Legally-Photo: Review Samsung NX3000

12.03.2015

IMG_7761-001
Al in Indonesië ging mijn ‘extra’ camera kapot. Het kwam er maar niet van een nieuwe te kopen en ik wist ook niet zo goed wat ik wilde, tot enkele weken geleden. Ik besloot er geen gras over te laten groeien en kocht een nieuwe camera, de Samsung NX3000.

Nee, ik heb de camera niet uitgekozen louter om zijn looks, maar ik moet wel toegeven dat het een beauty is! Het simpele feit dat hij wit is maakt hem voor mij al perfect maar naast looks heeft hij ook nog heel veel andere eigenschappen die mij uiteindelijk hebben doen besluiten om hiervoor te gaan.

IMG_7773-001
Kantelbaar scherm met Selfie modus

Een van de belangrijkste voorwaarden voor een nieuwe camera was het hebben van een kantelbaar scherm. Hoewel ik gek ben op mijn Canon 550D vind ik het nadeel van deze camera dat deze geen kantelbaar scherm heeft. Zeker nu ik een blog heb en af en toe met de zelfontspanner foto’s probeer te maken is het lastig als je geen idee hebt of je wel in beeld staat. Waar bij veel camera’s het scherm naar de zijkant openklapt, klapt het scherm hier naar boven open.
Niet alleen is het heel handig tijdens het filmen of fotograferen dat kantelbare scherm, maar ook om een selfie te maken want ja, we leven nu eenmaal in een selfie cultuur. De toffe feature van deze camera is dat als je een knipoog geeft aan het beeldscherm dat hij van 2 begint af te tellen waarvan er een selfie wordt gemaakt, ideaal!

IMG_7789-001
Een compacte systeemcamera
Deze camera is niet zo maar een compacte camera, het is namelijk een systeem camera. Nu hoor ik sommige van jullie denken, wat is een systeem camera? Een compact camera is veelal een kleine camera waarbij de camera en lens een geheel zijn. Je kunt deze niet verwisselen. De sensor van een dergelijke camera is vaak klein, denk aan het formaat van de nagel van een pink. Bij een spiegel reflex camera kun je echter wel de lenzen wisselen, heb je vaak nog aparte flitsers die je kunt monteren en daarbij werkt een spiegelreflexcamera, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, met een spiegel waardoor je via de zoeker het beeld wat je wilt gaan fotograferen ziet. Een spiegelreflex camera werkt daarbij met een grote sensor waardoor je minde ruis op je foto’s hebt en meer details. Tegenwoordig is de sensor van een systeemcamera vaak vrijwel of geheel gelijk aan de grootte van de sensor welke je in een spiegelreflexcamera kan vinden. Echter werkt een systeemcamera niet met een spiegel waardoor de camera een stuk compacter is. Qua kwaliteit ontlopen de systeem camera en spiegelreflex camera elkaar niet zo veel meer tegenwoordig. Het voordeel echter van een systeemcamera is dat je kwaliteit hebt maar in een veel kleinere behuizing en een stuk lichter!

IMG_7782-001

Prijs kwaliteit
De camera is niet goedkoop, daar ben ik heel eerlijk over. Het deed best wel even pijn in mijn portemonnee om dit exemplaar te kopen welke voor €399 van jou is. Echter had ik de mazzel dat er een cash-back actie was van Samsung en ik nog een kortingsbon had waardoor ik er zelf iets minder voor heb betaald, maar hoe dan ook de prijs is fors. Echter als je twijfelt tussen het kopen van een spiegelreflexcamera en een systeemcamera dan zou ik toch wel voor deze camera gaan. De kwaliteit van de foto’s is namelijk echt net zo goed, sterker nog ik betwijfel of deze foto’s niet mooier zijn dan die van mijn spiegelreflex, en hij is een stuk handzamer en compacter. Als je op vakantie bent of een dagje weg gaat past deze camera makkelijk in je handtas en is ook nog eens een stuk lichter.

IMG_7769-001

Kwaliteit
Toen ik de camera uit de doos haalde was ik verbaasd door de kwaliteit van de foto’s die ik er mee kon maken. Natuurlijk zag ik ze op dat moment slechts op het scherm, maar ik had al snel door dat ook het bestand op de computer minstens net zo mooi was. In Parijs had ik de tijd om de camera echt goed uit te proberen en er ook een beetje mee te spelen en ook die foto’s vind ik erg mooi geworden! Niet alleen zijn de foto’s erg mooi, ook over de filmpjes ben ik erg te spreken. Deze camera wilde ik namelijk ook gaan gebruiken om te filmen en zoals jullie wellicht in het filmpje over de oefeningen voor hardlopers hebben kunnen zien filmt de camera in FULL HD en is het dus mooi beeld. Daarbij is het fijn dat het bestandstype waarin wordt gefilmd gemakkelijk kan worden geimporteerd in het videobewerkingsprogramma wat ik gebruik.

IMG_7785-001
Easy Peasy
Waar je voor het goed gebruiken en snappen van een spiegelreflex camera vaak een cursus nodig hebt of het boekje door moet lezen en een jaar bezig bent met oefenen voor een leuk resultaat is deze camera ideaal. Er zitten een aantal standaard programma’s op de camera die je in kunt stellen zoals je dit ook vaak ziet bij een compactcamera, denk bijvoorbeeld aan een nachtmodus, sportmodus, landschapmodus etc. Daarbij is het echter ook mogelijk om de instellingen als ISO en witbalans zelf handmatig in te stellen. Ja dit kost iets meer handelingen als bij een spiegelreflex camera maar het is wel erg makkelijk aan te passen en in te stellen.

IMG_7768-001

Met wat voor een camera fotografeer jij?

Tags: , , , ,