Legally-Fit: Wat te doen als de R in de maand is

15.09.2015

R in de maand
Je hebt het je moeder vast wel horen zeggen, als de R in de maand is moet je zorgen voor extra vitamines omdat je extra vatbaar bent voor infecties. Maar wat is daar nu van waar, hoe werkt het en hoe zorg je er nu voor dat je van alles voldoende binnen krijgt? Vandaag vertel ik je wat te doen als de R in de maand is.

Oorsprong
Het verhaal dat je extra vatbaar bent als de R in de maand is komt van oudsher toen men in de maanden minder vitamine rijk voedsel kon vinden. Later werd er vanaf die R maanden begonnen met het toedienen van levertraan aan kinderen. Levertraan is een sapje dat rijk is aan vitamine D. De reden dat men juist in de maanden met de R een behoefte heeft aan extra vitamine D is omdat de zon in deze maanden niet voldoende vitamine D tot ons stuurt en de meeste mensen gedurende deze maanden dan ook een tekort ontwikkelen aan Vitamine D.

Vitamine D
Zonlicht, we zijn er allemaal gek op en niet alleen vanwege de temperatuur, we voelen ons nu eenmaal een stuk beter als het zonnetje schijnt. Dat we ons beter voelen heeft een reden, de zon zorgt namelijk voor vitamine D, een vitamine dat onmisbaar is voor het behoud van sterke botten maar ook voor energie en spierkracht. Mensen met een tekort aan vitamine D zullen dan ook kwetsbare botten hebben, minder energie hebben en minder spierkracht hebben. In de maanden dat de R in de maand zit is de kans groot dat je vroeger of later een tekort aan vitamine D op loopt omdat de zon vanaf eind september niet meer in staat is om voldoende straling te geven dat wij aan onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze vitamine komen. Hoewel het nog steeds verstandig blijft om veel buiten te zijn, ook in de maanden dat de R in de maand zit, zal je ook bij veel buiten zijn niet voldoende vitamine D tot je kunnen krijgen via de zon. Om er voor te zorgen dat je geen tekort op loopt is het dan ook aan te raden dat je hier extra op let en wat vaker vette vis eet, hetgeen rijk is aan vitamine D. Ook andere soort vis en vlees zijn rijk aan vitamine D, maar allen kunnen niet op tegen de kracht van de zon. Uiteraard bestaat er ook een supplement om de tekorten van vitamine D de aan te vullen.

R in de maand
Gezonde voeding

Tegenwoordig is het gelukkig niet meer zo dat we minder vitaminerijk voedsel hebben in de R maanden als in de maanden zonder R. Dat betekend ook dat een gezond en gevarieerd dieet met daarin minimaal 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag voldoende zou moeten zijn voor het verkrijgen van je vitamines en dat het slikken van aanvullende supplementen, naast eventueel vitamine D, dan ook niet nodig is.

Hoe krijg je voldoende groente binnen per dag?
Het is een vraag die ik vaak hoor en waar ik me toch een beetje over blijf verbazen. Natuurlijk kan het wel eens een keertje gebeuren dat je niet aan je 200 gram per dag komt, maar over het algemeen gezien vind ik de grens van 200 gram heel makkelijk haalbaar. De meeste van mijn groente krijg ik gewoon binnen tijdens het diner waar ik bij voorkeur minimaal 300 gram groente per persoon op tafel heb staan. Ook als snack neem ik vaak groentes mee naar mijn werk zoals paprika, tomaten, radijsjes en natuurlijk wortelen. Dezelfde wortelen kun je ook nog eens gebruiken in gezonde baksels of voor het maken van een ontbijtje, zoals deze carrotcake oatmeal.

2 stuks fruit per dag
Ook hierbij geldt weer dat ik het soms verbazingwekkend vind dat mensen moeite hebben met het eten van 2 stuks fruit per dag nu ik mij eerder in moet houden niet te veel van het fruit te snoepen. Een makkelijke manier om er voor te zorgen dat je genoeg fruit eet is door in ieder geval 1 stuk al te verwerken in je ontbijt. In mijn geval betekend het vaak een halve appel. De rest van de appel doe ik in een bakje voor mee naar mijn werk samen met nog een stuk anders fruit en deze eet ik als een soort snack op tussen mijn werk. Een andere manier is natuurlijk door het persen van verse jus d’orange. Als je het zelf perst is het nog steeds vol vitamines, maar zodra je het in de winkel koopt wordt dat al snel een stuk minder. Het voordeel van sinaasappels is dat ze rijk zijn aan vitamine C, hetgeen je weerstand ondersteund en er dus voor zorgt dat je minder snel ziek zult worden. Daarnaast is een fruit soort als een kiwi ideaal in deze maanden omdat ze rijk zijn aan  veel soorten vitamines en dus echt een soort vitamine bom zijn.

Genoeg slapen
Naast gezonde voeding is voldoende slaap ook heel belangrijk om je weerstand op pijl te houden.Tijdens het slapen maak je namelijk het eiwit TRL9 aan dat er voor zorgt dat je een goede weerstand hebt. Des te beter je slaapt, des te meer van dit eiwit door je lichaam aan wordt gemaakt. Pak dus je kans om met het koude en druilerige weer lekker warm en vroeg onder de wol te kruipen en lekker te gaan slapen.

Mijn plan van aanpak.
Omdat ik momenteel al voldoende groente en fruit tot mij neem iedere dag is mijn doel dit gewoon voort te blijven zetten. Het goede slapen en vitamine D zijn echter 2 puntjes aan aanpak. Het slapen is iets dat niet altijd even goed gaat, enerzijds omdat ik nu eenmaal vroeg moet beginnen en anderzijds omdat ik bij het minste gevoel van stress al lastig in slaap kom. Het is dus zaak dat ik meer ga ontspannen om er voor et zorgen dat ik beter kan slapen. Qua vitamine D ga ik op zoek naar goede vitamine preparaten om het geheel aan te vullen in de winter maanden.

Wat doe jij als je de R in de maand zit om er voor te zorgen dat je, je weerstand op pijl houdt? 

Tags: , ,
Categorie: Fit, Healthy, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer Renske 15.09.2015

    Duidelijk artikel! Zelf verbaast het mij ook altijd dat mensen niet aan twee stukken fruit per dag komen. Ik vraag mij dan altijd af wat ze dan eten, haha. Ook aan 200 gram groeten per dag kom ik wel. Maaaar, ik moet écht meer bewegen en slapen. 😉 Dat is iets wat er nu volledig bij in schiet. (Ook iets wat ik bij een ander niet snap en nu dus bij mijzelf niet, haha.)

  • Reageer Monique 15.09.2015

    Ook ik verbaas me (net als jij en Renske) over het feit dat mensen niet aan 2 stukken fruit per dag komen. Ik zou de heeeele dag fruit kunnen eten! Maar gelukkig weet ik dat dit ook niet helemaal gezond is 😉
    Zelf kom ik denk ik wel aan voldoende vitamine D, maar is ook slapen vaak een probleem door stress maar ook enthousiasme dat als het lekker weer is ik op wil staan! Dat laatste valt in de R maanden dan wel weer weg, dus wie weet gaat het snel beter

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.