Legally-Fit & Food met: Ima

14.04.2015

7-001
Vandaag in de rubriek Fit &Food met: Ima. Deze sportieve dame die gek is op gezond eten en hardlopen is een heuse legally-donkerblond! Naast gezond eten bakt ze graag koekjes die ze dan het lieft allemaal in een keer en alleen op eet, dit en nog veel meer over Ima in Fit & Food met: Ima. 

Introductie:
Mijn naam is Ima, 26 jaar en ik kom uit Amstelveen. Ik ben niet alleen een oud-klasgenootje van Stacey, ook ben ik de grootste fan van Legally! Zelf heb ik sinds heel kort ook een blog: Ima’s Health Fabriek. Dit probeer ik naast mijn studie rechten een beetje op te zetten. Tweeënhalf jaar geleden begon ik rustig met hardlopen: ik ging in een jaar tijd van 0K naar 5K. Inmiddels is sporten (en gezond eten!) deel van mij en niet meer weg te denken uit mijn leven! Ik hou er van!

4-001

  1. Hoe ziet jouw sportweek er uit?
    Over het algemeen probeer ik op maandag, woensdag en vrijdag wat hard te lopen en daarnaast nog zo’n 1 à 2 dagen in de week naar de sportschool te gaan. Dit gaat dan puur om krachttraining, dus het kan ook zo zijn dat ik op maandag de loopband pak en niet buiten ga rennen.
  2. Wat vind je de leukste sport om te beoefenen?
    Hardlopen! Volgens mij geeft iedereen unaniem hetzelfde antwoord, maar ook ik ben gek op hardlopen. Aan het begin niet trouwens, toen was het meer iets dat ik deed om toch nog wat beweging te krijgen, een ‘moetje’ dus. Waar ik het uiteindelijk leuk ben gaan vinden weet ik eigenlijk niet zo goed. Waarschijnlijk toen mijn uithoudingsvermogen beter werd en ik uiteindelijk de 5K voorbij kwam. Dansen vind ik trouwens ook heel leuk. Ik heb eigenlijk altijd wel gedanst en ik heb ook heel veel verschillende soorten dans beoefend. Zo zat ik bijvoorbeeld op tapdance, heb ik buikdanslessen gehad en zeer recentelijk heb ik een cursus paaldansen (!) gevolgd.
  3. Hoelang sport je al?
    Sporten doe ik eigenlijk al sinds heel klein meisje. Naast de wat standaard dingen als ballet en turnen, zat ik bijvoorbeeld ook als 6-jarige op aikido, voor mijn elfde had ik al de bruine band! Aikido is een zelfverdedigingssport, dus geen vechtsport, en het fijne weet ik er niet meer van maar ik weet in elk geval dat ik hieraan te danken heb dat ik mezelf goed kan opvangen als ik bijvoorbeeld val.
  4. Hoe ziet jouw favoriete sport outfit er uit?
    Qua hardlopen is mijn outfit vooral erg seizoensgebonden. Jouw artikel over jouw favo sportoutfits geeft eigenlijk qua soort kledingstuk (dus tight in de winter, evt. short of capri in lente/zomer) wel een goed beeld. Fitness doe ik het liefst in een lange tight, maar ik vrees dat de zomer daar wel de nodige verandering in zal brengen. Ik vind de Nike performance tight echt heel erg fijn. Ik heb ook wel een Nike hardlooptight maar die zakt af (ondanks maat xs!) tijdens het rennen, dus dat is een beetje irritant. Daarom ren ik als ik in een tight ren vaak in de Nike performance tight (een niet-hardlooptight). Maar goed, heel veel zal het allemaal wel niet uitmaken, denk ik..
  5. Welke sport kan jou echt niet boeien?
    Ik volg nu een vak ‘Sport en Recht’ en tijdens mijn eerste college werd mij verteld over ‘duivensport’. Ik weet nog steeds niet helemaal wat het is, maar het schijnt dus een serieuze sport te zijn waarbij een ‘duiventrainer’ een aantal duiven een stukje laat vliegen en de duif die het eerst bij het eindpunt is heeft dan gewonnen. Ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of ik het goed vertel hoor, ik zou het ook eigenlijk moeten opzoeken om niet iets heel verkeerds te zeggen, maar dat bedoel ik dus: het boeit me niet echt (alhoewel, het idee dat dit een sport is me wel fascineert).Ok, ik heb het even opgezocht: volgens Wikipedia (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duivensport) komt het inderdaad wel een beetje neer op dat wat ik net zei, behalve dat het dan met postduiven is en dat de winnaar niet een duif is maar de mens die eigenaar is van de ‘winnende’ duif. Fascinerend huh?
  6. Sport je liever in de zomer of in de winter?
    Ja, dit vind ik een moeilijke! Ik heb sowieso een hekel aan van die arelaxte hitte. Als het echt heel erg warm is voelt het echt alsof ik geen conditie heb, dus wat dat betreft zou je denken dat ik meer van de winter hou. Ik lees deze rubriek altijd met veel plezier en ik probeerde deze vragen altijd al voor mezelf te beantwoorden en dan leek het altijd een erg ingewikkelde keuze, maar alhoewel ik ook niet echt van de kou hou, is het wel altijd een stuk frisser in de winter en kan je je tenminste lekker warm aankleden. Ik sport dus liever in de winter!
  7. Cardio of Krachttraining?
    Cardio met de hoofdletter C! Het fijne aan cardio vind ik het hele “verstand op nul, en gaan-principe”. Ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik daarmee bedoel. Met krachttraining is dat compleet anders, al is het alleen al omdat je moet tellen hoe vaak je een bepaalde oefening doet en je moet opletten of je beiden oefeningen wel even vaak doet. Voor mij is dat dus echt opletten geblazen, het gebeurt me maar wat vaak dat ik even m’n gedachten er niet bij heb en dan de tel kwijt ben, of erger nog: überhaupt niet aan het tellen ben. Na een cardiotraining heb ik me meestal echt lekker kunnen afreageren, terwijl ik een veel minder “satisfied” gevoel overhoud aan krachttraining.
  8. Op welke sportieve prestatie ben je het meest trots?
    Tsja, echt veel sportieve prestaties heb ik niet op mijn naam staan. Geen marathons, geen halve marathons, zelfs geen Dam tot dam. Ik heb slechts één keer een wedstrijd gerend: de Olympisch stadionloop, dit was 10K en deze liep ik binnen 53 minuten dus dat was wel een fijne tijd. Het is trouwens niet alsof dat mijn eerste (of laatste) 10K was, ik ben gewoon niet heel ervaren als het op wedstrijden aankomt.Verder is het feit dat ik sport leuk ben gaan vinden en daar ook daadwerkelijk fanatiek in ben geworden eigenlijk al wel een prestatie op zich. Het klinkt misschien een beetje gek, maar ik ben pas 1.5 jaar geleden begonnen met wat meer sporten (en anders eten) en dat is inmiddels zo’n normaal en dagelijks iets geworden, dat ik daar niet snel meer van zal afzien. Ook heb ik 6 zwemdiploma’s en zelfs die bruine band met aikido toen ik 10 was vind ik best wel een prestatie! Wie het kleine niet eert.. 😉
  9. Hoe motiveer jij jezelf om te blijven sporten?
    Ja, eigenlijk heeft dat dus niet echt meer motivatie nodig. Natuurlijk heb ik wel eens geen zin, maar als ik geen zin heb ga ik ook niet. Maar na een paar dagen, of in drukke perioden misschien zelfs wel eens een paar weken, ga ik vanzelf weer en heb ik er ook echt zin in. Ik functioneer gewoon heel goed met een beetje een gestructureerd leven en sport hoort daar gewoon bij. Verder als ik van mezelf echt moet, maar dan echt een keertje geen zin heb, dan motiveer ik mezelf met muziek. Het is misschien een beetje een gekke methode (of misschien wel helemaal niet), maar muziek heeft op mij gewoon een enorm motiverende werking. Ik zet vaak wat actieve muziek op voor ik me daadwerkelijk ga omkleden of de deur uitga zodat ik vanzelf wel zin krijg om te springen en te dansen.Foto op 27-03-15 om 17.45
  10. Wat wil je nog bereiken op sportief vlak?
    Ik wil toch even wat meer wedstrijden gaan doen. De reden dat ik het niet doe is eigenlijk dat ik niet genoeg vertrouwen in mezelf heb dat ik deze levensstijl ook daadwerkelijk volhoud. Punt is dat ik hier en daar nog steeds wel heel wild uit kan gaan en alles behalve gezond kan leven. In de zomer komen dat soort dagen bijvoorbeeld beduidend vaker voor dan in de winter (al is het alleen al vanwege een drie maanden durende zomervakantie, je gewone ritme vasthouden vind ik dan wel echt heel erg moeilijk). Om dan een halve maand later de dam tot dam te gaan rennen vind ik dan ook weer zo wat. Maar afgelopen zomer viel het eigenlijk wel mee hoe erg ik ‘van mijn gezonde pad afgeweken heb’, dus ik ben de dam tot dam nu wel echt aan het overwegen. Het is vooral ook dat mijn langste afstand op dit moment 12K is, en ik wil alles gewoon heel verantwoordelijk doen. Ik wil niet eigenlijk maar 10K kunnen rennen en tijdens zo’n wedstrijd dan ineens alles van mezelf vragen en op reservekrachten die laatste 6K rennen. Er zijn heel veel mensen die dat wel zo doen, maar om eerlijk te zijn vind ik dat onverantwoordelijk. Ik ben heel erg van het opbouwen en het is misschien een beetje overdreven, maar ik heb er letterlijk een jaar over gedaan om van 0K naar 5K te komen (ik begon 2,5 jaar geleden met wat hardlopen, en die trainingen bestonden dan vooral ook veel uit een paar minuten rennen, een paar minuten lopen en dat dan steeds heel langzaam iets meer opbouwen).
  11. Gezond eten, hoe doe jij dat?
    Iedereen verstaat onder gezond eten natuurlijk iets anders, maar ik versta onder gezond eten vooral gevarieerd eten. Ik eet koolhydraten, gluten, suiker, vet, zout, eiwitten, etc. Ik eet natuurlijk niet alleen maar koolhydraten op een dag, maar ik eet ook niet alleen maar eiwitten op een dag. Ik probeer van alles genoeg te eten. Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd zwaar verslaafd ben aan Tony’s chocolade en dat is op zich best raar, want ik heb nooit echt veel chocolade gegeten. Alhoewel ik mezelf wel zo nu en dan even achter m’n oor krab als ik weer eens een hele reep op een dag heb opgegeten (ja, echt!), ga ik niet bezuinigen op andere maaltijden of voedingsstoffen. Dan krijg ik maar een keer een overdosis calorieën binnen, dat vind ik dan altijd nog beter dan gezonde maaltijden overslaan. Bovendien leef ik vaak in het weekend wat minder gezond dan doordeweeks.
  12. Wat is jouw favoriete healthy recept?
    Ik ben dol op alle recepten van Stacey, zij is wat mij betreft wel echt koningin van het healthy bakken/koken. Verder heb ik hier heel lang over nagedacht, maar echt één recept kan ik niet zo goed aanwijzen. Aangezien de link van mijn blog hierboven toch al genoemd is, zou ik zeggen: neem eens een kijkje op mijn blog: daar plaats ik veel healthy recepten, maar wel alleen recepten die ik lekker vind uiteraard. Zo ben ik gek op zelfgemaakt hummus of tomatensaus bijvoorbeeld.
  13. Wat is jouw guilty pleasure?
    Tony’s (karamel en zeezout of die met marshmellow) en wijn! Ohja, en niet te vergeten: kaasfondue!
  14. Kun je een dag uit jouw voedingspatroon met ons delen?
    Ontbijt: Chiapudding van yoghurt met mango en pistachenoten
    Tussendoor: 2 rijstwafels met pindakaas
    Lunch: Lekkere salade met bijvoorbeeld kip en avocado
    Tussendoor: Wortels met (zelfgemaakte) hummus
    Diner: Zalm, linzen, sperzieboontjes
    Tussendoor: Homemade koekjes. Ik bak vaak zelf heel lekkere koekjes, ik eet ze alleen wel graag allemaal in één keertje op.
  15. Wat is jouw tip voor een gezond en sportief leven?
    Heel afgezaagd misschien, maar: gewoon doen! Het is even de knop omzetten, en aan het begin is het echt nog even enorm aftasten, maar uiteindelijk gaat het wennen en komt het vanzelf. Maar dan moet je het wel doen

 

Tags: ,
Categorie: Fit & Food met:, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

0 reacties

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.