Legally-Fit: Voel jij de druk om sneller te worden?

15.03.2015

IMG_4460-001
Waaah ik heb een PR gelopen. Hoe vaak zie of lees je het niet? Zelf doe ik er zo heel af en toe vrolijk aan mee. Onder lopers en dan met name lopende bloggers lijkt het een nieuwe trend, sneller hardlopen, sneller worden. Vandaag vertel ik over mijn dilemma’s omtrent het sneller hardlopen en vertel ook gelijk hoe je sneller kunt worden. 

Ik was net weer begonnen met hardlopen na mijn blessure. Ik was blij dat ik net weer mocht lopen en vond dat ik ter beloning van het feit dat ik weer herstellende was en goed aan het trainen was, wel wat leuks in de Nike Store in Amsterdam mocht kopen. Ik stond me te verlekkeren aan de schoenen en past een leuk exemplaar. De verkoper vroeg hoe snel ik rende en ik vertelde dat ik na mijn blessure net weer was begonnen met lopen en ik nu op de 5 km op ongeveer 5:20 zat [hetgeen ik trouwens heel snel vond]. Hij keek me aan en zei: ‘Ow je bent dus niet echt een getrainde loper ofzo.’ Ik was verbaasd, sinds wanneer lopen getrainde lopers louter heel snel? Nee ik ben geen Michel Butter, ik ben een recreant die plezier haalt uit het lopen. Getraind, ja dat zou ik mezelf wel kunnen noemen met vele halve marathons en een hele marathon. Stamelend vertelde ik dat ik nog geen half jaar geleden de ene na de andere wedstrijd liep en zelfs een marathon had gelopen maar dat ik door een blessure enkele maanden uit de roulatie was geweest. ‘Ow naja het zal wel’ was zijn antwoord.

Gewoon maar 1 voorbeeld uit de vele keren dat ik de druk voel om sneller te worden. Ik weet heel goed dat ik namelijk niet heeeeel snel ben. Zo liep Tessa in een verpletterende tijd de Vondelpark loop en over de snelheid waarmee Annemerel over het asfalt gaat daar durf ik niet eens van te dromen.

Stiekem heb ik een beetje het gevoel dat als je niet heel snel bent je niet serieus genomen wordt, je er niet helemaal bij hoort.

Hoe word je sneller
Om sneller te worden is er 1 tover woord en dat is ‘Intervaltraining’. Een interval training is een afwisseling in je snelheid en dus intensiteit binnen je training. Je traint stukken op een hoge intensiteit en dit wissel je af met stukken die je loopt op een lagere intensiteit. Door op korte stukken voor een niet al te lange tijd op hoge intensiteit te trainen ontwikkel je meer spiermassa hetgeen je nodig hebt om sneller te worden.

Kijk maar eens naar een sprinter, dit is vaak een gespierd persoon, terwijl een marathon loper juist heel dun en iel van postuur is. Reden hiervoor is dat als je op een lange afstand loopt je lichaam spiermassa moet gaan verbruiken om voldoende energie te hebben.

Een andere truc om ‘tijdelijk’ sneller te worden is door met iemand te lopen die net iets sneller loopt dan dat jij loopt. Voorbeeldje: Mijn PR op de halve marathon stond op 1:56:48 en tijdens de CPC liep ik mee met de pacers van 1:55 dat is dus per kilometer net een tikkeltje sneller dan ik ooit heb gelopen. Door achter of met iemand te lopen die net even sneller is kun je het makkelijker volhouden op dat tempo. Goede tip dus als je tijdens een wedstrijd sneller wilt lopen.

Een schema en meer tips over sneller worden ga ik volgende week delen! 

Waarom zou je sneller worden?
Onlangs vroeg ik aan iemand waarom ik dan de volgende keer voor een sub 1:50 moest gaan trainen op de halve marathon? Waarom moest ik sneller worden?
Zijn antwoord was dat het met hardlopen net zo was als met werken, als je, jezelf niet meer wilt verbeteren en een stap omhoog wilt doen, dan ben je niet ambitieus.
Een lastig punt, want waar ik in mijn werk extreem ambitieus ben en erg carrière gericht ben, heb ik dat met hardlopen op een andere manier. Dat komt omdat ik hardlopen zie als ontspanning en ik opbouwen naar een afstand, bijvoorbeeld van de 5 naar de 10, ook zie als groei. Maar als je eenmaal je favoriete afstand hebt behaald dan is sneller worden een vorm van ambitie, het is nu eenmaal leuk om ergens steeds beter in te worden. Een mens vindt het fijn om complimentjes te krijgen, je PR verbreken kun je zien als een compliment van je lichaam dat je progressie hebt gemaakt en beter bent geworden. Iets dat leuk is doe je sneller en dus heb je motivatie om meer en vaker te trainen.

Het is dus een soort cirkel, die uiteindelijk alleen jezelf een beter gevoel geeft.

Waarom ik niet heel veel sneller word
IK HAAT INTERVAL TRAINING! De manier om sneller te worden is, zoals ik net heb uitgelegd, intervaltraining doen. Nu heb je van die fancy horloges waar je hele intervaltrainingen in kan programmeren waardoor het makkelijker wordt, maar om nu continue op mijn tijd of afstand te letter terwijl ik aan het lopen ben, nee dat ik eerlijk gezegd niet zo mijn ding, daar haal ik geen voldoening en plezier uit.

Hardlopen is voor mij een manier om mijn hoofd leeg te maken, een moment van rust waarin ik juist inspiratie krijg voor dingen als bloggen en fotografie. Als ik tijdens dat rennen dan iedere 2 minuten moet gaan versnellen en continue op die tijd aan het letten ben dan is het sporten geen ontspanning meer voor mij.

Waarom je, je niet blind zou moeten staren op snelheid
Een goede tijd is relatief en dat vergeten veel mensen helaas. Begin je net met hardlopen dan is een goede tijd een hele andere waarden dan als je al 10 jaar lid bent van een atletiek vereniging. Als je lichamelijke klachten hebt of net aan het herstellen bent van een blessure dan is het al verschrikkelijk knap dat je überhaubt loopt, ongeacht de tijd.

Als jij 1:20 doet over de 10 kilometer dan ben jij net zo goed een kanjer als iemand die 48 minuten loopt op die 10 kilometer. Ja die 48 minuten zijn sneller, maar je doet het wel en ook jij zal echt wel proberen er uit te halen wat er in zit en als jij op het toppen van je kunnen 1:20 loopt dan heb je net zo goed een topprestatie geleverd.

Daarbij, focus jij je op een bepaalde tijd en kom je uiteindelijk boven deze tijd over de finish, dan ben je teleurgesteld. Dan heb je verschrikkelijk je best gedaan en kom je toch nog teleurgesteld over de finish. Waarom? Omdat je niet aan je eigen verwachtingen hebt voldaan? Nee je hebt inderdaad misschien niet je streeftijd gehaald, maar je hebt wel je best gedaan en gaat nu je hele humeur [plus dat van de mensen om je heen waarschijnlijk] verpesten omdat je iets wat je leuk vindt en voor je plezier doet, net niet zo hebt gedaan als dat je had willen doen. Vergaat de wereld, is de afstand er korter door geworden, weet je over 30 jaar nog dat je toen net die streeftijd niet hebt gehaald? Nee! Dus gewoon lekker genieten en dan wordt je van zelf steeds een stapje sneller.

Wat ik probeer te zeggen is, natuurlijk is het onwijs leuk om sneller te worden, dat snap ik heel goed. Maar staar je niet blind op iets als een tijd, want dat zegt niet alles. Geniet van het lopen, dat is uiteindelijk waarom je het doet.

Tags: , ,
Categorie: #Legallyfit, Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

13 reacties

  • Reageer Nina 15.03.2015

    Thanx, deze blog had ik net even nodig! Vorig weekend mijn 1e halve marathon gelopen en omdat het niet ging zoals ik had gehoopt, kwam ik pas na 3.04 uur binnen… Ondanks dat ik wel beetje trots was dat ik hem heb uitgelopen baalde ik eigenlijk heel erg van de tijd… En daardoor heb ik dus niet echt kunnen genieten en zit ik nu in een hardloopdip. Ik heb altijd wel hard geroepen ‘ik ben niet snel, maar ik kom er wel’ en dat is ook zo, maar toch baal ik.. Nu eerst het plezier weer terug vinden en proberen om iets sneller te worden.

  • Reageer Irene 15.03.2015

    Ik ben het helemaal met je eens Stacey!

    Ikzelf geniet van lange duurlopen op een tempo dat voor mij prettig aanvoelt. Ik heb een keer de fout gemaakt on tijdens een wedstrijd super hard proberen te gaan. Gevolg: ik had totaal niet van de wedstrijd genoten, ergerde mij aan iedereen die mij in de weg liep en was aan de finish niet tevreden met mijn tijd.
    Hartstikke zonde dus!

    Nee lopen doe ik omdat ik er plezier uit haal en omdat ik het een gezonde hobby voor mijzelf vind.

    Wat onbeleefd trouwens van die gast om jou een onervaren loper te noemen. Wanneer je een marathon hebt volbracht incl alle trainingen ervoor, ben je niet meer onervaren.

  • Reageer Bente 15.03.2015

    Wat een rare kwibus in de winkel zeg, wat kan hij daar nou van zeggen!

    Ik vind het wel leuk om te zien dat je sneller wordt op een afstand die je al kan lopen, dat is één van de aspecten die ik juist zo leuk vind van het hardlopen: dat je kan zien dat je beter wordt door je trainingen. Maar snel ben ik zeker niet. En dat vind ik ook niet erg, het genieten is inderdaad het belangrijkste!

  • Reageer Esther 15.03.2015

    Wat een stomme opmerking van die gast! Dat is behoorlijk onprofessioneel en bovendien slaat ‘ie de plank volledig mis. Iemand die niet getraind is als loper zou jouw tijden echt niet kunnen lopen hoor! En wat dan nog; ik heb minstens zoveel bewondering voor een beginnende loper die dat eerste paar schoenen komt uitzoeken als de gevorderde loper die elke 3 maanden een paar verslijt. De eerste maanden dat ik begon met hardlopen waren het zwaarste. Laat je door dat soort figuren niet uit het veld slaan.

    Tuurlijk is het leuk om sneller te worden, dat motiveert mij om te blijven trainen. Maar snel is relatief en ik meet me alleen met mezelf. Door blessures kan ik het lopen zelf waarderen en mijn doel is het om het zo lang mogelijk vol te houden, niet om prijzen te winnen.

    Heb je wel eens interval training gedaan met een loopgroep? In m’n eentje geef ik er ook niks om, maar in een groep hoef je zelf niet op de tijd te letten en geef je minder snel op.

  • Reageer Jacquelien 15.03.2015

    Ontzettend goede post!

  • Reageer Marlijn 15.03.2015

    Het moet uiteindelijk iets zijn waar je blij van wordt en dat verschilt inderdaad per persoon. Zelf voel ik niet echt een druk, behalve van mezelf. Ik begon met lopen door intervaltrainingen te doen en daardoor ging het snel steeds beter. Dat geeft me altijd wel een kick en daarom doe ik ze graag maar het is niet dat ik daar altijd zin in heb/doe.

    Ik vind trouwens dat je wel hard loopt en het hartstikke goed doet. Het is inderdaad een hobby en die moet natuurlijk wel leuk blijven.

  • Reageer Rianca 15.03.2015

    Deze post had ik net even nodig. Ik was het plezier een beetje verloren doordat de tijd tegenwoordig zo ontzettend belangrijk is. Ik ga weer lekker mijn schoenen pakken en genieten van het hardlopen zonder de tijd in de gaten te houden gewoon weer lekker meters maken en ontspannen raken.

  • Reageer Arie 15.03.2015

    Snelheid is niet belangrijk. Dat komt namelijk vanzelf.

    De eerste keer dat ik een 10 liep, dacht ik dat ik dood ging. Daarna kwam ik maar niet onder het uur. Op dat moment dat ik nooit dat ik het ooit onder de 50 minuten zou kunnen. Nu, drie jaar later is mijn PR 45:45 …

    Wat ik daarvoor heb gedaan ? Een keer in de week lange duurloop en een keer in de week met een groepje lopen. Dan is interval dus niet vervelend. Ze doen vooral piramides. Dus 1 minuut aanzetten, rustig, 2 minuten aanzetten, rustig, 3 minuten, en dan weer terug. Werkt super goed en is niet vervelend om te doen.

    Geduld is een schone zaak. Iemand van jou leeftijd gaat zeker weten nog een keer onder de 1:50 duiken. Sterker nog. 5:20 lopen is echt goed te doen. Komt vanzelf.

  • Reageer Nathalie 15.03.2015

    Ten eerste vind ik 5’20” inderdaad helemaal niet langzaam!! Maar ik moet toegeven dat ik ook heel blij word van een nieuw PR! Het geeft toch een kick om jezelf beter te zien worden! Maar het belangrijkste is wel gewoon genieten en dat is iets wat soms toch lastig is als je jezelf maar nieuwe spelen blijft stellen!!

  • Reageer Irene 16.03.2015

    Ik lees ook graag de blog van annemerel maar ik vind het zonde dat zij zich op tijd focust. Ik bedoel: ze heeft niet eens kunnen genieten van New York. Hartstikke jammer

  • Reageer Danielle 16.03.2015

    Ik geloof dat wij dezelfde droeftoeter in de Nike store in Amsterdam hebben getroffen.. Ook ik heb eenzelfde opmerking wel eens gekregen van het winkel personeel daar (dit inspireerde mij toen ook tot een blogpost haha).

    Ik vind het een goed stuk, lekker belangrijk hoe snel je loopt. Zolang je er plezier aan beleeft vind en het uberhaupt doet vind ik je al een ontzettende kanjer! Of je nu 10km binnen een of twee uur loopt.

  • Reageer Danielle 16.03.2015

    Pffff wat is dat nou voor een flapdrol? Ik werk zelf ook een hardloopwinkel en of mijn klanten nou 5.20, 4.30 of 6.30 per km lopen ik vind ze allemaal even knap en heb voor allemaal evenveel respect! Chezzlia is mijn grote voorbeeld, ze loopt misschien niet zo hard als een Annemerel maar ze doet het wel even allemaal, zou zij dan in de ogen van die flapdrol ook een ‘ongetrainde’ loper zijn?
    Ik vind dat hardlopen leuk moet blijven en dat hangt niet van de tijd af maar van het plezier en de voldoening die je er uit haalt! Niet luisteren naar de man, maar lekker doen waar jij je goed bijvoelt!
    Ik kan voor nu alleen maar dromen van jouw snelheid 😉

    Een kleine aanvulling: de reden waarom sprinters zo ontzettend gespierd zijn is niet zo zeer de intervaltraining, ook zij doen namelijk duurlopen ed voor de basisconditie. Sprinters doen daarnaast explosieve krachttraining. Interval of HIIT heeft niet zoveel te maken met de aanzet tot spiermassa in volume, heeft wel veel baat bij het verbranden van vet maar dat terzijde. Marathonlopers zijn met name heel erg pezig, hebben vooral ‘lange’ spieren en geen volume!

  • Reageer Michiel 13.03.2018

    Goed stuk. Genieten is in het leven het belangrijkst wat je doet.

    Aan de andere kant.. mensen die echt uitdragen hardloper te zijn en dat te pas en te onpas schreeuwen terwijl ze met een getrained lichaam een gemiddelde wedstrijd pace hebben van 5.20 kan je ” vind ik” niet serieus nemen.

    Lees bijvoorbeeld is het boek van Aart Stigter. In de jaren 70 liep maar 1/4de van de mensen hard die nu hardlopen. Maar bijna elke hardloper liep een 10 km onder de 4o minuten (mannen). Het is een fashion ding geworden.. terwijl het van origine een sport is waar men tegen elkaar strijdt.

    Prima dat mensen lopen voor de gezelligheid en ontspanning.. maar begrijp niet waarom men meedoet aan een wedstrijd als men daar niet tot het gaatje gaat of links blijft lopen en gezellig aan het beppen is met andere ” wedstrijd” lopers.

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.