlopen vind ik dat je 24u per dag 7 dagen per week naar buiten kan stappen en kan beginnen. Vrijheid.
  2. Sport je liever in de zomer of in de winter?
    Ik vind het heerlijk om in de winter te sporten. Lekker afkoelen door de frisse buitenlucht. In de zomer vind ik het al snel te warm, waardoor het echte genieten verloren gaat. In de winter geniet ik voor 200% van het buiten sporten. Na de kerst hadden we het geluk dat er een paar dagen sneeuw lag. In die winterwonder land ben ik ook gaan lopen, magisch mooi!
  3. Cardio of Kracht training?
    Beide! Cardio training vind ik heerlijk om lekker in conditie te blijven, en krachttraining om in vorm te blijven. Wanneer ik mezelf echt de deur niet uitgeschopt krijg ’s avonds, vind ik het ook echt lekker om even een half uurtje kracht oefeningen te doen. Veel oefeningen kan je prima thuis doen. Met een paar gewichtjes, kettlebell en een matje kom je al een heel end!

  4. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
    Ik ben het meest trots op het uitlopen van de halve marathon tijdens de CPC in Den Haag. Het was die dag een van de eerste echt warme dagen van het jaar. Ik had mezelf een doel gesteld van onder de 2:00u te lopen. Het is een ontzettend zware race geweest, maar tegelijkertijd
    heb ik er ook ZO van genoten. De adrenaline die door je lijf giert als je ziet dat je in 1:56u over de finish komt, tel daarbij de geweldig mooie skyline van Den Haag bij op… absoluut een onvergetelijke ervaring! Krijg weer kippenvel als ik eraan denk!
  1. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
    Het inschrijven van wedstrijden is de grootste motivatie voor mij. Aan het begin van het jaar plan ik verschillende wedstrijden als houvast en als doel om voor te trainen. Ik train niet volgens een vast schema omdat dan de ‘vrijheid’ van het lopen voor mijn gevoel verloren gaat. Maar ik heb wel een houvast qua kilometers die ik wil maken. Daarbij volg ik verschillende hardloop en healthblogs die ook enorm motiveren en inspireren om meer uit jezelf te halen.
  2. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
    Ik zou heel graag een internationale halve marathon lopen of een mooie trailrun wedstrijd in de bergen van Oostenrijk, Zwiterland of Frankrijk. Daarbij wil ik op de wegwedstrijden mijn tijd op de 5km <25 en de 10km <50 verbeteren.
  1. Gezond eten, hoe doe jij dat?
    Gezond eten is iets wat ik al doe zolang als ik me kan herinneren. Het is me ook letterlijk met de paplepel in gegoten, want alles wat we vroeger thuis aten, was vers en kwam uit eigen tuin. Van groente en fruit, tot rundvlees en eigen honing. Nu besef ik mezelf eigenlijk pas wat voor luxe dat was!Ik probeer goed te letten op de goede macro en micro voedingsstoffen. Ik stel dat zo goed mogelijk af op mijn sportschema, dus op momenten dat ik cardiotraining doe, zorg ik dat ik een bodem van goede koolhydraten zoals bijvoorbeeld volkoren/spelt pasta, havermout, zoete aardappels en fruit.

    Daarnaast tref ik eigenlijk iedere avond een goede voorbereiding voor de volgende dag, omdat ik door de weeks iedere dag op kantoor eet. Ik heb altijd een bakje noten bij, yoghurt, een groene smoothie en probeer zoveel mogelijk voedzame salades en soepjes te maken om mee te nemen. De lunch wissel ik ook af met volkoren of speltbrood, lekker met kipfilet, hummus, avocado, tomaatjes en ga zo maar door J.

    Mijn basis voor het avondeten bestaat uit verschillende groentes, vlees/kip of vis. Of ik ‘s avonds koolhydraten eet hangt ervan af of er ‘s avonds nog gesport wordt.

  2. Wat is jouw favoriete healthy recept?
    Een van mijn favo healthy meals is toch wel de groene smoothie, vult goed en zit bomvol met voedingsstoffen.Ik wissel ze vaak af met banaan, appel, granaatappel, cranberry’s, frambozen en dan als groente spinazie, venkel of broccoli. Als basis gebruik ik vaak kokossap, ongezoete amandelmelk of water.
  3. Wat is jouw guilty pleasure?
    Heb je even ;)? Ondanks dat ik ontzettend let op gezond eten hou ik ook enorm van snoepen en guilty pleasures. Zo ben ik gek op chocolade (welke vrouw niet?), chippies, frietjes, sushi en (rode) wijntjes.
  4. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
    Ontbijt: Een gekookt eitje en een bakje havermout met banaan en amandelmelk. Vooraf drink ik een groot glas water met limoen of citroen.
    Tussendoor: Avocado met pijnboompitten en rozijnen.
    Lunch: Courgettepasta met walnoten, kip en hummus.
    Tussendoor: Een groene smoothie met appel, venkel, amandelmelk en gepeld hennepzaad.
    Diner: Wokpannetje van zoete puntpaprika, champignons, ui en kipfilet. Goed gekruid met nootmuskaat, peper en knoflook. En zoete aardappel schijfjes uit de oven.
    Toetje: Als toetje eet ik sojayoghurt met honing en rozijnen.
    Tussendoor: Rijstwafel met mager rookvlees en kokosolie
  1. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
    Luister goed naar je lichaam. Met een goede balans tussen sport en goede voeding kan je zoveel bereiken. Het heeft mij een gezond en fit lichaam gegeven, waardoor ik veel fijner in het leven sta, dan voordat ik met het actief sporten begon!Probeer jezelf uit te blijven dagen door sportmaatjes te zoeken, je in te schrijven voor wedstrijden (o.a. hardlopen). Het geeft je zelfvertrouwen zo’n boost als je weer een mooie wedstrijd hebt gelopen bijvoorbeeld. Voor sommige is het een (letterlijke) streep waar je overheen moet, maar het is zeker de moeite waard!
Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

6 reacties

  • Reageer Nathalie 25.02.2015

    Wat leuk om te lezen! En door jouw stukje nog meer zin in de CPC over 1,5 week! Ik het hetzelfde doel gesteld, dus onder de 2 uur! Erg spannend!!

    • Reageer Carlijn 25.02.2015

      Thanks Nathalie! 🙂 Heel veel succes bij de CPC, gaat jou lukken!

  • Reageer Rachel 25.02.2015

    erg leuk om te lezen en wat een toffe foto die eerste

    • Reageer Carlijn 26.02.2015

      Dankjewel Rachel 🙂

  • Reageer Tiny 26.02.2015

    Heel goed bezig Carlijn!!

  • Reageer Guus Flekens 03.03.2015

    Thats my girl 🙂 ik ben trots! Xx

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.