Legally-Fit & Food Met: Inge

04.03.2015

Let's run away
Op Instagram zie ik maar al te vaak de meest mooie hardloopfoto’s voorbij komen vanuit een zonovergoten landschap. Inge werkt momenteel als Nanny in Australië maar is niet alleen druk met haar werk, ze is ook nog eens super sportief en is momenteel aan het trainen voor haar tweede marathon. 
Introductie:

Good day mates! Mijn naam is Inge, 24 jaar en momenteel woonachtig in ‘the most liveable city of the world’ Melbourne, Australië. Ik ben een afgestudeerde verpleegkundige die een tikkeltje verslaafd is aan reizen en dus de kans heeft gepakt om een jaar Down Under te gaan wonen.

Ik werk hier niet als een verpleegkundige, maar als een au pair. Als au pair woon je in bij een gezin en helpt je het gezin met de dagelijkse dingen. Eigenlijk ben je een soort tweede mama.

Ik zorg hier voor twee stoere en sportieve jongens, die het maar al te leuk vinden om af en toe een geintje uit te halen. Elke dag kan weer anders zijn en dat maakt dit een onwijs leuke uitdaging.

  1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
    Ik train zo’n 5 á 6 dagen per week dat vooral uit hardlopen bestaat. Momenteel ben ik in training voor mijn tweede marathon die ik in Canberra ga lopen. Ik volg een schema waarbij ik korte afstanden, lange duurlopen en de altijd geliefde interval trainingen afwissel om straks zo sterk mogelijk aan de start te verschijnen.Daarnaast combineer ik hardlopen met wat krachttraining en yoga. Op de zaterdagochtend ben ik meestal te vinden bij NTC Melbourne. Een workout sessie van 45 min waarbij de workouts van de NTC app tot leven worden gebracht. Intensief, maar zeker zeer effectief!
  1. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
    Dat is een lastige vraag. Al zou je natuurlijk kunnen denken dat ik hardlopen de leukste sport vind om te beoefenen. Hardlopen behoort zeker tot één van mijn favoriete sporten, maar ik haal ook heel veel plezier uit turnen. Ja, je leest het goed… turnen!Downloads4
  1. Hoe lang sport je al?
    Sinds mijn 4e jaar ben ik in de gymzaal te vinden.Ook heb ik op een blauwe maandag nog gevoetbald tussen alle jongens, maar toen ik twee keer achter elkaar een bal in m’n gezicht kreeg, was ik er klaar mee.

    In oktober 2013 ben ik begonnen met hardlopen, met het welbekende ‘start to run met Evy’ programma. De eerste lessen vond ik vreselijk! Steeds op het moment waar je klonk als een ‘zeehond met een longprobleem’ hoorde je de motiverende stem van Evy ‘je bent goed bezig, je bent er bijna!’

    Wel fijn hoor, met de gedachte dat zij lekker op een stoel zit, wat commentaar geeft en jij je benen uit je lijf rent…Een paar weken later ben ik zonder Evy gaan rennen om te kijken wat ik zelf kon en sindsdien train in gewoon met m’n eigen schema en m’n Nike+ SportWatch. Inmiddels staat er al zo’n 2050 km op m’n Nike plus account en ben ik voorlopig nog niet uitgerend!

  1. Hoe ziet jouw favoriete sportoutfit er uit?
    Sportkleding, dat heb je nooit genoeg! Ik moet mezelf af en toe inhouden om niet weer iets nieuws te kopen. Want zeg nou eerlijk, je rent toch altijd net iets beter in een nieuwe outfit?!Mijn favoriete sport outfit bestaat uit een korte short van Nike, een los ademend hemdje van de H&M, m’n Nike+ SportWatch en m’n Nike Lunarglides of Lunartempo’s (kan niet kiezen tussen m’n schoenen).
  1. Welke sport kan jou echt niet boeien?
    Uuuuh, even denken hoor. Eigenlijk heeft elke sport wel iets, maar als ik echt moet kiezen dan zeg ik poolen. Ik vind dat meer iets om te doen als je in een café aan je zoveelste bier of wijn zit.
  1. Sport je liever in de zomer of in de winter?
    Einde van de winter wanneer er een klein lentezonnetje tevoorschijn komt en het rond een graadje of 12 á 15 is.
    Ik kan jullie vertellen, de zomer hier in Australië is niet te vergelijken met ons kleine kikkerlandje. Ik train nu met temperaturen rond de 30 graden of warmer en om dan een lange afstand te lopen, poeh het is dat je je eigen zweet niet kan drinken om je vochtbalans op pijl te houden… Dat maakt de trainingen soms wel zwaar, maar dat neemt niet weg dat het hier prachtig is om te rennen!
  1. Cardio of krachttraining?
    Cardio! Waar de één plezier haalt uit het liften van gewichten, haal ik plezier uit het rennen van eindeloze kilometers. Hardlopen brengt mij op plekken waar ik anders nooit naar toe zou gaan. Af en toe ren ik weleens een ‘rondje’ op de hardloopband, maar het liefst ren ik toch buiten waar elke keer weer wat nieuws te zien is! Geen saaie muur waar je elke keer weer tegenaan moet kijken…Downloads3
  1. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
    Op het volbrengen van mijn eerste marathon die ik vorig jaar in Melbourne liep. Ik was niet van plan om de hele te gaan lopen, maar met het idee ‘ik ben hier maar één keer’ wilde ik het gewoon een keer mee maken. Mijn voorbereiding was niet lang, 6 weken ongeveer. De trainingen waren niet altijd even makkelijk, maar zolang in jezelf blijft geloven, kan je alles aan. En dan wil ik niet zeggen dat ik dacht, ‘joh die marathon die doe ik even’… zeker niet! Ik wist heel goed waar ik aan begonnen was.De ene training ging beter dan de andere training, maar de kilometers werden gemaakt. Alle trainingen en voorbereidingen heb ik alleen gedaan. Want mijn geliefde achterban zat aan de andere kant van de wereld. Al moet ik zeggen dat alle lieve mensen via social media me ontzettend goed gesteund hebben! Zeker op de momenten wanneer ik het zwaar had.

    En dan de dag van de waarheid, 12 oktober om 7 uur in de ochtend (ja, ze starten hier ERG vroeg) mocht ik van start. Zonder een precieze eindtijd in mijn hoofd op weg naar de finish.

    Rennend door de ‘most liveable city of the world’, langs verschillende hoogtepunten, de runnershigh, de warme zon en kippenvel. Alles gaat voorbij en daar stond ik dan ineens aan de andere kant van de finishlijn in een tijd van 4:01:00 min.

    Alles was perfect, althans had ik graag in de armen van mijn ouders willen vallen! Mijn steun en toeverlaat tijdens elke hardloopwedstrijd!

  1. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
    Ik kan me geen leven voorstellen zonder sport. Stilzitten daar houd ik niet van. Ik ben het liefste de hele dag in beweging. Ik heb zo’n 2 maanden geleden een liesblessure gehad en kon ik weinig tot niet hardlopen, dat was erg frusterend. En als je dan niet hardloopt, dan zie je serieus OVERAL hardlopers… Maar ik kan gelukkig nu zeggen dat door rust en yoga ik weer pijnvrij mijn kilometers kan rennen.
  1. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
    Mijn tweede marathon onder de 4 uur finishen, dat zou ik echt heel graag willen bereiken.Het zal zeker een uitdaging worden, maar het feit dat ik mijn allergrootste support langs de kant heb staan en ik ze na de finish in de armen kan vallen, geeft me extra power om te vechten voor elke kilometer!
  1. Gezond eten, hoe doe jij dat?
    Door gezond eten voel ik me fitter en beter in mijn vel. Het was aan het begin even wennen om ‘anders’ te eten dan thuis. Thuis maak ik altijd het eten zelf en nu eet ik vaak mee met het gezin. Gelukkig kan ik hier mijn gezonde recepten wel maken, al krijg ik van de kids weleens een blik van ‘wat is dat’ haha.  Ze zeggen ‘moderation is the key’, dus ik kan ook zeker genieten van een lekker stuk chocola, nootjes of TimTams (Australische koekjes, TE lekker!)Downloads2
  1. Wat is jouw favoriete healthy recept?
    Mijn favoriete healthy recept is gebakken havermout!
    Heel simpel, dit heb je nodig:
  • schaaltje die in de oven kan
  • bakspray
  • banaan
  • 40 gram havermout
  • 2 eetlepels proteïne poeder (optioneel)
  • 1 eiwit
  • scheutje water (of amandelmelk, soja e.d.)

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Prak je banaan in het schaaltje.
Voeg de havermout, proteïne poeder, het eiwit en water toe.
Even mixen en hop de oven in voor zo’n 20 minuutjes.

  1. Wat is jouw guilty pleasure?
    Mijn dag is niet compleet zonder pindakaas!
  1. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
    Ontbijt: Gebakken havermout met een lepel pindakaas. Coffee latte met amandelmelk
    Tussendoor: Handje ongezouten nootjes en wat dadels en een grote kop thee
    Lunch: Een eiwrap gevuld met spinazie, zalm en avocado.Groot glas water
    Tussendoor: Een smoothie van banaan, Griekse yoghurt, blauwe bessen en mango.
    Diner: Gestoomde zalm, pompoen en zoete aardappel frietjes. Groot glas water
    Tussendoor: Grote kop thee met een stukje 85% pure chocola
  1. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
    Doe het omdat je het wil, niet omdat je het moet. Kijk naar het positieve en denk aan het feit wat je ervoor terug kan krijgen. Het gevoel wat je krijgt na een fijne hardloopsessie of een workout in de gym, dat zijn toch de momenten waarop we ons het beste voelen.Het gevoel dat je lichaam sterk genoeg is om je eerste 10 km te rennen en je het gewoon doet. Dat gevoel, de adrenaline die door je hele lichaam schiet, het gevoel dat je je doel bereikt hebt en dat je eventjes laat zweven op je wolkje. Dat zijn de momenten waar we voor werken.
    Wees niet te streng voor jezelf en vergelijk je niet teveel met anderen. Ieder is uniek en bewandeld zijn eigen pad. Geniet, leef en lach!

    Veel liefs vanuit Australië

Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

8 reacties

  • Reageer Tessa 04.03.2015

    Superleuk om te lezen! Heel veelnsucces.met alle voorbereidingen en dat zal ik nog welntig keer herhalen via IG haha! 😉

  • Reageer Maurits 04.03.2015

    Wauw, wat zou hardlopen bij dat weer toch fijn zijn

  • Reageer Mari Durieux 04.03.2015

    Super leuk om je verhaal hier te lezen Inge! Leuk geschreven weer Stacey

  • Reageer Rozentuintje 04.03.2015

    Erg leuk om je verhaal te lezen na het zien van al je Instagram foto’s!

  • Reageer Sanne 04.03.2015

    Je havermout recept ga ik zeker een keertje proberen, al zal de locatie waar ik hem op eet niet zo tropisch zijn haha!

  • Reageer Manon 04.03.2015

    Wauw, leuk om te lezen! Hardlopen in Australië, heel gaaf lijkt me dat, maar ook heel zwaar en anders dan hier ja.

  • Reageer Rachel 04.03.2015

    super goed van je en wauw vier jaar alweer heel goed!

  • Reageer carlijn 05.03.2015

    Heel erg leuk om te lezen!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.