Legally-Me: Eerste hulp bij drukte

30.09.2015

IMG_8808
Gewoon even hardlopen, gewoon even werken aan een artikel voor de blog of gewoon een avondje niets doen zonder je schuldig te voelen. Soms is het even zo druk in je leven en in je hoofd dat je bijna begint te gillen. Dat punt heb ik bereikt, het punt van gillen, het is even wel heel erg druk. Het hoe, wat, waarom en wat ik er aan ga doen, oftewel; Eerste hulp bij drukte. 

Zoals de meeste weten ben ik op 17 augustus begonnen aan mijn nieuwe baan en man oh man wat vind ik het nog steeds geweldig om docent te zijn. De lessen geven en voorbereiden vind ik super en hoewel ik diep van binnen vaak genoeg baal als mijn wekker gaat om 05:42 ben ik nog iedere dag blij dat ik deze stap heb gemaakt. Was ik voorheen mat, chagrijnig en geïrriteerd als ik uit mijn werk kwam, tegenwoordig kom ik vol enthousiasme en met veel verhalen terug uit mijn werk. Nee aan de keuze ligt het zeker niet, mijn werk is geweldig!

Maar…. sinds ik docent ben kom ik er amper nog aan toe om te sporten, zit ik minimaal 3 avonden in de week tot midden in de nacht te werken en weet ik vaak niet meer hoe ik dan ook nog moet gaan bloggen, met vriendinnen af moet spreken of aan het bakken van een taart toe kom. Helaas heb ik ook de wijsheid niet in pacht om het geheel om te draaien, maar onderstaande punten helpen mij wel en misschien jou ook wel.

Wat te doen bij drukte


Gillen:
Gillen (en huilen) kan enorm opluchten, waarom zou je niet eens gewoon gaan gillen in de duinen, op het strand of in het bos. Even vanuit je tenen die stress, onmacht en frustratie laten gaan, zodat je het echt even los kan laten. Het is wellicht wel handig om even te kijken of er niet iemand bij je in de buurt loopt, maar aan de andere kant, als het echt diep zit, zullen ze je toch van mijlen ver al horen.

Praat er over:
Heb je het druk, ben je zo druk in de hoofd dat je wil gaan gillen, praat er dan over. Praten lucht altijd al op en wie weet kan iemand je wel ergens mee helpen of blijkt het zo te zijn dat de oplossing voor iets heel simpel is. Daarbij is het voor je omgeving ook goed om te weten wat er speelt zodat ze hier rekening mee kunnen houden.

Sporten:
Maar daar heb ik juist toch geen tijd voor? Nee dat kan best wezen, maar probeer dan in ieder geval 2 keer per week toch die tijd te maken om je even af te kunnen reageren in het sporten. Natuurlijk help het goed om een zak trainingen te doen waarbij je, je frustraties mooi kan afreageren op de zak, maar ook hardlopen, krachttraining, een groepsles, fietsen of wat dan ook kan je helpen om alles weer wat meer in perspectief te zien en om wat stoom af te blazen.

Nee leren zeggen:
Waardoor ontstaat drukte? Doordat je tegen te veel dingen ja hebt gezegd. Soms zeg je ja omdat je, je verplicht voelt om iets voor een ander te gaan doen en soms omdat je iets zo leuk vindt dat je het maar wat graag zou willen doen. Hoe leuk het ook is of hoe verplicht je, je ook voelt, kijk uit dat je, jezelf niet voorbij loopt.

Maak de stress inzichtelijk:
Zet op papier wat je allemaal nog moet doen en wilt doen, zo heb je op papier waar de stress vandaan komt. Het geeft een fijn gevoel om dingen af te kunnen strepen, dit geeft ook weer rust, dus laat die to-do-lists maar komen!

Een plek maken waar ik in stilte en rust kan werken:
Heb je een lange to-do list maar geen idee waar je al dat werk uit moet voeren? Ga dan op zoek naar een plekje waar je goed en rustig kan werken of waar je, je even terug kan trekken zonder dat je, je gaat irriteren aan anderen, geluiden of andere dingen. Heb je dit thuis niet ga dan eens naar de bibliotheek bijvoorbeeld.

Zorg goed voor jezelf:
Dat je het heel druk hebt, betekent nog niet dat je ongezond moet gaan eten, slecht moet gaan slapen en jezelf niet moet verzorgen. Hoe slechter jij slaapt en eet, hoe slechter je het trekt om deze drukte te doorstaan. Hier hoort ook bij dat je, jezelf wel eens mag verwennen, of dit nu is in de vorm van een tas, een uur in bad liggen of een bezoekje aan de kapper, beloon en verwen jezelf.

Wat doe jij als het heel druk hebt en stress ervaart?

 

Vorige post Volgende post

3 reacties

  • Reageer Yamina 30.09.2015

    Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Als ik veel stress heb, of ik blijf denken over dingen schrijf ik alles op papier. Alleen voor mijzelf, vaak is dit dan ook echt een warboel. Nadat ik klaar ben verscheur ik het papiertje en is mijn hoofd ook stuk leger.
    En verder, goed voor jezelf blijven zorgen!

  • Reageer Ise 30.09.2015

    Ik kan dit ook ineens in hele heftige buien hebben. Het enigste wat ik dan doe is later zoiets proberen te voorkomen en vaker nee zeggen.

  • Reageer Deisy 30.09.2015

    Wat een fijn artikel meis, aan die tips heb je dus echt wat 🙂 Ik vind het zelf altijd fijn om mijn gedachten op te schrijven, op die manier valt het allemaal mee en zink in minder in mijn dagelijkse beslommeringen 😉

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.