Legally-Fit: Het nut van compressie kousen

06.05.2015

IMG_8689-002
Je ziet het steeds vaker, mensen die hardlopen met compressie sokken en waar je eerst alleen vrij saaie exemplaren kon verkrijgen beginnen ze nu steeds modieuzer te worden. Maar wat is nu eigenlijk het nut van deze sokken en is het iets voor jou?

Wat zijn compressie kousen?
Een compressie kous is een lange sok die om je voet heen zit en eindigt net onder je knie. Het woord compressie slaat op het feit dat er een gedoseerde hoeveelheid elastiek in de kous zit die druk geeft op het been. De kousen worden door veel hardlopers gebruikt, maar ook door mensen die veel moeten staan voor hun werk of door bijvoorbeeld wielrenners, voetballers en schaatsers. Naast de kousen bestaan er tevens Tubes, dit zijn kousen zonder voet stuk en lopen van de enkel tot net onder de knie.

Wat doen compressie kousen?
Compressie kousen geven een gedoseerde druk van de enkel tot aan net onder de knie. Door deze druk wordt de bloedsomloop gestimuleerd wat vele voordelen heeft.
Helpt bij scheenbeen irritaties en herstel van Shin splints: Door kousen te dragen zal je stabieler lopen en minder last hebben van de schokken welke vrijkomen bij het neerkomen op de grond. Daarnaast ontlast het dragen van de kousen de kuitspieren die een grote rol spelen bij deze blessure en juist moeten worden ontzien als je reeds klachten hebt of hier juist heel gevoelig voor bent. Als laatste zorgt het dragen van de kousen voor een betere doorbloeding waardoor de spieren sneller herstellen er meer zuurstof in de benen komt en afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Let wel, deze kousen zijn geen oplossing van het probleem maar ondersteunen wel bij de oplossing van het probleem. 
Zorgt voor een betere doorbloeding: Door de druk van het elastiek in de kousen wordt het lichaam gestimuleerd meer bloed te pompen naar de benen. Hierdoor zit er meer zuurstof in de benen waardoor je meer energie zult hebben tijdens het lopen.
Zorgt voor de afvoer van afvalstoffen: Door die betere doorbloeding zullen afvalstoffen die zich ophopen in de spieren sneller worden afgevoerd door het lichaam.
Herstel: Door direct na het lopen deze kousen te dragen zorg je er voor dat je spieren sneller herstellen en dat er sneller afvalstoffen worden afgevoerd waardoor je lichaam sneller klaar is voor een nieuwe training.
Minder last van spierpijn; Spierpijn wordt onder andere veroorzaakt door opgehoopte afvalstoffen in de spieren, door een betere doorbloeding worden deze sneller afgevoerd waardoor je minder last van spierpijn zult hebben.
Meer stabiliteit: De kousen zitten trak om de voet en enkel en geven je daarom een beter gevoel van stabiliteit door de druk die aan alle kanten van de enkel wordt uitgeoefend door de kousen.
Minder snel last van verzuring: Verzuring treedt op door opgehoopte melkzuren in de benen en is een nachtmerrie om te krijgen tijdens het lopen. Wederom zorgt de betere doorbloeding voor een snellere afvoer van ook deze afvalstoffen.

Hoe doe je ze aan?
Compressie kousen horen strak, erg strak, om je benen te zitten en zijn daarom niet 1,2,3 aan te krijgen. Het is even oefenen en het vinden van de perfecte manier voor jou om ze aan te doen, maar de makkelijkste manier heb ik hieronder even stap voor stap voor je uitgelegd.
Tijdelijke blog dingen8
1. Keer de sok binnenstebuiten en dus het voet deel terug in de sok.
2. Schuif je voet in het deel dat je naar binnen hebt geschoven en zorg dat je voet er goed recht in zit en je hiel stuk op de juiste plaats zit.
3. Trek het lange deel over je voet heen
4. Zorg dat de sok goed recht om je been zit en je bent klaar.

IMG_8675-001
Review STOX Compressie Kousen

Compressie kousen heb je in allerlei soorten en maten en je hebt ze van 70 euro maar ze worden bij de Lidl ook wel eens verkocht voor minder dan 10 euro. Omdat ik zelf de laatste tijd last had van stramme kuiten na het lopen en omdat ik meer stabiliteit rond mijn enkel zocht was ik op zoek naar voor mij geschikte compressie kousen die er ook nog een beetje leuk uitzagen. Na wat zoeken op internet kwam ik uit bij STOX alwaar ze hardloop kousen verkopen, maar bijvoorbeeld ook sokken voor herstel na het sporten. Ik testte ze uit.

Uiterlijk:
Dit zijn eindelijk sokken die gezien mogen worden naar mijn mening. De combinatie met het roze maakte het een sok die leuk te combineren valt met je outfit en laten we eerlijk zijn dat is natuurlijk wel heel belangrijk want we willen er wel een beetje leuk uit zien tijdens het hardlopen.
Pasvorm:
De verkeerde sokken tijdens het hardlopen kan voor mij betekenen dat ik met voeten vol blaren zit, goede sokken met niet al te veel hobbeltjes en bobbeltjes zijn dan ook heel belangrijk voor mij tijdens het hardlopen. Deze kousen hebben gelukkig geen naden die voor blaren of irritaties kunnen zorgen, maar hebben wel een flinke verdikking rond je tenen, dat is iets wat persoonlijk niet mijn voorkeur heeft omdat dit bij mij persoonlijk vaak zorgt voor extra wrijving aan de buitenkant van mijn grote tenen. Maar dit is en blijft heel persoonlijk natuurlijk. Toch had ik trouwens na het lopen van 10 kilometer geen blaren, dat is dan wel weer een goed teken. Tijdens het lopen:
De laatste tijd heb ik na een kilometer of 8 last van stijve en stramme kuiten en ik weet niet zo goed waardoor het komt. Met een foamroller is dit na afloop van het lopen goed te verhelpen, maar met het oog op een halve marathon in het najaar wil ik ook weer langere afstanden gaan trainen over een paar weken en dan is het toch wel fijn om een oplossing te hebben voor tijdens het lopen. Tijdens het lopen van een rustige 10 kilometer merkte ik dat mijn kuiten geen spelbrekers waren en dat ik een veel energieker en rustiger gevoel had in mijn benen dan dat ik dat normaal heb. Wellicht is het een gevoel, maar ik had het idee dat harder lopen makkelijker ging en dat ik meer energie had dan zonder. Doordat de kousen over je enkel zitten had ik tevens het idee meer stabiliteit te hebben rond mijn voet, deze voelde als prettig en is voor mij een grote plus. 

IMG_8702
Herstel:

Het dragen van compressiekousen helpt bij een snel herstel na inspanning. Waar veel mensen dan hun reguliere kousen dragen hebben ze van STOX naast de reguliere sokken ook speciale herstel sokken. Je kunt dus er ook voor kiezen om alleen compressie te gebruiken voor je herstel als je het lopen met de sokken niet fijn vindt of om een andere reden deze liever niet gebruikt tijdens het lopen. Nu ben ik na het lopen van een 10 kilometer training doorgaans me niet bewust van vermoeide benen en kan ik dus niet zeggen dat ik door het dragen van de kousen me veel beter voelde. Ik heb ze wel gelijk gedragen en vond ze vooral heel lekker zitten en wellicht volledig uit de richting vond ik het fijn om ze te dragen omdat het stabiel aanvoelde en lekker warm was.

Conclusie:
Ik denk dat het lopen met kousen zeker een groot voordeel heeft en dat het kan bijdragen tot betere prestaties en een beter herstel van je lichaam en daarom een goede keuze is om te gebruiken. Hoewel ik zelf, gelukkig, geen last heb van Shin Splints is het voor mensen die hier wel gevoelig voor zijn of er last van hebben wel een hele fijne optie ter behandeling en voorkoming van het probleem.

Loop jij met compressie kousen?

 

 

 

Tags: ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

8 reacties

  • Reageer Ingrid 06.05.2015

    Ik heb een tijdje met compressietubes gerend van Herzog. Nu draag ik ze niet meer, omdat mijn kuiten dikker zijn geworden door de fitness. Ze spannen te hard tijdens het rennen, en dat is natuurlijk niet goed voor je benen.

    Ik kan wel zeggen dat het ook zonder goed gaat, ik heb ze ongeveer een jaar gedragen omdat ik gevoelig werd voor shin splits. Nu ren ik al een paar maanden zonder mijn tubes en het gaat goed.

    Mijn vriend doet altijd aan, behalve tijdens intervallen. Dan wil hij gewoon vrijheid en geen strakke sok rondom zijn benen.

  • Reageer Manon 06.05.2015

    Leuk artikel! Ik heb ze nog nooit gebruikt, maar ga denk eens een paar aanschaffen om te proberen!

  • Reageer Anke 06.05.2015

    Hoi, eerst en vooral wil ik even zeggen dat je ik blog ontzettend graag lees. Toch vind ik dat je in dit artikel nogal kort door de bocht gaat. Je laat bijvoorbeeld verschillende keren merken dat compressiekousen een behandeling zijn voor shin splints. Dit is niet zo, en het weerhoudt mensen met shin splints misschien om een geschiktere behandeling (relatieve rust, oorzaak van het probleem zoeken zoals foutieve voetafrol, te zwakke enkelligamenten, foutief of te zwak spiergebruik…) te zoeken?

    Verder wil ik ook opmerken dat compressiekousen amper bijdragen tot enkel-stabiliteit.

    Nogmaals, ik ben een grote fan van je blog, dus dit is niet aanvallend bedoeld. Ik wou het maar even meegeven, dat wat meer wetenschappelijk fundament geen kwaad kan! 🙂

    • Reageer Stacey 06.05.2015

      Hoi Anke,
      Bedankt voor je super nuttige toevoeging. Deze kousen zijn niet de behandeling bij shin splints maar ondersteunen wel bij de behandeling en ze worden door fysiotherapeuten doorgaans geadviseerd om te dragen bij Shin Splints. Mijn excuus dat ik dit niet genoeg heb benadrukt, maar je hebt helemaal gelijk!

  • Reageer Danielle 06.05.2015

    Goed artikel! Loop zelf met Herzog sokken, draag ze niet constant. Hangt er vanaf of ik voel dat mijn kuiten gaan irriteren als ik door blijf trainen. En of ik kuiten getraind heb in de sportschool 😉

    Ik heb nog wel een kleine aanvulling op je artikel: compressiekousen moeten aangemeten worden! De kans dat je de verkeerde maat koopt is best snel aanwezig. Herzog bijv. die heeft een heel meetsysteem om zo de werking van de sokken zo optimaal mogelijk te houden. Ik weet dat er nog meer merken zijn waarbij in ieder geval de dikste kuitomvang gemeten moet worden. En dat na een jaar de meeste elasticiteit er weer uit is bij veelvuldig gebruik. Dus net als je hardloopschoenen moeten ook de sokken redelijk snel vervangen worden. Excuus voor mijn betweterigheid 🙂

  • Reageer Marlijn 06.05.2015

    Ik kende het nut helemaal niet van de compressie kousen, toch wel handig! Zelf loop ik nooit langer dan 10km dus ik denk niet dat het voor mij heel veel uit maakt maar zeg nooit nooit natuurlijk.

  • Reageer Chantal 31.10.2016

    Ik had ze gekocht omdat ik na 4 kilometer soms al last van stramme kuiten had, niks hielp dus ik dacht dat compressiesokken misschien een oplossing zou zijn.
    Helaas werkt het voor mij compleet averechts, ik kon er niet langer dan 2 kilometer mee lopen, mijn hele benen voelde zwaar en heel onprettig.
    Ik heb dus “nieuwe” stox liggen!!

    • Reageer Stacey 31.10.2016

      Awh nee, wat zonde Chantal! Heb je al eens geprobeerd te foamrollen voor en na het lopen? Dat helpt bij mij ook altijd heel goed.

      Succes er mee!

    Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.