Legally-Fit: Je voorbereiden op de Grachtenloop in Haarlem

23.06.2015

Grachtenloop Haarlem
Nog een paar dagen en dan is het zo ver, de Haarlemse grachtenloop. Op vrijdag 26 juni worden de grachten van Haarlem overspoeld door lopers die ofwel de 5 kilometer ofwel de 10 kilometer zullen lopen tijdens dit evenement. Met nog slechts een paar dagen tot de start geef ik je vandaag de tips om goed voorbereid aan de start te gaan staan.

De Grachtenloop
Op vrijdagavond 26 juni zal voor de 21ste keer de Haarlemse grachtenloop worden georganiseerd. Het parcours van zowel de 5 kilometer loop als de 10 kilometer loop brengt je langs alle mooie plekjes van de Haarlemse binnenstad. Samen met de prijswinnaressen en vele andere lopers zal ook ik vrijdag avond aan de start staan.

Kleding
Als we de weersverwachtingen voor vrijdag mogen geloven wordt het in de avond rond de 16 graden en is er kans op regen. De standaard regel met hardlopen en kleding is dat je 10 graden op moet tellen bij de verwachte temperatuur en je hiernaar moet kleden. In dit geval is dat dus 26 graden. Mijn advies is dan ook om, hoewel je het niet zult verwachten wellicht, in een korte broek en een shirt met korte mouwen te gaan hardlopen of te kiezen voor een capri broek met een T-Shirt. Hoewel het weer er wellicht wat grauw uit zal zien kun je, je beter iets aan de koele kant kleden dan te warm. Gezien de regen kan het zijn dat je al behoorlijk nat wordt in het startvak, om dit te voorkomen kun je voor de zekerheid het beste een opengeknipte vuilniszak of een poncho mee nemen om je warm en droog te houden in het startvak.

Vervoer
Hoe ga jij naar het evenement? Hoewel met de auto waarschijnlijk voor veel mensen die niet uit de buurt komen de voorkeur heeft, moet je rekening houden met file en veel drukte op de weg en moeilijkheden met parkeren. Indien je de mogelijkheid hebt is het aan te raden om dus met de trein te komen. Het station van Haarlem ligt op 500 meter vanaf het startpunt van de wedstrijd. Haarlem heeft een groot intercity station. Plan hoe dan ook je reis goed van te voren en zorg dat je op tijd weggaat zodat je niet in de stress komt mocht er iets mis gaan. Op de website van het evenement wordt goed uitgelegd hoe het evenement te bereiken is.

Parcours
Het is altijd verstandig om van te voren het parcours goed te bekijken dat je gaat lopen. In het parcours zit een aantal kleine hoogte verschillen en daarbij heb je te maken met veel kleine steentjes en bruggentjes. Kortom; weet wat je loopt en weet waar je loopt, dan kom je niet zo snel voor een verrassing te staan tijdens het lopen. Het parcours voor zowel de 10 kilometer als de 5 kilometer vind je hier.

Voeding en Drinken vanaf woensdag
Hoewel de langste afstand van komende vrijdag de 10 kilometer is het zeker niet onverstandig om de dagen voor de wedstrijd wat extra koolhydraten tot je te nemen, dit heet koolhydraat stapeling. Ga je dus vooral te buiten aan een heerlijk bord pasta. Ook is het verstandig om de dag voor de wedstrijd meer dan normaal te drinken.

Voeding op de dag zelf
Om 19:30 uur start de 5 kilometer wedstrijd en om 20:00 start de 10 kilometer. Het is daarom belangrijk om goed op tijd je avond eten tot je te nemen, je wilt immers niet met een bomvolle maag aan de start staan. Eet niet te zwaar en ook zeker niet de vet want ook dat zullen je maag en darmen je niet in dank afnemen tijdens de wedstrijd. Een goed gevulde maaltijdsalade of een kop soep met brood zijn goede maaltijden om uiterlijk 2 uur voor de start te nuttigen. De rest van de dag kun je in principe eten wat je altijd eet, zo lang het maar niet te vettig is.

Voeding en drinken tijdens de wedstrijd

Ben je gewend om wel eens een gelletje te nemen dan is het geen gek idee om halverwege de wedstrijd er een te nemen. Doe dit echter alleen als je al vaker gelletjes hebt genomen en dus weet hoe je lichaam er op reageert. Dit geldt trouwens alleen als je de 10 kilometer loopt, voor de 5 zou ik geen gelletje aanraden en zelf zal ik er ook geen een gebruiken tijdens de 10 kilometer. De organisatie zorgt voor drinken tijdens de wedstrijd, maar je kunt natuurlijk altijd je eigen drinken nog mee nemen.

Overige tips
– Zorg dat je voldoende eten en drinken bij je hebt voor na afloop van de wedstrijd, je wilt namelijk geen honger klop na zo een prestatie!
– Een goede voorbereiding is het halve werk dus leg je spullen alvast klaar de avond voor de wedstrijd.
– Op jacht om je PR te verbeteren? Pas nog even je playlist aan zodat de muziek je wat extra power kan geven om dat tandje harder te gaan lopen!
– Loop zo veel mogelijk rechts tijdens de wedstrijd, zoals je op een normale stoep ook zou doen, hierdoor voorkom je irritaties bij je mede hardlopers en bevorder je de doorstroming. Loop je samen met iemand, ga dan niet samen midden op het parcours lopen maar zorg dat iemand er makkelijk langs kan.
Ik hoop dat jullie met bovenstaande tips een hele succesvolle wedstrijd vrijdag tegemoet gaan! Zelf loop ik de 10 kilometer dus wellicht zien we elkaar nog.

Wie lopen er vrijdag allemaal mee?

Tags: , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Nathalie 23.06.2015

    Ik loop helaas niet mee, maar in het algemeen handige tips! Succes!!

  • Laat een reactie achter op Nathalie Annuleren

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.