Legally-Fit: Voorbereiden op de Dam tot Dam

16.09.2015


Komende zondag is het dan zo ver, duizenden hardlopers maken de route van Amsterdam naar Zaandam onveilig om over een parcours van 16 kilometer te zwoegen. De Dam tot Dam loop staat bekend als een van de gezelligste wedstrijden van het jaar, maar ook als een van de drukste. Waar moet je allemaal rekening mee houden en wat kun je bijvoorbeeld het beste eten en dragen? Vandaag vertel ik je alles over de ideale laatste voorbereiding op de Dam tot Dam loop.Aanstaande zondag is het dan zo ver, een wedstrijd waar veel mensen het hele jaar al naar toe leven en ook ik kijk er al maanden naar uit. Omdat ik de dag voor de wedstrijd 42 kilometer ga wandelen van dam tot dam heb ik een streeftijd uit mijn hoofd gezet en ben ik al blij als ik over de finish kom in Zaandam na 58 kilometers te hebben gemaakt in een weekend. Zeker daarom is de voorbereiding zo belangrijk en vandaag vertel ik je dan ook hoe je, je het beste kunt voorbereiden op de Dam tot Dam.

Kleding
Een veel gemaakte fout is dat men zich te warm kleed voor te inspanning die ze gaan leveren. Tel bij de buiten temperatuur altijd 10 graden op en bepaal dan wat je aan gaat doen. Voor komende zondag belooft het tussen de 10 en 16 graden te worden met 60% kans op regen, althans dat is wat weeronline mij verteld. Dat betekend dat het qua gevoelstemperatuur tussen de 20 en 26 graden kan worden, hetgeen door de regen weer een paar graden verschil kan maken. Het gevolg van je te warm kleden is dat je prestaties zullen verminderen omdat je lichaam veel onnodige energie moet leveren voor het koelen van je lichaam, energie die je lichaam bij juiste kleding in de inspanning kan steken. Je kunt beter kiezen voor een outfit waarin je het de eerste 3 kilometer fris of zelfs koud hebt, dan dat je het lekker warm hebt. Kijk ook maar eens naar professionele lopers, die hebben amper iets aan tijdens een wedstrijd! Zelf ga ik zondag in een T shirt en korte broek lopen. Dat zal de eerste paar kilometers wellicht fris zijn, maar daarna zal ik mezelf dankbaar zijn.

Drinken
Tijdens een training is het doorgaans niet nodig om voor een afstand als 16 kilometer drinken mee te nemen. Indien je dit wel prettig vindt of als het extreem heet is dan is het uiteraard wel verstandig om dit te doen. De dag voor de wedstrijd is het aan te raden om extra te drinken, meer dan je gewend bent en dan bij voorkeur geen alcohol. Tijdens een wedstrijd is het echter wel belangrijk om te drinken, sla zeker de eerste drank posten niet over en laat indien je, je hier goed genoeg voor voelt, tijdens de wedstrijd alleen de laatste post schieten. De spanning en extra inspanning die je levert tijdens de wedstrijd zorgt er namelijk voor dat je lichaam meer behoefte heeft aan vocht. Drink je niet genoeg dan kun je last krijgen van verzuring en kramp.

Eten
Daags voor de wedstrijd [ongeveer vanaf vandaag] is het verstandig om je inname koolhydraten op te bouwen. Het opbouwen van je koolhydraat inname heeft ook wel koolhydraat stapeling. Koolhydraten worden door de spijsvertering afgebroken tot glucose. Bij grote inspanningen als deze verbruikt je lichaam extra veel glucose en dus is het van belang dat je lichaam genoeg glucose tot zijn beschikking heeft om te kunnen verbranden. Voorbeelden van dingen die je kunt eten zijn pasta’s, risotto, aardappelen, brood en rijst. Zorg er daarbij voor dat je groentes en fruit eet die veel vitamines bevatten, zoals spinazie, broccoli, kiwi’s en bananen.

Het is aan te raden om vanaf vrijdag te gaan minderen met vezels en vetten in je voeding. Vezels en vetten kunnen namelijk voor maag- en darmklachten zorgen tijdens het lopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je bruin brood het kunt vervangen door wit brood en ook dien je op te passen met groentes en fruit. Zorg er voor dat de groentes die je wel eet goed gekookt zijn, zoals wortelen, andijvie, lof en spinazie. Fruit moet goed rijp en ontpit zijn, wil het zo min mogelijk vezels bevatten.

Eet op de dag van de wedstrijd een stevig ontbijt. Wederom geen vet of vezelrijk voedsel en zorg dat je voldoende vocht tot je neemt in aanloop op de wedstrijd. Ongeveer een uur voor de wedstrijd is het verstandig om iets kleins te eten en aangezien je dan waarschijnlijk al ergens buiten rond hangt is een banaan de makkelijkste keus. Indien mogelijk zou je ook nog voor een cafeïne shot kunnen gaan, uiteraard zonder melk en dergelijke, maar echt pure sterke koffie.

Geniet!
De dam tot Dam loop staat bekend als een van de leukste en gezelligste wedstrijden, probeer dus ook te genieten van de wedstrijd, van alle mensen langs het parcours, de bandjes en de aanmoedigingen. Natuurlijk wil je graag een goede tijd lopen, maar kom ook blij over de finish als dat niet het geval is, geniet, hardlopen is een hobby voor vrijwel iedereen, en een hobby hoort leuk te zijn.

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Hardlopen, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Linda 16.09.2015

    Ja zondag!!! Best spannend!! KNMI zegt 10% kans op regen. Dus ik hoop stiekem dat het KNMI gelijk heeft

  • Reageer Gloria 17.09.2015

    Hey Stacey,

    Ik loop voor het eerst de dam tot dam en heb mij maanden hierop voorbereid. Mijn streeftijd is 1:40. Helaas ben heb ik al 2 dagen last van griep :(. Ik heb gister 5km hardgelopen. Dat ging wel goed maar ik had wel een droge keel na 3 km. Zou je mij afraden om de damtotdam te doen? Alvast bedank:)

    Groetjes Gloria

    • Reageer Stacey 17.09.2015

      Hoi Gloria, als je koorts heb raad ik het af om te gaan lopen. Heb je geen koorts dan zou ik heel goed naar je lichaam luisteren, je hebt er maar 1 dus wees er zuinig op. Pas in iedergeval je snelheid en doel aan. Heel veel beterschap en sterkte!

    Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.