Legally-Fit: Een balans tussen werken, sporten en relaxen

19.03.2015

Balans tussen werken, sporten en relaxen
‘Als ik thuis kom plof ik op de bank en doe ik niets meer’ wees eerlijk vele van ons hebben met enige regelmaat deze gedachte. Je bent ongeblust na een dag hard werken en energie om te sporten heb je niet meer. Anderen gaan juist vrij regelmatig na hun werk nog even los in de sportschool of buiten. De juiste balans vinden tussen werken, sporten en relaxen, hoe doe je dat?
Vaak krijg ik de vraag, hoe doe je dat toch, sporten, werken, bloggen en toch ook nog relaxen?
Vandaag vertel ik mijn verhaal, hoe ik het doe. Of mijn versie voor jou werkt, dat hangt natuurlijk heel erg af van jouw dagelijkse patroon, werkzaamheden en sportactiviteiten, maar wellicht helpt het je een betere balans te vinden.

Mijn dagelijkse patroon van maandag tot en met vrijdag:
– Wekker: 06:45
– Deur uit: 08:00
– Klaar met werken: rond 18:30
Sporten: Maandag, Dinsdag, Woensdag, Zondag

Een goede kleding voorbereiding is het halve werk
Kleding: Als ik klaar ben met werken is het voor mij onhandig om eerst langs huis te fietsen om mijn sportspullen te pakken. Niet alleen kost het veel tijd en fiets ik dan om, het is dan ook heel makkelijk om op de bank te gaan zitten en niet meer naar de sportschool te gaan. Daarom neem ik altijd al mijn sportkleding mee naar kantoor. Dit heb ik de avond er voor al ingepakt of in de ochtend. Door goed voorbereid op pad te gaan verlies je dus geen tijd aan het ophalen van je kleding en ben je dus eerder thuis.

Goede voeding doet wonderen
Eten: Als je niet voldoende eet op de dag dan zul je te weinig energie hebben om direct uit je werk te gaan sporten. Zorg dan ook dat je voldoende eten bij je hebt om de dag door te komen. Mijn ontbijt, lunch en snacks maak ik vaak al de avond van te voren klaar zodat ik het in de ochtend alleen nog maar in mijn tas hoef te doen. Ik kies er vaak voor om op dagen dat ik ga sporten uit werk tussen de middag een flinke warme maaltijd te nemen, hierdoor heb ik al veel energie tot me genomen en red ik het gemakkelijk om te sporten uit werk. Als ik thuis kom na het sporten eet ik dan doorgaans iets lichts met veel eiwitten. Niet alleen lekker makkelijk en snel maar ook nog eens goed voor de opbouw van je spieren.

Plan vaste dagen in die passen in jouw persoonlijke leven
Routine: Als je van te voren weet welke dagen je later thuis bent en op welke dagen je lekker op de bank kan ploffen dan geeft dat direct al wat meer rust in je hoofd dan wanneer je het op het moment zelf allemaal bepaald en ziet. Werk dus toe naar een vast patroon wat voor jou goed werkt en wat binnen je prive situatie het beste past. Zo sport ik altijd op maandag, woensdag en zondag omdat dit de dagen zijn dat mijn vriend ook sport. Zou ik op donderdag, vrijdag en zaterdag sporten dan zouden we vrijwel nooit samen op de bank kunnen zitten. Op dinsdag heb ik de mogelijkheid om via mijn werk, onder werktijd te sporten van 17:00 tot 18:00 uur en ben ik daarna op tijd thuis.
Plan dus iedere week je sport sessies in en hou je daar dan ook aan! Idealiter plan je gewoon een vast ritme dat iedere week het zelfde is en dat bij wijze van uitzondering eens doorbroken kan worden als je iets anders hebt.

Wil niet alles tegelijk
1 voor 1: Je kunt heel veel dingen doen op een dag maar je moet ook weten te stoppen. Ik kan wel dag en nacht door gaan met bloggen en dingen verder perfectioneren of 3 uur per avond in de sportschool staan, maar dat kan niet, dat trek ik niet. Weet waar je eigen grenzen liggen en stop op tijd. Waarschijnlijk beginnen mensen die dicht bij me staan nu heel hard te lachen, want dit is iets waar ik zelf nog wel eens problemen mee heb. Ik wil te veel en ik wil alles ook veel te goed doen. Half werk leveren past niet bij mij en met minder dat perfectie kan ik eigenlijk geen genoegen nemen.
Goed wat ik wil zeggen, maak een keuze in de dingen die je doet. Er van uitgaande dat je, net als ik, gewoon moet werken, dan houdt je van ongeveer 18:30 tot 23:00 uur over 4,5 uur waarin je moet koken en eten. Je kunt prima in die tijd nog sporten en heel even relaxen op de bank, maar je moet niet ook nog een film willen kijken of ook nog een blog artikel willen schrijven.

Plan minimaal 1 vrije avond in je werkweek
Relax night: Minimaal 1 avond in de week moet in het teken staan van relaxen. Of je dan op die avond uiteten gaat [natuurlijk geen zakendiner of wild etentje], een boek leest of op de bank ligt in een comfi outfit, het maakt niet uit als je maar iets doet waarvan je weet dat je tot rust komt. Weet aan het begin van de week al welke avond dit is zodat je, je hier op kunt verheugen en er naar uit kunt kijken. Ik probeer meestal minimaal 1 hele avond in de [werk] week echt lekker op de bank te liggen met mijn vriend om een film of serie te kijken.

Love what you do, do what you love
Vind het leuk: Het is een mooie quote die op mijn bureau prijkt. Als je dingen doet die je leuk vindt dan kun je nog zo een druk leven hebben maar dan gaat het je veel makkelijker af dan als je dingen doet die je niet leuk vindt, dat slurpt namelijk energie. Ik verheug me vaak al op het sporten als ik op mijn werk zit en ik vind het ook helemaal geen moeite kosten om tijd vrij te maken voor mijn blog omdat deze dingen me meer energie opleveren dan dat ze me kosten.

Plan je weekend niet vol
Relax: Tuurlijk, het weekend is het moment om leuk te gaan lunchen, te shoppen, te sporten, te stappen, uit eten te gaan en bij iedereen langs te gaan en misschien ben ik ook wel een onwijze Granny maar als je, je hele weekend vol stopt met afspraken dan benauwt het weekend je al snel. Het weekend is om leuke dingen te doen maar ook om te relaxen en bij het idee dat je daar geen tijd voor hebt lopen al snel de bibbers over je rug. Zorg er dus voor dat je minimaal 2 dagdelen lekker voor relaxen in deelt. Dus slaap op zaterdag bijvoorbeeld heel lang uit en plof op zondag de hele avond lekker op de bank.

Nou dit is een beetje hoe ik mijn balans probeer te vinden en behouden, maar het is altijd lastig. Zo heb ik nu ook een verbouwing die natuurlijk veel tijd in beslag neemt waardoor ik soms net even iets andere keuzes moet maken dan ik normaal gesproken zou doen.

Hoe hou jij balans tussen werken, sporten en relaxen? 

Tags: , , ,
Categorie: #Legallyfit, Health, Healthy, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

10 reacties

  • Reageer Maurits 19.03.2015

    Ik heb ook erg moeite met het vinden van een goede balans. Ik sta en loop op mijn werk erg veel waardoor ik ’s avonds echt hele moeie benen heb

  • Reageer Rozentuintje 19.03.2015

    Jouw verhalen motiveren altijd erg, je werkt een stuk meer uren dan ik doe en toch weet jij de energie en tijd te vinden om te sporten. Petje af hoor!

  • Reageer Leoni 19.03.2015

    Goed artikel en goede tips. Wanneer je op vaste tijden werkt kan je een betere planning maken dan met onregelmatige werktijden, ook moet je het geluk hebben dat je warm kan eten tussen de middag met werk, niet iedereen heeft deze luxe. Door mijn onregelmatige werktijden op stage (vroeg, laat en nacht), school opdrachten etc. is het nog een hele taak om deze balans te vinden.

    • Reageer Stacey 19.03.2015

      Met onregelmatige tijden is het zeker heel lastig om te plannen, dat kan ik me goed voorstellen. Zeker toen ik nog studeerde, stage liep en een bijbaantje had vond ik dat vaak lastig. Pas in mijn laatste jaar heb ik daarin een balans gevonden door goed vooruit te plannen met je opdrachten en heb toch geprobeerd vaste dagen aan te houden voor het sporten. Vaste tijden is heel moeilijk, dat begrijp ik. Echter op een kantoor als het mijne zijn vaste werktijden ook niet heilig, ik begin wel altijd om dezelfde tijd en streef er naar om rond 18:30 weg te gaan, maar vaak genoeg zit ik gewoon tot 20:00 of later nog achter mijn bureau, iets wat je niet goed kunt voorzien.

      Qua warm eten denk ik dat de meeste bedrijven wel een magnetron aanwezig/beschikbaar hebben. Tenminste, ik heb tot nu toe altijd een magnetron gehad. Ik koop namelijk nooit eten in een kantine omdat dit gezien mijn allergie niet kan. Zelf koken is daarbij ook een stuk gezonder natuurlijk 😉

  • Reageer Ima 19.03.2015

    I LOVE THIS!

  • Reageer Linda 19.03.2015

    Goede tips! Ik ben een tijd de balans kwijt geweest toen was het alleen maar sporten en werken, inmiddels heb ik een aardige balans met drie keer in de week sporten en de ene week werk ik 40 uur en de andere week 32 zo hou ik een aardig balans 😀

  • Reageer Blogrondje #4 - Run Magazine 20.03.2015

    […] In ons drukke bestaan is het lastig om de juiste balans te vinden tussen werken, sporten en ontspanning. Op Legally-Fit vertelt Stacey hoe ze dit evenwicht in stand houdt en geeft handige tips die jou ook kunnen helpen om een betere balans te vinden. Meer op Legally-Fit. […]

  • Reageer Lenneke 22.03.2015

    Superfijn artikel dit! Ik heb er heel veel moeite mee om balans te houden, dus dit helpt me wel. Thanks!

  • Reageer Amy van Middendorp 23.03.2015

    gelukkig ben ik toch niet de enige die hier moeite mee heeft! ben sinds een weekje fulltime aan het werk, en dat is toch echt wel even wennen zeg. bedankt voor de tips!

  • Reageer Ginny 27.03.2015

    Knap dat je dit zo kan! Ik heb best wel veel rust nodig en wil heel veel dingen tegelijk, dus dat botst soms.
    Zeker weten goede tips!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.