Legally-Fit: Je voorbereiden op de CPC loop

05.03.2015

IMG_3315
Komende zondag wordt Den Haag weer overspoelt met hardlopers, of je nu mee doet aan de 5 km, de 10 km of de halve marathon, het lopen van een wedstrijd is altijd spannend en vergt de nodige voorbereidingen. 

1. Verken het Parcours
Als je het parcours al goed in je hoofd hebt weet je waar de smalle stukken te vinden zijn, waar het parcours om hoog gaat en waar je juist even kan uitblazen omdat je een stuk naar beneden loopt. Het is dan ook aan te raden even te kijken hoe de route loopt, dan weet je ook een beetje waar je precies in de race zit tijdens het lopen. Voor de 5KM vind je het parcours hier, de 10KM hier en de Halve marathon hier.

2. Check het weer
Vorig jaar was het behoorlijk warm tijdens de CPC en het weer belooft ook dit jaar weer mee te zitten. Momenteel geven de voorspellingen een heerlijke 13 graden aan met windkracht 4. Omdat er nauwelijks bewolking in de lucht zal zijn kan het dus nog wat warmer aanvoelen dan de genoemde 13 graden. Het is belangrijk dat je hier qua kleding rekening mee houdt, als je, je immers te warm kleed dan zal je lichaam heel veel energie kwijt zijn aan het koelen van je lichaam. Deze energie gaat dan niet in het lopen zitten hetgeen ten gevolgen heeft dat je minder goed zal presteren.

3. Plan je reis naar Den Haag
Bedenk alvast van te voren hoe je naar Den Haag gaat. Voordeel van deze wedstrijd ten opzichte van vele andere is dat de start zich vlak bij het station van Den Haag bevindt en je dus gemakkelijk ook met openbaar vervoer de locatie kunt bereiken. Daarnaast heeft de organisatie in samenwerking met de NS een speciale dagkaart ter beschikking gesteld, voor 10 euro kun je op de site van de NS een dagretour kopen vanaf elke locatie in Nederland. Zorg dat je ruim op tijd aanwezig bent zodat je niet in de stress komt als er onderweg iets tegen zit.

4. Eten en drinken, de dagen vooraf
Het is belangrijk om de dagen voorafgaand aan de wedstrijd en dan met name als je de halve marathon loopt, extra koolhydraten tot je te nemen en extra veel te drinken [nee dan bedoel ik geen wijn ;)].
– Koolhydraat stapelen: Ben je gewend om niet zo veel koolhydraten te eten dan wil ik je aanraden vrijdag en zaterdag toch voor maaltijden met koolhydraten te kiezen en dan bij voorkeur volkoren producten. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een lekkere pasta te eten of pannenkoeken te bakken.
– Voldoende Vocht: Zeker omdat het nu voor het eerst sinds lange tijd weer een lekkere temperatuur belooft te worden en je lichaam hier dus nog niet aan is gewend, is het aan te raden op zaterdag al voldoende te drinken. Kies er niet voor om louter water te drinken, dit bevat namelijk vrij weinig voedingsstoffen en mineralen en zorgt er ook voor dat zout en dergelijke uit je lichaam gaan, dus zorg voor een balans tussen bijvoorbeeld water en kokoswater hetgeen meer vitamines en mineralen bevat.

5. Voeding op de dag zelf
Op de dag zelf mag je lekker uitgebreid ontbijten, je moet immers een goede bodem hebben voor de wedstrijd. Indien je gevoelige darmen hebt is het raadzaam om het aantal voedingsvezels dat je tot je neemt wel enigszins te beperken omdat je anders wellicht last van je darmen krijgt tijdens het lopen. Voorbeelden van goede voedzame ontbijtjes zijn pannenkoeken en havermout. Tevens is wetenschappelijk bewezen dat het drinken van rode bietensap je hardloopprestaties kan verbeteren, lekker is anders maar het is wellicht het proberen waard!
Indien je de halve marathon loopt, welke om 14:30 pas van start gaat, is het aan te raden voldoende te eten voor de wedstrijd. Ga dus niet lopen op louter je ontbijt en wellicht een banaan want dan gaat het mis [lees, dit gebeurde mij vorig jaar…]. Normaliter zou je om 14:30 hebben geluncht al dus doe dat nu ook. Natuurlijk snap ik dat je niet TE veel wilt eten, maar wat dacht je van 2 plakjes bananenbrood met pindakaas?

 6. Leg je spullen vast klaar
Voorkom stress en leg vast de dag van te voren al je spullen klaar en zorg dat je alles in huis hebt dat je nodig gaat hebben. Je zult anders net zien dat de Etos dicht is en je geen pleisters of Imodium meer kunt halen… Leg dus je spullen netjes klaar, dat voorkomt een hoop stress en hierdoor weet je zeker dat je niets gaan vergeten. Denk er ook aan dat je horloge en telefoon voldoende zijn opgeladen zodat je niet voor een verrassing komt te staan dat je bij kilometer 3 al geen muziek meer hebt.

7. Geniet!!!
Oh dit kan ik niet vaak genoeg zeggen, ga genieten. Of je nu de 5km, de 10km of de halve marathon gaat lopen, je bent een topper! Besef gewoon even hoe onwijs knap het is dat jij daar aan die start staat, dat je dit gewoon gaat doen en dat je hier al weken/maanden voor aan het trainen bent. Heel leuk hoor een nieuw PR lopen, maar het feit dat je überhaubt over de finish komt is al heel erg knap, besef dat. Ik snap dat je heel graag zo snel mogelijk wilt lopen en dat je een streeftijd in gedachte hebt maar voorkom dat je teleurgesteld over de finish komt omdat je net je streeftijd niet hebt gehaald, dat zou toch eeuwig zonde zijn?

Wie van jullie kan ik nog tegen het lijf lopen komende zondag en welke afstand ga je lopen of wie kom je aanmoedigen? 

Tags: , , ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Hardlopen, Legally-Fit, Sporten
Vorige post Volgende post

16 reacties

  • Reageer Yamina 05.03.2015

    Spannend, zondag gaat het mijn eerste halve marathon worden. Ik heb er zin in en ben ook heel blij met dit artikel! Wellicht zie ik je nog. Veel succes en geniet ervan!

    • Reageer Stacey 05.03.2015

      Wat spannend zeg je eerste halve marathon! Ga er van genieten, heel veel succes en tot daar!

  • Reageer Nathalie 05.03.2015

    Fijne tips! Vooral de voedingstips, deze ga ik zeker onthouden! Succes zondag!

  • Reageer Irene 05.03.2015

    Harstikke goed! Veel succes!

    Een plakje bananenbrood met pindakaas is voor mij trouwens echt geen goed idee. Pindakaas is te vet, dan krijg ik last van mijn maag tijdens het hardlopen.
    Het beste probeer je geen nieuwe voedingsmiddelen uit voor een wedstrijd. Gewoon bij het oude-vertrouwde houden en tijdens oefenrondjes eens wat dingen uitproberen 🙂

  • Reageer Manon 05.03.2015

    Fijne tips! Heel veel succes zondag, ik ben er helaas niet bij, misschien volgend jaar! 🙂

  • Reageer Marieke 05.03.2015

    Ik ben er zelf ook bij, maar ik loop de 5km. Bedankt voor de tips en super veel succes zondag!! 🙂

  • Reageer Arie 05.03.2015

    Het wordt ongeveer 14 graden. Voor mij net de grens tussen lange en korte broek. Aangezien de zon gaat schijnen, ga ik toch maar voor de korte.

    Overigens, gebruik je ook gelletjes ? Ik heb er een bij me voor ongeveer halverwege. Vraag me af wie nog meer gelletjes gebruikt.

    • Reageer Stacey 06.03.2015

      Hoi Arie, Ik twijfel ook nog tussen een korte en capri broek voor zondag maar denk dat ik het uiteindelijk op de dag zelf ga beslissen.
      Ik gebruik bij een halve marathon gelletjes, omdat ik een soort snoepjes gebruik zijn de verhoudingen in gebruik iets anders bij mij dan bij reguliere zakjes. Ik begin bij 10 KM en doe er vervolgens iedere 2,5 KM 1 tot de 20 KM.
      Mocht je het leuk vinden om er meer over te lezen: http://legally-brunette.nl/2014/02/met-gel-ren-je-lekker-snel-6/
      Heel veel succes zondag!

      • Reageer Arie 06.03.2015

        Thanks voor de link. Die snoepjes kende ik nog niet.
        Ik ga voor de gel rond de 9 km. Vorig jaar was ik echt te laat. Moet even kijken waar de drankpost staat, want die gel is echt wel vies.

        Jij ook heel veel succes. Welke pacer ga je volgen ?

        • Reageer Stacey 06.03.2015

          Vorig jaar vond ik het heel lang duren voor er een drankpost stond dus ik denk er nu aan om weer met drinken te gaan lopen. Ik heb niet echt een tijd in mijn hoofd die ik perse wil lopen maar ik wil wel proberen met de pacers van 1:55 te gaan lopen, mocht het niet lukken kan ik altijd nog afhaken. Welke tijd heb jij voor ogen?

          • Arie 08.03.2015

            1.55 lijkt me een mooi streven. Heb dit jaar niet zo veel kunnen trainen, dus alles onder de 2 uur is meegenomen. Ik ga alvast beginnen met water drinken.

  • Reageer Jasmine 06.03.2015

    Bedankt voor de tips. Ik ben van plan met de pace van 2 uur mee te lopen. Hopelijk zie ik je nog aanstaande zondag!

    • Reageer Jasmine 06.03.2015

      pacer*

    • Reageer Stacey 06.03.2015

      Oooeeh gezellig! Ik wist niet dat er pacers zijn! Ik zal even checken op de RW site welke er allemaal zijn! Thanks voor de tip en hopelijk tot zondag.

  • Reageer Blogrondje #3 - Run Magazine 06.03.2015

    […] Komend weekend is de CPC Loop in Den Haag. Annemerel staat zondag 8 maart aan de start, maar vraagt zich op haar blog af of ze er wel klaar voor is. Na haar mini ‘hoogtestage’ loopt ze snellere tijden, maar is dat effect zondag niet uitgewerkt? Mocht ze nog tips willen, dan is post van Stacey aan te raden met 7 tips om je voor te bereiden op de CPC Loop. […]

  • Reageer Jessica 06.03.2015

    Heel veel succes zondag bij de CPC meid!! 🙂 X

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.