Legally-Fit: Hardloop Warming-Up – workout video

09.06.2015

05290726
Moet je nu wel of niet een warming-up doen voor je begint met hardlopen en zo ja, wat moet je dan doen? Het zijn vragen die ik zelf had en daarom ging ik op onderzoek uit, met als resultaat, een Hardloop Warming-Up – workout video.

Een warming-up is alleen voor echte professionele sporters, daar was ik van overtuigd. Ik heb geen warming-up nodig om te gaan hardlopen. Koppig als ik ben doe ik dus nooit een warming-up, niet voor een training, niet voor een wedstrijd, zelfs niet voor de marathon. Toch kom ik daar nu een beetje van terug. Als ik heel eerlijk ben merk ik namelijk dat ik met hardlopen pas na een kilometer of 3 echt lekker loop. De reden? Dan is mijn lichaam goed warm en functioneert alles een stuk beter.

Wat is een warming-up en wat is het belang van een warming up

Een warming up is het deel voorafgaand van je training waarin je geleidelijk de temperatuur in je lichaam omhoog brengt doormiddel van oefeningen en het rustig inlopen. Door het doen van een warming-up bereid je, je mentaal voor op de training en door het omhoog brengen van de temperatuur van je lichaam zal je training efficiënter verlopen en is de kans op blessures kleiner.

Wanneer moet je een warming up doen?

Als je een korte training gaat doen en de intensiteit van deze training niet heel hoog ligt dn kun je er voor kiezen de warming up over te slaan. Of je het prettig vindt om een warming up te doen of niet ligt grotendeels bij je zelf. De een zweert er bij en de ander vindt het niets. Luister dus vooral naar je eigen lichaam. Hoe zwaarder en langer je training wordt hoe verstandiger het zou zijn om een warming up te doen.

Hoe ziet een warming up er uit?
De warming up delen we op in 3 fases, fase 1 is het losmaken van je spieren en gewrichten, fase twee zijn actieve oefeningen en fase 3 is het inlopen.

Fase 1

  • Nek los maken
  • Schouders losmaken
  • Rug bol en hol
  • Heupen
  • Knieën los draaien
  • Enkels

Fase 2

  • Zij pas
  • Kruis pas
  • Zwaaien met armen
  • Hakken billen
  • Knie heffen

Fase 3

  • Rustig inlopen

Als je deze stappen hebt doorlopen kun je met een gerust hart aan je trainingen beginnen.
Om bovenstaande wat duidelijker te maken heb ik ook een workout video voor jullie opgenomen waarin ik de oefeningen laat zien. Je zult zien dat het heus niet zo lang duurt als je denkt.

Doe jij een warming voordat je gaat hardlopen? 

Tags: , , ,
Categorie: Fit, Legally-Fit, Workout
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Carlijn Ottens 09.06.2015

    Je filmpjes zijn leuk Stacey!! 🙂

  • Reageer Fabienne 09.06.2015

    Super fijn! Dit kan ik echt goed gebruiken!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.