Legally-Fit: Fit blijven op vakantie

20.06.2015

IMG_9131
Zelden heb ik zo een actieve vakantie gehad al afgelopen jaar, ik fietste, ik zwom, ik wandelde, deed aan powerwalken, probeerde wat yoga oefeningen te doen en liep natuurlijk ook hard. Hoewel ik me tijdens het diner te buiten ging aan pizza’s en standaard afsloot met minimaal 2 bolletjes schepijs was mijn ontbijt en lunch juist heel gezond en licht. Een juiste balans tussen genieten en fit blijven, maar hoe doe je dat op vakantie?

Voeding
Als je op vakantie bent moet je kunnen genieten echter worden genieten en jezelf volstoppen met alles wat je tegenkomt nog wel eens door elkaar gehaald. Natuurlijk mag je vaker iets lekkers nemen en laat je dat glas wijn niet staan op het terras maar het gaat allemaal om de balans.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Kies 2 gezonde maaltijden en 1 geniet maaltijd
Ontbijten met een chocolade croissant, lunchen met een clubsandwich en dineren met een pizza. Voor een keertje kan het heus geen kwaad maar als je dit 2 weken lang doet is de kans groot dat je bikini een beetje strak begint te zitten. Zelf koos ik voor een licht ontbijt in de vorm van Griekse yoghurt met fruit en soms een eetlepel havermout. Als lunch kun je bijvoorbeeld voor een salade gaan of een wrap gevuld met kip of zalm. Wil je bij het avond eten je inname wat meer in de hand houden kies er dan bijvoorbeeld voor om 2 voorgerechten te nemen in plaats van 1 hoofdgerecht.

Healthy snacks
Lekker aan het strand met een zakje chips of snoep kun je beter niet doen. Heb je nu echt trek en zin in iets, dan kun je beter kiezen voor fruit of bijvoorbeeld radijsjes. Zo stil je, je trek zonder gelijk heel veel vet en suiker weg te werken.

Dinken
Op vakantie is het nog belangrijker dan normaal dat je voldoende drinkt. Als het warm is transpireer je meer en heeft je lichaam dus echt behoefte aan vocht. Drink daarom minimaal 2 liter water en zorg dat je altijd een fles bij je hebt. Hou je niet zo van water, voeg dan eens wat citroen, limoen of munt toe aan je water voor een lekkerdere smaak. Afhankelijk van je bestemming kun je vaak ook een watermeloen smoothie bestellen of een ander fruit sapje, let wel, ook dit kun je beter niet te veel drinken. Wat betreft alcohol is en blijft het een caloriebom. Wil je toch genieten van je wijntje op het terras drink er dan max 2 en bestel water bij het eten zodat je, je slokjes wijn af kunt wisselen met water.

Bewegen
Een beetje bij het strand liggen en een stadje bezoeken, doorgaans doe je in een vakantie niet bijster veel en dat is natuurlijk ook helemaal niet erg, maar een beetje bewegen kan geen kwaad en is juist de ultieme manier om de omgeving te ontdekken.

my wekkly8
Hardlopen

Als je thuis nooit aan hardlopen doet dan zal je dit ook niet snel op je vakantie gaan doen, maar ben je wel een loper dan is het een minne moeite om je hardloopschoenen en een setje sportkleding in je koffer te doen. Hardlopen in een nieuwe omgeving zorgt altijd weer voor nieuwe motivatie en is daarbij ook goed voor de afwisseling. Afhankelijk van de plaats waar je op vakantie bent zal de ondergrond heel anders zijn dan waar je thuis gewend bent op te lopen. Heuveltje op of heuveltje af en misschien ga je wel helemaal onverhard trainen en dus trailrunning doen. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een speciale trailrunning uitrusting, zeker met het onvoorspelbare weer geen overbodige luxe. Hoe en waar je gaat lopen, houdt wel in de gaten dat je voldoende hebt gedronken voor je gaat lopen en neem eventueel drinken mee voor tijdens het lopen. Als de temperaturen anders zijn dan je gewend bent moet je lichaam daar namelijk wel even aan wennen.

Fietsen
Nederland is fiets land nummer 1, maar dat betekent niet dat je in het buitenland niet kunt fietsen. Een van de beste manieren om een nieuwe plaats te ontdekken is namelijk middels een fiets. In vrijwel alle landen kun je een fiets huren voor een of meerdere dagen.  Let wel op met fietsen in het buitenland, want de voorzieningen voor fietsers, zoals fietspaden, zijn doorgaans niet zo goed geregeld als dat wij dit gewend zijn in Nederland.

Zwemmen
Snel of langzaam, het maakt niet uit, baantjes trekken is de ideale workout voor op vakantie. Het ontziet je gewrichten van belasting en daarbij koel je lekker af in het water. Daarbij gebruik je bij zwemmen doorgaans hele andere spieren dan je normaal bij sporten gebruikt dus schud je, je lichaam ook gelijk weer even goed wakker.

(Power)Wandelen

Is er een dorpje 5 kilometer verder op? Waarom zou je dan de auto of een taxi pakken? Je kunt er ook heen lopen! Om niet helemaal bezweet aan te komen is het fijner om te powerwalken dan om te gaan hardlopen. Een  wandeling op hoog tempo wordt ook wel powerwalken genoemd. Dit houdt in dat je stevig de pas er in hebt tijdens het wandelen en je armen goed mee beweegt naast je lichaam. Het voordeel van powerwalken is dat je precies in je vetverbrandingszone komt als je het een half uurtje doet en dus zo dat ijsje er weer af loopt.

Fit op vakantie

Yoga/oefeningen
Veel heb je er niet voor nodig, een handdoek en een stukje gras en je bent klaar om te gaan! Zet voor de nodige inspiratie een YouTube filmpje aan.

Binnenkort verschijnt er een filmpje online waarin ik mijn vakantie workout laat zien, dus stay tuned!

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Joyce 20.06.2015

    Leuk! Ik ben benieuwd naar je video!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.