Legally-Travel: Parijs in 1 dag

03.03.2015

SAMSUNG CAMERA PICTURES
Afgelopen zaterdag ging ik samen met vriendinnetje Zowy 1 dagje naar Parijs. Van de Eiffeltoren, naar de Champ Elysees, Arc de Triomphe, de Notre Dame, Laduree en nog veel meer. Vandaag een verslagje van Parijs in 1 dag.

Zaterdag nacht 0:30
Na 1,5 uur geslapen te hebben stap ik op de fiets richting het Amstel station alwaar ik met Zowy heb afgesproken om samen naar de bus te fietsen. We hebben een eendaagse busreis naar Parijs geboekt en de bus vertrekt om 01:30 vanaf een punt waar zelfs geen OV bus zich op dat tijdstip durft te vertonen. Gelukkig vinden we snel een plekje in de bus en installeren we ons voor de reis.

De bus reis van 01:30-10:00:
Goed, Stacey en bussen zijn al nooit een goede combi geweest. Waar ik in het verleden heel veel last had van wagenziek zijn, vind ik een lange busreis nu nog steeds niet heel fijn, de angst om misselijk te worden en het net niet lekker zitten maken het nu niet de meest ideale manier van reizen. Maar hé, we hadden nu wel een mooi doel voor ogen, Parijs en dat voor slechts €34,00 per persoon! Kijk dan stel ik mijn mening over busreizen toch wel even bij. Een dagje Maastricht met de trein is immers net zo duur en hoewel ik Maastricht echt heel leuk vind is Parijs natuurlijk wel weer even een ander verhaal!

Parijs in zicht! 10:00 – 11:00
Na wat stops in Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Dordrecht en vervolgens nog 2 rust stops voor de chauffeur rijden we om 10:00 uur eindelijk Parijs in en zie ik in de verte de Arc de Triomphe. We krijgen van de chauffeur een kleine tour door de stad langs een aantal van de hoogte punten. SAMSUNG CAMERA PICTURES
Om 11:00 uur hebben we inmiddels het Louvre, de Eiffeltoren, de Champ Elysees en de Arc de Triomphe gezien en mogen we de bus uit. Dat komt goed uit want inmiddels heb ik honger en niet zo een klein beetje ook. In heb vrijdag avond om 20:00 voor het laatst gegeten en kan nu niet wachten tot ik iets kan eten.

Op zoek naar een ontbijtje, de Eiffeltoren, de Arc de Triomphe en Champ Elysees

Op zoek naar eten, we lopen door een leuk wijkje nabij de Eiffeltoren alwaar we door de bus zijn afgezet. Frankrijk is een lang waar wordt ontbeten met een croissant of andere soort broodjes. Dat is heerlijk, maar voor iemand die glutenvrij eet is dat lastig, heel lastig. We konden dan ook niet zo snel iets te eten vinden. Omdat we inmiddels zo dicht bij de Eiffeltoren waren besloten we dan ook om eerst even die kant op te lopen en daar foto’s te maken. Mijn nieuwe camera moest ik natuurlijk uitproberen en oeeh wat ben ik blij met die camera zeg!
Bij de Eiffeltoren kocht ik 5 sleutelhangers voor €1,00 geen geld en het ziet er leuk en vrolijk uit! Natuurlijk moesten we zelf nog op de foto bij de Eiffeltoren en hebben we weer kunnen lachen om al die mensen met selfiesticks en dergelijke, stiekem zou ik wel de hele dag daar kunnen zitten om gewoon mensen te kijken en te zien hoe mensen bezig zijn met zichzelf en elkaar op de foto te zetten.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Vervolgens besloten we richting de Arc de Triomphe te lopen en de Champ Elysees omdat we dachten daar wellicht wel een ontbijtje te kunnen vinden. Onderweg liepen we door allemaal mooie straten en keken we onze ogen uit bij al die mooie gebouwen en die schattige Franse balkonnetjes. Ook bij de Arc moesten natuurlijk foto’s worden gemaakt.
Parijs2
Inmiddels was het tegen 13:00 uur en hadden we echt HONGER! Waar je normaal overal wel iets van een bekertje yoghurt kunt vinden voor het ontbijt leek dit in Parijs, ook op de Champ Elysees praktisch onmogelijk…. Uiteindelijk belandde we bij de Starbucks waar we niet alleen even konden eten maar ook even op konden warmen. Qua weer troffen we het onwijs, de zon scheen en het was droog, maar fris was het wel.

De Champ Elysees werd natuurlijk nog even gebruikt om nodige winkel in te gaan. We zijn immers vrouwen en die willen nu eenmaal ook wat winkels in gaan. Zo liepen we rustig door de straat en bezochten we wat winkels, kocht Zowy een paar schoenen en zocht ik uit hoe we bij Laduree op Rue Royale konden komen.

Laduree
De grondlegger van de macaron is te vinden in Parijs, Laduree. Hoewel deze winkel inmiddels meerdere fillialen heeft in Europa had ik nog nooit een macaron gegeten in de tearoom en louter ooit een doosje gekocht in Antwerpen. Op mijn wishlist stond dan ook boven aan een bezoekje aan de Laduree wishlist. Omdat het filiaal aan Rude Royale op de route richting Le Marais lag bezochten we deze vestiging.

Parijs
We werden gewezen naar een tafeltje en voor mij was de keuze voor welk taartje ik zou nemen snel gemaakt, ik wilde de macaron met frambozen. De foto zegt denk ik al genoeg en geloof me, hij was 3000000 keer lekkerder dan de foto al doet vermoeden. Sterker nog tijdens het typen loopt het water me al weer in de mond.

Alles aan Laduree is gewoon leuk en schattig, de aankleding, de bediening en zelf het kleine chocolatje wat je krijgt als je thee neemt is leuk. het Prijs kaartje van ongeveer 17 euro per persoon voor een taartje en potje thee maakt dan ook nog maar weinig uit.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Maar aan alle goede dingen komt een einde en zo ook was mijn taartje helaas veel te snel op. Ik besloot dat dit niet het einde mocht zijn van mijn Laduree ervaring en genot en kocht een doosje voor thuis zodat ik mijn Lieve M. kon verrassen met deze delicatessen en we samen nog even zouden kunnen genieten van een beetje Frankrijk op de bank.
Parijs1

Le Marais
Van Laduree vertrokken we te voet, we hebben alles gelopen en geen een keer de metro gepakt, naar Le Marais. Een leuke hippe wijk met leuke winkeltjes, gezellige straatjes maar ook alle bekende winkels. Er werden uiteraard de nodige winkels weer bezocht en er was een hoog nodige stuk bij de Starbucks, niet alleen hadden mijn voeten inmiddels door dat het lopen op hakken niet heel verstandig is als je louter loopt en geen OV gebruikt, ik had ik onwijs veel dorst.
SAMSUNG CAMERA PICTURES
Ook nu had ik weer een bijzondere naam, de twee varianten die ik in Parijs voorbij heb zien komen zijn echt de meest originelen en moesten dan ook beide worden vastgelegd.

Van de Starbucks liepen we verder de wijk in en moest ik me bij het zien van bepaalde winkels inhouden om niet naar binnen te gaan. Nee Stacey, je hoeft niet de Ohyso leeg te kopen. Omdat we inmiddels wel honger hadden, immers een licht ontbijt een lunch bestaande uit een macaron taartje en 2 koppen koffie zijn nu niet echt voedzaam als je de hele dag en nacht op pad bent.
Uiteindelijk vonden we een gewoon leuk restaurantje in Le Marais waar we gingen eten. Zowy koos al snel de hamburger en ook ik wilde graag de hamburger al was het maar omdat ik zin had in friet. Uiteraard bestelde ik de burger zonder broodje maar dat bleek dan niet alleen een hamburger zonder broodje te worden maar ook gelijk zonder saus, kaas en sla. Ook de beloofde frietjes waren vettige aardappeltjes die ik wijselijk besloot te laten liggen. Alleen al bij de aanblik kreeg ik last van mijn buik.

Vliegensvlug naar de bus, wachten, rijden en gebroken zijn 21:30 – 07:00
Na te hebben gegeten gingen we even op zoek naar iets extra’s te eten voor mij omdat ik inmiddels toch echt wel te weinig had gegeten en honger had. Ik zei tegen Zowy dat rijstwafels met pure chocolade ideaal zouden zijn want een echte maaltijd vinden zou sowieso een beetje lastig worden. We vonden uiteindelijk de kleinste mini mini market die ik ooit had gezien en geloof het of niet ze hadden rijstwafels met pure chocolade.

Omdat we om 22:45 zouden vertrekken met de bus was het inmiddels wel zaak dat we zouden doorlopen naar de bus. Mijn voeten vonden dat niet zo een leuk plan maar veel anders zat er niet op en dus was het tanden op elkaar en doorlopen terwijl ik ondertussen nog een paar rijstwafels probeerde weg te werken. We kregen op een gegeven moment toch een beetje stress toen we zagen dat het nog een behoorlijk eind lopen was en het inmiddels al 22:15 was, maar gelukkig waren we ruim, zie: 22:30, bij de bus.

Eenmaal in de bus was ik verschrikkelijk blij dat mijn schoenen uit konden, want halleluja die deden pijn. Helaas was er 1 stelletje met de verkeerde metro gegaan en moesten we 3 kwartier wachten waarna we ze uiteindelijk ergens in de stad moesten ophalen. Een uur later dan gepland gingen we dus pas op weg… balen, want dan zouden we ook pas een uur later thuis komen.

Nadat we uiteindelijk Parijs uit waren viel ik snel in slaap en sliep ik 2 uur, tot ik uit mijn slaap werd gehaald. De rest van de reis kon ik niet meer slapen en werd ik misselijk van de vermoeidheid. Eenmaal in Nederland kan ik alleen nog maar aan mijn bed denken.

Zondag ochtend 07:00
We komen aan in Amsterdam, gebroken, misselijk en oververmoeid stappen we uit de bus en ik weet niet hoe hard en snel ik naar huis moet fietsen. Alleen de gedachten aan mijn dekbed over me heen en in bed liggen zorgt er voor dat mijn benen nog vooruit komen. Eenmaal thuis weet ik niet hoe snel ik mijn kleding uit moet doen en hoe snel ik tegen mijn lieve M. aan moet kruipen in bed. Voor ik het weet slaap ik, oow wat hou ik toch van mijn bedje.