Legally-Fit: Looptechniek ala Ajax

26.09.2015

Loop Techniek Ajax
Afgelopen woensdag was ik door Adidas uitgenodigd te gast te zijn bij Ajax voor een training op het heilige gras van De Toekomst waar normaliter de spelers mogen trainen. Van Bram Som, looptrainer van Ajax, kregen we les over looptechniek ala Ajax en verkregen we tips die voor iedere hardloper zeer nuttig en bruikbaar zijn.

Veel hardlopers gaan naar een hardloopwinkel, kopen daar ene paar schoenen en gaan dan hardlopen, want ‘Hardlopen kan toch iedereen?’. Met die overtuiging beginnen veel mensen met lopen en gaan vervolgens nooit op een cursus, leren nooit hoe het zou moeten en passen hun looptechniek niet aan. Toch bestaan er niet voor niets looptrainers, er is namelijk veel winst en rendement te behalen uit een goede looptechniek. Niet alleen zorgt het voor een juist gebruik van je lichaam waardoor de kans op een blessure af zal nemen, ook kan het je snelheid en souplesse bevorderen.

12048586_10153303301273386_1352290691_n
Hoewel ik 2 jaar lang lid ben geweest van een hardloopcursus waar ik dit alles al eens had geleerd was het nu toch wel weer eens fijn het een en ander op te frissen. Omdat ik weer helemaal enthousiast werd van de tips en voelde hoe goed het voelde dit toe te passen deel ik ze ook graag met jullie.

Benen
Als je kijkt naar de ‘echte’ marathon lopers, dan zul je zien dat hun bovenlichaam stil blijft en hun benen en armen als enige bewegen. Het zijn je motoren die als een soort wiel onder je heupen bewegen.

pse-landing-foot1
Voeten

Veel hardlopers landen op hun hiel of middenvoet. Een hak of midden voetlanding voelt als een van de meest stabiele manieren van landen terwijl een voor voetlanding wat onwennig en onstabiel aanvoelt. Toch is het die voor voetlanding die wordt toegepast door de professionele lopers en ook door de voetballers van Ajax moet worden toegepast. Hoe een voor voetlanding er uit ziet valt te zien op bovenstaande afbeelding. Het voordeel van de voor voetlanding is dat je minder kans hebt op blessures. Het aanleren van deze landing zal echter wel de nodige spierpijn opleveren.

Houding
Tijdens het hardlopen is het belangrijk om een goede rechte houding aan te houden, let er daarbij op dat je, je schouders goed laag houdt met een lange nek en rechte rug. Belangrijk is dat je, je buigspieren aanspant, dit is het centrum van je lichaam waarvan uit je de bewegingen maakt. Hang niet naar achteren maar kantel 2 graden recht naar voren, dit is de ideale houding om in te lopen.

Pasfrequentie
De gemiddelde amateur hardlopen maakt gedurende 1 minuut tussen de 150 en 160 passen per minuut, dit noemen we ook wel de pasfrequentie. De ideale frequentie is 180 passen per minuut. Voor veel lopers is de pasfrequentie terug te vinden in de statistieken van je horloge die je draagt tijdens het hardlopen. Het voordeel van een hogere frequentie is dat het aangeeft dat je snelheid en pasgrootte in de juiste verhouding is waardoor het lopen soepeler zal voelen. Indien je frequentie te laag is kun je deze verhogen door het maken van kleinere stappen, maar ook het lopen op muziek met een hoger aantal beats per minutes (BPM) helpt je, je frequentie te verhogen.

Armen

Zelf ben ik schuldig aan het te hoog optrekken van mijn schouders en armen tijdens het lopen. Mijn armen zitten vaak ter hoogte van mijn borsten en navel, zoals gezegd veel te hoog, want de ideale hoogte voor het houden van je armen is broekzak. Tijdens het hardlopen is het belangrijk dat je armen niet alleen op de juiste hoogte geplaatst zijn, maar ze dienen ook goed langs je lichaam mee te bewegen. Tijdens het bewegen van je armen is het van belang je handen te ontspannen, denk maar bijvoorbeeld dat je een zakje chips in je handen hebt die niet kapot mag gaan tijdens het lopen.

Loop techniek Ajax
Na het rondje looptraining, werden we aan het werk gezet op een circuit met oefeningen die bij dragen aan het versterken van je core, arm en beenspieren. Zo moeten we met de power robe aan de slag, dit zijn touwen die je een golvende beweging moet laten maken, moesten we met russian twists maken, touwtje springen en ons opdrukken, allemaal oefeningen die je vaak ook doet bij een bootcamp en die ook voetballers bij Ajax moeten doen omdat dit een mooie combinatie is tussen uithoudingsvermogen en spierkracht.

Al met al vond ik het niet alleen super tof om op De Toekomst te mogen trainen maar ook erg leerzaam om weer eens de puntjes op de i te zetten als het gaat om mijn looptechniek.

Heb jij wel eens Loopschooling gehad?

Foto David Stegenga

Tags: , ,
Categorie: Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

1 reactie

  • Reageer Bente 26.09.2015

    Klinkt als een toffe training! Toen ik drie jaar geleden voor het eerst voor de dam tot damloop ging trainen heb ik 5 maanden bij een atletiekvereniging gelopen (waar ik dus werd klaar gestoomd voor de damloop). Erg nuttig en leuk!

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.