Legally-Fit: Hoepel je fit

17.02.2015

Stacey Hoepel
Het is een nieuwe trend in fitnessland, de hoepel. Niet alleen is het een zeer effectieve cardio workout, de lichaamsdelen die iedere vrouw graag aanpakt worden tijdens het hoepelen aangesproken en naast dat het leuk is zie je dus ook resultaat in de spiegel. Vandaag alles over hoepelen als workout! Ken je het nog van vroeger, de hoepel? Ik was er uren zoet met mijn uiteraard fel roze gekleurde exemplaar. Sinds kort gebeurt het met enige regelmaat dat de kussens van de bank gaan, de tafel wordt opgeschoven en ik voor de tv me weer sta uit te leven. Want met een hoepel train je heel gericht je heupen, billen, buik en taille en daarbij verbrand je bijna net zo veel als tijdens een rondje hardlopen!

Hoepelen = Cardio

Hoewel je het je vroeger wellicht nooit hebt gerealiseerd is hoepelen of hoelahoepen een ware cardio workout. Met het hoepelen verbrand je namelijk al snel 7 calorieën per minuut, dat betekend 210 calorieën per half uur! Dit aantal kun je verhogen door de intensiteit van je workout te vergroten door de snelheid op te voeren, squat bewegingen te maken, je armen te gebruiken of je knieën op te tillen.

IMG_7473-001Verschillende Hoepels
Je hebt veel verschil in hoepels. Vroeger gebruikte je doorgaans een hele lichte hoepel, tegenwoordig zijn er speciale fitness hoepels op de markt.
Reguliere hoepel:
Deze hoepels kun je gewoon bij de speelgoedwinkel kopen en is doorgaans erg licht. Naast dat de hoepel licht is heeft hij een vrij kleine diameter
Workout Hoepels:
Een half jaar geleden las ik over het bestaan van deze hoepels en na wat zoeken op internet bleken deze exemplaren nog bijzonder prijzig te zijn. Tegenwoordig kun je al voor €10,00 een exemplaar aanschaffen bij de Big Bazar waar ze nu in de aanbieding zijn. Een workout hoepel heeft een grote diameter en is in verschillende zwaarte te verkrijgen, het meest ideale gewicht ligt tussen de 1 en 2,5 kilo, mede afhankelijk van je eigen gewicht. Hoe hoger het eigen lichaamsgewicht is hoe zwaarder de hoepel zou moeten zijn. Veel van deze hoepels zijn voorzien van bultjes in de hoepel, deze punten zorgen voor een goede zuurstoftoevoer, bevorderen de afvoer van afvalstoffen en bloeddoorstroming. Let wel: Je kunt behoorlijk bont en blauw worden als je net begint met het hoepelen met een hoepel die voorzien is van deze bobbels. Je zult het de eerste keer niet zo snel voelen maar ik was de volgende dag helemaal blauw en mijn hele taille was gevoelig. Je dient er dus rustig mee op te bouwen want als je gelijk een uur gaat hoepelen en dus heel enthousiast bent zul je het de dagen er na flink moeten bezuren. Als je het rustig opbouwt zal je lichaam er echter snel aan wennen.
Verschil tussen de reguliere en workout hoepel:
Waar de reguliere hoepel klein en licht is zijn de workout hoepels doorgaans een stuk zwaarder en groter. Voor een workout hoepel heb je dus aanzienlijk meer ruimte nodig. Reguliere hoepels zijn egaal van binnen terwijl veel van de workout hoepels bobbels aan de binnenkant hebben.

IMG_7475-001
Workout
Doormiddel van een klein stappenplan ga ik je uitleggen hoe jij van het hoepelen een echte workout kunt maken.
1. Ga in het midden van de hoepel staan met je voeten parallel en trek hem omhoog tot hij ongeveer op taillehoogte zit. Zorg dat de hoepel aan een zijde tegen je lichaam is en geef hem vervolgens met je handen een zetje.
2. Houdt je voeten gewoon op de grond geplaatst en maak een continue roterende beweging met je heupen. Je zult merken dat je het in het begin maar even vol houdt voor dat de hoepel op de grond valt maar binnen een mum van tijd heb je het onder de knie.
3. Gaat het roteren van de hoepel je goed af dan is het tijd voor wat meer variatie. Begin met 1 voet voor te plaatsen en te blijven draaien. Wissel na een tijdje tijdens het draaien van been.
4. Probeer eens een rondje om je eigen as te maken terwijl je blijf hoepelen.
5. Terwijl je aan het hoepelen bent zet dan om en om je linker en rechter been een pas op zij en breng hem weer terug naar het midden. Neem je armen ook mee in deze beweging.
6. Ga eens lichtjes door je knieën terwijl je bezig bent, probeer steeds iets dieper te zakken richting een squat positie en kom natuurlijk ook weer omhoog.
7. Probeer een voor een je benen op te tillen en je knieën te liften. Waar je in het begin je voet slechts een paar cm van de grond af zult houden zal het steeds beter gaan naarmate je dit vaker doet.
Tip: Zet een lekkere fouten playlist op en ga helemaal los!

IMG_7493-001
Have fun!

Zelf vind ik het verschrikkelijk leuk om te hoepelen en zou het echt uren achter elkaar kunnen doen. Het is dat ik momenteel niet genoeg ruimte heb om het te doen terwijl de ander tv zit te kijken maar het is echt heerlijk om te doen terwijl je tv aan het kijken bent of muziek aan het luisteren bent. Ik word er lekker vrolijk van en als je eenmaal bezig bent ga je ook een beetje variëren met bewegingen en kijken wat je allemaal kunt doen terwijl je bezig bent. Zo blijk je ook prima berichtjes te kunnen typen op je telefoon tijdens het hoepelen maar ook dansen en rondjes draaien gaan me inmiddels makkelijk af. Ik heb een klein filmpje gemaakt van het hoepelen en hopelijk werkt het een beetje aanstekelijk om ook te gaan hoepelen.

 

Tags: , , ,
Categorie: Fit, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

13 reacties

  • Reageer Jenn 17.02.2015

    Ik kon er vroeger al niks van…

  • Reageer Dionne 17.02.2015

    Ik moet dit ook eens proberen!

  • Reageer Rachel 17.02.2015

    wauw dit moet ik dus ook eens gaan proberen liefs

  • Reageer Rozentuintje 18.02.2015

    Wat een leuk idee om te gaan hoepelen, iets wat ik vroeger altijd erg leuk vond! Denk je dat de hoepel van de Big Bazar geschikt is?

  • Reageer Lieke 18.02.2015

    Wat een leuk en vrolijk filmpje, ga je meer filmpjes plaatsen met ook een uitleg en dergelijke? Lijkt me heel handig.

    • Reageer Stacey 18.02.2015

      Hi Lieke,

      Dank voor je leuke reactie.
      Het is wel de bedoeling om ook filmpjes te gaan maken, maar momenteel heb ik daar helaas niet echt een geschikte ruimte voor. Het is de bedoeling dat ik dit ga doen zodra we in het nieuwe huis wonen, nog even geduld dus. Heb je verzoekjes voor bepaalde oefeningen?

      Groetjes,
      Stacey

  • Reageer Blogrondje #1 - Run Magazine 20.02.2015

    […] behandelt de nieuwste trend in fitnessland: hoepelen. Want met een hoepel train je heel gericht je heupen, billen, buik en taille en daarbij verbrand je […]

  • Reageer Home by Peet 20.02.2015

    LEUK! ik ga vanavond gelijk eens kijken bij de BigBazar of ze er nog zijn!
    Ps. je mist volgens mij het woordje ‘leuk’ achter verschrikkelijk onder het kopje ‘have fun’ ! 😉

  • Reageer Kirsten 22.02.2015

    Wat een leuk artikel en wat een leuk filmpje! Ik heb op dit moment in mijn studentenkamer geen ruimte om te hoepelen, maar als ik ga verhuizen (deze zomer) hoop ik een grotere kamer te hebben waar dat wel kan :).

  • Reageer Tess 21.03.2015

    Hoi Stacey,

    Leuk filmpje! Je sportieve blogs en filmpjes werken aanstekelijk! Ik wil het hoelahoepen gaan proberen om daarmee hopelijk snel wat resultaat aan mijn buik te gaan zien. Vandaag bij de BigBazar wezen kijken maar helaas geen hoepel kunnen vinden. Heb jij zelf ook een hoepel van de BigBazar of kan je ook een ander adres aanraden?

    Groetjes,
    Tess

    • Reageer Stacey 22.03.2015

      Hoi Tess,
      Hartelijk dank voor je leuke berichtje.
      Zelf heb ik inderdaad de hoepel van Big Bazar, maar zoals het helaas wel eens gaat bij deze winkels hebben ze een vrij wisselend assortiment. Ik ben dus bang dat ze er niet meer zijn. Op Internet heb je ook vrij veel winkels waar ze hoepels als deze verkopen zag ik destijds. Misschien wel iets duurder. Ik zal mijn oren en ogen even open houden voor je.

      Groetjes en veel succes,
      Stacey

    • Reageer Robin 17.09.2015

      Ik heb mijne van bol.com hebben ze meerdere en goede service!
      Als je op Google hoelahoep intypt vind je ook veel sites die ze verkopen

  • Reageer Robin 17.09.2015

    Wat LEUK!
    Na dit gister gezien te hebben meteen een hoepel besteld en vandaag is die binnen gekomen.
    Heb op advies dat overal staat eerst maar vijf minuten gedaan. Maar wil eigenlijk langer doorgaan !
    doet me ook aan de basisschool denken, toen stond ik elke pauze te hoepelen haha

    Ik vind het erg leuk dat je verschillende onderdelen gebruik op je blogs!
    Zoels de hoepel, kettleball, foamroller, elastiek en trampoline.
    Hoop dat je er nog meer gaat laten zien !
    Misschien oefeningen met een grote gymbal of leuke nieuwe tools

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.