Legally-Fit: Je voorbereiden op de Zandvoort Circuit Run

26.03.2015

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Komende zondag, 29 maart 2015, wordt de achtste editie van de Runner’s World Zandvoort Circuit run georganiseerd. Of je nu mee doet aan de 5 kilometer of de 12 kilometer, je legt een uniek parcours af en het belooft ook dit jaar weer een feestje te worden. Om je op weg te helpen geef ik je vandaag de laatste tips om je goed voor te bereiden op de wedstrijd. 

Runner’s World Zandvoort Circuit Run
Een unieke wedstrijd die gedeeltelijk plaatsvindt op het parcours van Zandvoort en de lopers via het strand en het centrum een afstand van 12 kilometers doet afleggen. Naast de 12 kilometer is er ook een 5 kilometer wedstrijd, een scholenkampioenschap en een kidsrun tijdens dit evenement. Dit jaar vindt het evenement voor de achtste keer plaats.

Het weer
Maart roert zijn staart luid het gezegde en dat is zeker waar. Was het in 2013 nog ijzig koud, vorig jaar was het 20 graden. Deze zondag belooft het weer niet geweldig te worden, met een temperatuur van maximaal 11/12 graden is het in ieder geval niet te warm maar kan het met windkracht 5 zelf behoorlijk frisjes zijn. Met een beetje mazzel houden we het droog, maar houdt rekening met een bui. Check dus goed het weerbericht tot het moment dat je de deur uit gaat zodat je de juiste kleding bij je hebt voor de omstandigheden.

Kleding
Wat doe je aan als het rond de 11/12 graden is, er kans is op regen en er een flinke wind staat. Normaliter vind ik het heel makkelijk om kleding advies te geven en zeg ik altijd; tel er 10 graden bij op en je weet wat je aan moet doen. Dit keer is het echter iets moeilijker en is het gegeven de omstandigheden ook een stuk persoonlijker. De wedstrijdlopers zullen gewoon lopen in een korte broek met een tanktop of T-shirt, dus dit kan zeker. Echter denk ik dat dit voor vele te koud zal zijn gegeven de temperaturen en verwachtte kans op een enkele bui. Zelf ga ik daarom, denk ik op dit moment, voor een capri broek met een dun shirt met lange mouwen als race outfit.

Sokken
Ja begin maar te lachen, maar ik ga het echt hebben over sokken! Dat het belangrijk is om sokken te dragen dat zullen jullie allemaal wel begrijpen, maar strandevenementen vragen om andere sokken dan wegwedstrijden. Laat het me uitleggen; Je loopt vanaf de duinen/boulevard het strand op waarna je via het mulle zand je weg probeert te vinden richting het harde zand. Je loopt behoorlijk te ploegen en jij niet alleen, al die duizenden deelnemers met jou. Heb je van die hele lage sokjes aan dan hebben die meestal aan de binnenkant van je voeten een stuk waar ze niet goed aansluiten op je voeten en een beetje van je voeten wijken. Precies daar komen dan die zandkorrels in je sok. Geen fijn gevoel en helemaal niets als je weet dat je dan nog zeker 5 kilometer moet gaan lopen. Draag dus iets hogere sokken bijvoorbeeld die tot iets over je enkel of net op de knobbel bij je enkel komt.

Vervoer
Hoe ga jij naar het evenement? Hoewel met de auto waarschijnlijk voor veel mensen de voorkeur heeft, moet je rekening houden met file en veel drukte op de weg en de parkeertreinen. Indien je de mogelijkheid hebt is het aan te raden om dus met de trein te komen. Het station van Zandvoort ligt op 900 meter vanaf het circuit en op de dag van het evenement worden er extra treinen ingezet om alle bezoekers te vervoeren. Daarnaast is het ook een optie om via Haarlem Centraal te reizen en daar de bus naar Zandvoort te nemen.
Plan hoe dan ook je reis goed van te voren en zorg dat je op tijd weggaat zodat je niet in de stress komt mocht er iets mis gaan. Op de website van het evenement wordt goed uitgelegd hoe het evenement te bereiken is en waar je eventueel zou kunnen parkeren.

Parcours
Het is altijd verstandig om van te voren het parcours goed te bekijken dat je gaat lopen. In het parcours zit veel hoogte verschil en daarbij heb je te maken met veel verschillende soorten ondergronden. Op het circuit loop je op asfalt, je loopt door het zand en in het centrum liggen van die kleine stenen. Kortom; weet wat je loopt en weet waar je loopt, dan kom je niet zo snel voor een verrassing te staan tijdens het lopen. Het parcours van de 12 kilometer vind je hier en het parcours van de 5 kilometer vind je hier.

Voeding en Drinken vanaf vrijdag
Hoewel de langste afstand van komende zondag de 12 kilometer is het zeker niet onverstandig om de dagen voor de wedstrijd wat extra koolhydraten tot je te nemen. Ook is het verstandig om de dag voor de wedstrijd meer dan normaal te drinken.

Voeding op de dag zelf
Om 13:00 uur start de 12 kilometer wedstrijd. Een iets wat lastige tijd, omdat je dus eerder dan voor jou gebruikelijk is zal moeten lunchen, immers op louter een ontbijtje ga je het niet redden. Zorg dus voor een stevig ontbijt, zoals havermout, pannenkoeken of broodjes. Ga vooral geen nieuwe dingen eten of veel en vet eten. Kies er voor om tussen 11 uur en half 12 nog iets te eten wat lichts, denk daarbij aan een banaan, een energie bar, energie reep of een plakje bananenbrood.

Voeding en drinken tijdens de wedstrijd
Ben je gewend om wel eens een gelletje te nemen dan is het geen gek idee om halverwege de wedstrijd er een te nemen. Doe dit echter alleen als je al vaker gelletjes hebt genomen en dus weet hoe je lichaam er op reageert. De organisatie zorgt voor drinken tijdens de wedstrijd, maar je kunt natuurlijk altijd je eigen drinken nog mee nemen.

Overige tips
– Regen, een niet al te hoge temperatuur en wind, het kan er voor zorgen dat je behoorlijk afkoelt in het startvak. Zorg voor een poncho of vuilniszak die je warm en droog kan houden.
– Het waait hard en dat kan er voor zorgen dat je haar flink door de war gaat, helemaal doordat het parcours in het begin vrij open is en de wind dus vrij spel heeft. Zorg dus dat je haar goed vast zit, zodat het niet in je ogen kan waaien of probeer eens een van deze kapsels.
– Zorg dat je voldoende eten en drinken bij je hebt voor na afloop van de wedstrijd, je wilt namelijk geen honger klop na zo een prestatie!
– Een goede voorbereiding is het halve werk dus leg je spullen alvast klaar de avond voor de wedstrijd.
– Op jacht om je PR te verbeteren? Pas nog even je playlist aan zodat de muziek je wat extra power kan geven om dat tandje harder te gaan lopen!
– Op zoek naar een ervaring van vorig jaar, lees mijn verslag van vorig jaar!
– Loop zo veel mogelijk rechts tijdens de wedstrijd, zoals je op een normale stoep ook zou doen, hierdoor voorkom je irritaties bij je mede hardlopers en bevorder je de doorstroming. Loop je samen met iemand, ga dan niet samen midden op het parcours lopen maar zorg dat iemand er makkelijk langs kan.
– Gebruik je een gelletje? Wees dan zo netjes deze niet op het strand of in de duinen te deponeren. Meestal staat 100 meter voor een water punt een bord waarmee dit punt wordt aangegeven, neem daar je gelletje, kun je hem gelijk wegspoelen, en gooi hem daar ook weg. Wel zo netjes.

Ik hoop dat jullie met bovenstaande tips een hele succesvolle wedstrijd zondag tegemoet gaan! Zelf loop ik de 12 kilometer dus wellicht zien we elkaar nog. Wie lopen er zondag allemaal mee? 

 

 

Tags: ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Daria 26.03.2015

    Ik loop zondag de 5 km in Zandvoort 🙂 Twijfel nu ook al wat ik zondag zal aan doen. Op zaterdag vertrek ik al richting Haarlem, dus ik neem waarschijnlijk een paar verschillende setjes mee……
    Veel succes en fun met de 12 km!!!

  • Reageer Linda 26.03.2015

    Ik heb er zo veel zin in!!! 2 jaar geleden liep ik hem in de ijzige kou (en een pr), ik liep toen 34.41, over de 5. Daarna nooit meer zo een tijd gehaald dus ik wil nu een pr lopen! We gaan knallen! Hopenlijk kom ik je nog even tegen 🙂

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.