Legally-Food: Gezonde ontbijtkoek

15.02.2015

IMG_6752-001
Vroeger was ik dol op ontbijtkoek, er was zelfs een periode dat ik er dagelijks mee ontbeet. De laatste jaren heb ik echter geen ontbijtkoek meer gegeten nadat ik ontdekte wat er allemaal in zat. Stiekem miste ik het wel, want een plakje ontbijtkoek is stiekem toch wel heel lekker. Met deze suikervrije, lactose vrije en glutenvrije cake kun je weer heerlijk genieten van je plakje ontbijtkoek. 

Al 2 keer eerder bakte ik een ontbijtkoek, maar hij werd of te droog of de smaak kwam gewoon niet overeen met een normale ontbijtkoek. Het was dus even spelen met de ingrediënten en verschillende recepten tot ik uiteindelijk tot deze versie ben gekomen die zo lekker is dat het voor mij moeilijk was om er van af te blijven….

Benodigdheden voor ongeveer 12 a 15 plakjes: 
– 250 gram roggemeel (of amandel,spelt, boekweit etc)
– 200 ml water
– 2 eetlepels honing
– 1 ei
– 6 dadels
– 2 theelepels bakingsoda
– 2 eetlepels koekkruiden

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Kook wat water en laat de dadels in het kokende water weken voor 15 minuten
  3. Mix de honing, het water en het ei door elkaar
  4. Haal de geweekte dadels uit het water en prak ze fijn
  5. Voeg de dadels bij het honing, water en ei mengsel samen met de koekkruiden en het meel
  6. Mix het geheel goed door elkaar
  7. Voeg de bakingsoda toe en roer het nog een keer kort maar goed door elkaar.
  8. Giet het mengsel in de vorm
  9. Bak het geheel in 45-50 minuten gaar in de oven.

Met 2 of 3 plakjes ontbijtkoek kun je prima ontbijten, maar ook is 1 plakje een goed tussendoortje dat je een langdurig verzadigd gevoel geeft. Een plakje ontbijtkoek is circa 75 Kcal.

IMG_6746-001

Tags: , ,
Categorie: Legally-Food, Ontbijt, Recepten
Vorige post Volgende post

9 reacties

  • Reageer Lindsay 15.02.2015

    Super leuk recept weer! Gaat het vanmiddag meteen proberen.
    Vraagje, er staat 2 keer 2 theelepels baking soda. Hoeft maar 1 keer 2 theelepels te zijn neem ik aan? En kan je ipv baking soda ook bakpoeder gebruiken?

    • Reageer Stacey 15.02.2015

      Hi Lindsay, Je hebt helemaal gelijk het moeten maar 2 theelepels in totaal zijn, ik heb het gelijk aangepast. Uiteraard kun je ook gewoon bakpoeder gebruiken.

      • Reageer Lindsay 15.02.2015

        Dank je wel voor je reactie, hij was super!

  • Reageer Mieke 15.02.2015

    Ik was helemaal enthousiast over het recept, omdat ik al heel lang op zoek ben naar een goed en lekker glutenvrij recept voor een ontbijtkoek. Totdat ik zag dat je roggemeel gebruikte, iets dat absoluut niet glutenvrij is. Hetzelfde geldt voor speltmeel en havermout. Helemaal niet erg dat je dat gebruikt, maar ik heb er best veel ‘last’ van dat mensen denken dat ik me aanstel en zelfs boos worden als ik producten met spelt, haver en rogge afsla, omdat ze op blogs zoals de jouwe zien dat dat ‘gewoon kan’.

    Het is absoluut geen verwijt en ik bedoel mijn comment ook echt niet boos of vervelend, want het lijkt me een lekker recept en de foto’s die je hebt gemaakt zijn echt prachtig, alleen de tip/vraag om een volgende keer niet te zeggen dat een recept glutenvrij is als het dat eigenlijk niet is. Het zou al helpen als het ‘glutenarm’ wordt genoemd.

    En verder, keep up the good work!

    • Reageer Stacey 15.02.2015

      Hi Mieke,
      je hebt gelijk dat roggemeel niet glutenvrij is, maar je kunt het ook bakken met amandelmeel of boekweitmeel beide wel volledig glutenvrij en ik heb zelf ook amandelmeel gebruikt om hem nog een keer te bakken. (In het recept staat aangegeven welke meelsoorten je kunt gebruiken bij het bakken)

      Spelt is absoluut niet glutenvrij, ook daar heb je gelijk in maar dit heb ik ook nooit beweerd. Ik geef meestal aan welke meel soorten je kunt gebruiken en adviseer altijd speltmeel te gebruiken ipv gewoon meel. Zelf eet ik heel soms iets met spelt of rogge op advies van de mdl arts om een resitentie niveau tegen gluten op te bouwen.

      Wat betreft havermout heb je echt heel veel glutenvrije varianten. In de glutenvrije winkel in Amsterdam zag ik gisteren maar liefst 8 soorten staan, dus zolang je de juiste koopt kan dit wel degelijk.

      Ik snap heel goed dat je hier op reageert en ken ook de reactie die jij maar ook ik vaak krijg als ik iets af sla. Ik zal voortaan duidelijker vermelden welke meel soort je moet gebruiken om hem glutenvrij te maken. Want zoals gezegd met dezelfde hoeveelheid boekweit of amandelmeel is hij wel degelijk glutenvrij. Ik hoop dat je hem alsnog kunt gaan maken en hij lekker is, de amandel variant vind ik in ieder geval erg lekker.

      Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

  • Reageer Henk-Jan 15.02.2015

    Hey, zag dit net op IG. Dit recept lijkt in basis heel erg op het recept dat ik al een paar keer heb gemaakt, van De Pan van Pien. Die was behoorlijk lekker trouwens. Alleen jij gebruikt in je recept water in plaats van melk en dadels in plaats van appelstroop. Ik was in mijn recept al niet zo blij met de appelstroop, want daar zit stiekem ook wat suiker in.
    Ben wel benieuwd of de ontbijtkoek bij jou zoet genoeg geworden is en met name of hij niet te korrelig maar een beetje plakkerig geworden is.

    • Reageer Stacey 15.02.2015

      Hi Henk-Jan, dank voor je reactie. Er bestaan veel verschillende varianten van dit recept en deze versie van Pien met appelstroop kende ik nog niet. Persoonlijk ben ik een behoorlijke zoetekauw dus ik vond het belangrijk dat hij wel lekker zoet is en een beetje sticky zoals een ontbijtkoek hoort te zijn. Zelf vind ik dat dit goed is gelukt, de bovenkant is niet zo plakkerig als bij een ‘Verkade’ ontbijtkoek, maar door de dadels niet 100 fijn te prakken blijft de structuur toch lekker sticky. Ik hoop dat jij hem ook lekker vind! Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag van je.

  • Reageer Rachel 16.02.2015

    hmm klinkt heel erg goed en vullend!

  • Reageer Rozentuintje 18.02.2015

    Dit klinkt super!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.