Legally-Fit: Dagelijkse beweging

11.10.2015

Dagelijkse beweging
Ze noemen zitten ook wel het nieuwe roken. Als je op een kantoor werkt is de kans groot dat je de hele dag op je billen zit en lang niet voldoende beweegt. Nu kun je natuurlijk na je werk heel fanatiek sporten, maar met kleine aanpassingen op de dag zorg je er al voor dat je veel meer beweging krijgt door de dag heen. Vandaag vertel ik je alles over dagelijkse beweging en hoe je deze krijgt. 

Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde werknemer van een kantoor per dag tussen de 3000 en 4500 stappen over de gehele dag zet. Met een ideaal aantal stappen van rond de 10.000 ligt het aantal stappen per dag bij veel mensen dus veel te laag. Met kleine aanpassingen is het echter mogelijk om toch wat stappen bij elkaar te sprokkelen en zonder iedere dag te moeten sporten aan die 10.000 stappen te halen.

  1. Pak een koffie automaat een verdieping boven of onder die van jou
    Het is natuurlijk heel snel en efficiënt om de koffie automaat te gebruiken die het dichtst bij jouw werkplek staat, echt goed voor je beweging is het echter niet. Pak liever de automaat die het verst weg staat en het liefst ook nog op een andere verdieping zodat je ook nog wat trappen op en af moet lopen. Als je 4 koppen koffie/thee haalt per dag levert dat toch al snel 1000 extra stappen op!
  2. Gebruik een printer aan de andere kant van het gebouw 
    Het is oh zo handig om dat printje te pakken bij de printer om de hoek van je bureau, maar hoe leuk is het om even een wandelingetje te maken naar de andere kant van het gebouw en daar je printje op te halen. Ondertussen kom je vaak ook die paar collega’s tegen die je niet zo vaak ziet waardoor je ook weer even bij kunt praten. Uiteraard hoef je dit niet altijd doen, maar als je 10 keer op de dag print zorg er dan voor dat 20% van je printjes worden geprint op een printer ver weg. Dat levert toch als snel 400 stappen op.
  3. Zet je auto niet zo dicht mogelijk bij de uitgang
    Het is oh zo fijn om je auto op de beste plek van het terrein of in de garage neer te zetten en als het hoost van de lucht snap ik dat ook heel goed, maar als het droog is kun je net zo goed een klein stukje wandelen van je auto naar je werkplek. Je hebt net enige tijd in de auto gezeten dus het kan geen kwaad om weer even te bewegen. Daarbij is het voor het behoud van je auto ook beter om hem niet op de drukste en meest gewilde plek te zetten zodat je auto niet onder de deuken komt, nee jij kan je auto gewoon vrij parkeren.
  4. Iets bespreken met een collega kan ook tijdens een wandeling
    Wil je iets bespreken met een collega waarvoor je normaal even een kamertje opzoekt om het gesprek plaats te laten vinden? Doe het dan nu eens tijdens een wandeling. Niet alleen ben je tijdens een wandeling lekker in beweging, ook zorgt de frisse lucht voor extra inspiratie en de andere omgeving voor meer creativiteit. Een wandeling levert je al snel 2000 stappen op.
  5. Loop eens naar een collega toe in plaats van hem een mail sturen
    Een van die dingen die er insluipt als je aan het werk bent is dat je minder met je directe collega’s face tot face gaat communiceren en eerder geneigd bent om een mailtje te sturen. Hoewel het veel sneller lijkt om een mailtje te sturen is het vaak veel efficiënter om even face to face met elkaar te praten en daarbij ben je zo weer even in beweging.
  6. Voor een telefoongesprek lopend
    Ben je aan het bellen voor je werk of privé? Hoe fijn het ook is om poppetjes en bloemetjes te tekenen tijdens het bellen, het is natuurlijk veel beter om in beweging te zijn tijdens het bellen. Als je 15 minuten aan het bellen bent en in die tijd aan het wandelen bent dan heb je dus al gelijk de nodige beweging te pakken!
  7. Maak een rondje tijdens je lunchpauze
    Waarom je boterhammen opeten achter je bureau of in de kantine? In de kantine word je alleen maar in de verleiding gebracht om foute keuzes te maken en als je achter je bureau eet kom je niet echt tot rust. Kies er daarom voor om tijdens je lunchpauze een rondje te gaan lopen. Vind je het moeilijk dit in te lassen? Begin dan met 1 keer per week en breid dit langzaam uit en probeer ook andere collega’s mee te krijgen.
  8. Stap een halte eerder uit als je met het OV naar je werk gaat 
    Ga je met het openbaar vervoer naar je werk? Kijk dan eens of het mogelijk is om iets eerder van huis te vertrekken en een halte eerder uit te stappen en een stukje verder naar je werk te lopen. Vind je het lastig om dit in de ochtend en middag te doen? Begin dan eens dit te doen als je klaar bent met werken, dan kun je vaak wel wat frisse lucht gebruiken na de hele dag op kantoor te hebben gezeten.
  9. Doe je boodschappen lopend of op de fiets
    Ben je klaar met werken en moeten er nog boodschappen worden gedaan, dan is het vaak heel aantrekkelijk om dit even met de auto te doen en dan weer verder naar huis te rijden. Hoewel ik snap dat het vaak qua tijd ook veel beter uitkomt is het met een goede planning vast wel mogelijk om 50% van de keren je boodschappen op de fiets of lopend te gaan halen. Door je boodschappen te tillen naar huis train je ook nog eens je armspieren, wat wil je nog meer?!
  10. Maak een wandelingetje na het eten
    Ben je klaar met eten en heb je vaak last van een after diner dip? Ga dan eens een wandelingetje maken van een half uur. Niet alleen is het goed tegen je after diner dip maar ook voor de vertering van je maaltijd is het heel goed om even te wandelen. Doe je dit samen met je partner dan is dit ook een mooi moment om even samen te zijn, zonder tv, internet en telefoons en even samen te praten, quality time dus!

Hoe meet je dan het aantal stappen?
Er zijn heel veel verschillende manieren om je dagelijkse bewegingen te meten, er zijn tegenwoordig allerlei soorten Apps, armbandjes en horloges op de markt om dit te meten. Zelf gebruik ik de Fitbit Surge om dagelijks te zien hoeveel ik beweeg.

Weet jij of je dagelijks genoeg stappen zet? 

Tags: ,
Categorie: #Legallyfit, Fit, Fit Gear, Legally-Fit
Vorige post Volgende post

2 reacties

  • Reageer joyce 11.10.2015

    Leuk stuk! Sinds ik de jawbone up24 heb ben ik me heel bewust van mijn beweging. Ik dacht dat ik als juf wel aardig wat liep, maar dat valt toch best tegen. Vooral de avondwandeling is favoriet.
    Nog 1 tip: koop een pup. We laten hem nog steeds elke 3 uur uit. Is ook erg goed voor de stappen!

  • Reageer Ise 11.10.2015

    Voor mij werkt 6 altijd erg goed! (Niet op het kantoor trouwens, gewoon overdag thuis)

  • Laat een reactie achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.